Η γυνη του ιθ' αιωνος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό Χρυσαλλίς (Τόμ. 4, Αρ. 79, 1866). Η «Χρυσαλλίς» ήταν δεκαπενθήμερο περιοδικό το οποίο φιλοδοξούσε να εκφράσει τη νεωτερικότητα που έφερνε ο 19ος αιώνας, με τη συνεργασία των γνωστότερων ονομάτων της εποχής. Παρόλα αυτά το κείμενο με τον τίτλο « η γυνή του ΙΘ΄ αιώνος» —ουσιαστικά ανυπόγραφο (Θ.) — επιχειρεί να θέσει το ζήτημα της γυναικείας ταυτότητας τον 19ο αιώνα, με χιούμορ —που ωστόσο είναι δύσκολο να ‘αποκρυπτογραφηθεί’ ως τέτοιο, γιατί εγγίζει τα όρια του σαρκασμού και της υπερβολής. Ο γράφων αναφέρεται στο γυναικείο φύλο —και δη στο ελληνικό — σαν να πρόκειται για μεγαλοαστές των Παρισίων. Αναφορά γίνεται και στο ανδρικό φύλο (και εδώ με σαρκασμό). Τα επιχειρήματα του γράφοντος είναι ‘ρηχά’ και ΄'έωλα’. Ταιριάζουν περισσότερο σε ανεκδοτολογικού τύπου αστεϊσμούς που γίνονται στο πλαίσιο μιας παρέας και όχι σε ένα περιοδικό που ευτύχησε να έχει καλούς συνεργάτες. Για παράδειγμα αναφέρεται στον Σωκράτη εντελώς απαξιωτικά (βάναυσος, χυδαίος, ‘απολίτευτος’ (sic) κακοανατεθραμμένος, χωριάτης, γενικότερα ρυπαρός) για να συμπεριλάβει σε λίγο και τους Αρχαίους Έλληνες στην κατηγορία των απολίτιστων και των απρεπών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο είναι χαρακτηριστικό μιας συγκεκριμένης εποχής αλλά και νοοτροπίας. Οι μαθητές μπορούν να κάνουν τις παρατηρήσεις τους τόσο για την εποχή όσο και για τη νοοτροπία. Ο διδάσκων καλό θα ήταν να δώσει αποσπάσματα του κειμένου σε διαφορετικές ομάδες, έτσι ώστε να μην καταστεί η επεξεργασία του κουραστική, τόσο για λόγους γλωσσικούς (η καθαρεύουσα θα μπορούσε να γίνει κουραστική σε εκτενές απόσπασμα), όσο και για λόγους ύφους. Επειδή εκείνο που έχει σημασία δεν είναι τόσο η άποψη του γράφοντος, όσο η αθηναϊκή περιρρέουσα ατμόσφαιρα καθώς ‘γέρνει’ ο 19ος αιώνας (1866), καλόν είναι να εντοπιστούν μικρότερα αποσπάσματα, πάνω στα οποία θα επιχειρηματολογήσουν οι μαθητές αντικρούοντας ή συναινώντας, πάντα όμως με επιχειρήματα. Η συγκεκριμένη ιστορική περίοδος είναι μια πολύ σημαντική περίοδος για την πορεία του ελληνικού κράτους, είναι η περίοδος που καθορίζεται από την παρουσία του Χαρίλαου Τρικούπη, ο οποίος μόλις άφησε τη διπλωματική του καριέρα στο Λονδίνο, είναι ήδη βουλευτής Μεσολογγίου και μόλις έγινε Υπουργός των Εξωτερικών στην Τρίτη κυβέρνηση του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου (1866). Η περίοδος αυτή χρήζει μελέτης και προσοχής: υπάρχει η δίψα για τη νεωτερικότητα, όμως σε λιγότερο από τρεις δεκαετίες το ελληνικό κράτος θα τεθεί για πρώτη φορά σε Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6361
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα σχολιαστικά / γνώμης Comment / opinion textsΚείμενα σχολιαστικά / γνώμης
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Θ.**
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ