Ένας αξιωματικος ηρωας και προδοτης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ανώνυμο δημοσίευμα του 1901 στο περιοδικό «Ημερολόγιον Σκόκου», (τόμος: 16, τεύχος: 0, σελίδες 31-32) με τίτλο «Ο ήρως και το θύμα μιας χιμαίρας», το οποίο γράφτηκε με αφορμή τον θάνατο του υπολοχαγού Φικιώρη, ο οποίος σκοτώθηκε μετά από καταδίωξή του για παράνομη επαναστατική δράση. Το ενδιαφέρον – και αντιφατικό – στοιχείο με την σχετικώς άγνωστη αυτή ιστορική προσωπικότητα είναι ότι, πριν από το γεγονός αυτό ήταν γνωστός ως αξιωματικός, ο οποίος διακρίθηκε για την ανδραγαθία του στην κρητική επανάσταση (1866-1869), αλλά και στον άτυχο πόλεμο του 1897, κατά τον οποίο έχοντας στις διαταγές του μόνο εκατό άνδρες αντιμετώπισε επιτυχώς τέσσερα τουρκικά τάγματα (στην θέση Κουτάβι του χωριού Δελέρια, Τυρνάβου).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Αρχικά οι μαθητές είναι καλό να μελετήσουν μαζί με τον διδάσκοντα το συγκεκριμένο δημοσίευμα και να ξεκινήσουν μια συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενό του, καθώς πρόκειται για ένα κείμενο για την κατανόηση του οποίου είναι απαραίτητη η υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό. Στην συνέχεια με την μέθοδο του καταιγισμού ιδεών και με βάση την συζήτηση που προηγήθηκε η τάξη θα αναζητήσει τις κύριες ιδέες που περιέχονται στο δημοσίευμα και ενδεχομένως θα καταλήξει να σημειώσει έννοιες όπως «ηρωισμός», πατριωτισμός», «αυτοθυσία», «σφάλμα» κ.λπ. Μέχρι το σημείο αυτό οι μαθητές είναι αναμενόμενο ότι θα παραμείνουν με την απορία γιατί ο συγκεκριμένος αξιωματικός – παρά την ηρωική του στάση στην κρητική επανάσταση 1866-1869 και στον άτυχο πόλεμος του 1897 – στράφηκε εναντίον της πατρίδας του με αποτέλεσμα να βρει τόσο άδοξο θάνατο. Ο εκπαιδευτικός στην συνέχεια προτείνεται να φέρει σε επαφή τους μαθητές με ιστορικές πηγές οι οποίες θα αναδείξουν τον λανθασμένο τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζε τα εθνικά θέματα ένα μεγάλο μέρος της ηγετικής τάξης στην Ελλάδα προς το τέλος του 19ου αιώνα. Έτσι προτείνεται να μελετήσουν την δημιουργία και την φυσιογνωμία της λεγόμενης Εθνικής Εταιρείας (υπάρχουν πολλές πληροφορίες στο διαδίκτυο ή στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους ΙΔ', σελ. 97), ώστε να αντιληφθούν ότι ο εθνικιστικός πυρετός από τον οποίο διακατέχονταν τα μέλη της, μάλλον έβλαψε την ελληνική εξωτερική πολιτική, κυρίως με την εξέλιξη του πολέμου του 1897. Με την ολοκλήρωση της μελέτης αυτών των πηγών οι μαθητές αναμένεται να είναι σε θέση να διακρίνουν τους λόγους για τους οποίους έδρασε κατά τον συγκεκριμένο τρόπο ο υπολοχαγός Φικιώρης (ενταγμένος μέσα στο ιδεολογικό πλαίσιο της εποχής) και να αναπτύξουν στάσεις έντονου σκεπτικισμού απέναντι σε εθνικιστικές αντιλήψεις.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6360
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ