Το εσωτερικο της Αγιας Σοφιας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άποψη του επιβλητικού εσωτερικού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη από το 1883. Απεικονίζονται πιστοί μουσουλμάνοι εν ώρα προσευχής, ενώ στο βάθος διακρίνεται ένα από τα σύμβολα του Ισλάμ, η λέξη «Ο Θεός» (Αλλάχου), γραμμένη σε αραβική καλλιγραφική επιγραφή. Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης ο χριστιανικός ναός μετατράπηκε σε μουσουλμανικό τέμενος, μέχρι το 1934, οπότε και έγινε μουσείο. Η εικόνα προέρχεται από το βιβλίο του Ιταλού δημοσιογράφου, συγγραφέα και στρατιωτικού, Εdmondo De Amicis (1846-1908), με τίτλο “Constantinople ouvrage traduit de l’Italien avec l’autorisation de l’Auteur par Mme J. Colomb et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo”. Ο Εdmondo De Amicis ταξίδευε συχνά και κατέγραφε τις εντυπώσεις του από τα μέρη που επισκέφθηκε, όπως την Ισπανία (1873), το Λονδίνο (1874), την Ολλανδία (1874), το Μαρόκο (1876), το Παρίσι (1879) και την Κωνσταντινούπολη (1878). Το έργο του για την Κωνσταντινούπολη δημοσιεύτηκε αρχικά στην ιταλική γλώσσα το 1877 και αναδημοσιεύτηκε δεκαπέντε φορές. Το 1896 μεταφράστηκε στα ελληνικά από τον Δημήτριο Βερναδάκη και η ελληνική μετάφραση πέτυχε να διατηρήσει το ύφος του De Amicis, το οποίο τέρπει τον αναγνώστη και χαρακτηρίζεται από πλούτο παρατηρήσεων και περιγραφών. Η Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα είχε εξελιχθεί σε ένα ιδιαίτερα θελκτικό τόπο με το πολυπολιτισμικό πλήθος, τα μνημεία, τις υπαίθριες αγορές, τα ανάκτορα, τις γέφυρες, τα τείχη και τον Βόσπορο. Το κείμενο του De Amicis συνοδεύεται από την πλούσια εικονογράφηση του C. Biseo, που αποδίδει επιτυχώς το περιβάλλον αυτής της συναρπαστικής και κοσμοπολίτικης πόλης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν το μεγαλύτερο σύμβολο του ορθόδοξου χριστιανισμού, την Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης. Θα μελετήσουν την εποχή της ανέγερσης του επιβλητικού μνημείου καθώς και την ταυτότητα του αυτοκράτορα, επί της βασιλείας του οποίου ανεγέρθη ο ναός. Θα αναζητήσουν πληροφορίες για τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά στοιχεία του αλλά και για τον εσωτερικό διάκοσμο του ναού. Η έρευνά τους θα επεκταθεί στον συμβολισμό του μνημείου για την ίδια την πόλη, στην οποία χτίστηκε, αλλά και για την Ορθοδοξία γενικότερα. Επίσης,στο μάθημα των Θρησκευτικών θα γίνει εκτενής παρουσίαση της ορθόδοξης πίστης. Θα ακολουθήσει αναζήτηση των βασικότερων χαρακτηριστικών της ισλαμικής θρησκείας. Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν, στην εικόνα από το εσωτερικό του ναού, τις μετατροπές που υπέστη μετά από την οθωμανική κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης. Τέλος, θα αναρωτηθούν, εάν η αλλαγή στον χαρακτήρα του μνημείου είχε μόνο θρησκευτική ή και κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική διάσταση και μήπως σηματοδοτούσε την αλλαγή στη φυσιογνωμία της ίδιας της Πόλης. Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να μελετηθεί διαθεματικά, ώστε να διερευνηθούν πολλές πτυχές του θέματος.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6344
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Πίστη FaithΠίστη > Ελληνισμός και Χριστιανισμός Hellenism and ChristianityΕλληνισμός και Χριστιανισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ