Η εβραϊκη συνοικια Balat στο Φαναρι της Κωνσταντινουπολης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σχέδιο με τον γαλλικό τίτλο «Un quartier juif» (1883) είναι έργο του Ιταλού ζωγράφου Cesare Biseo (1843-1909) και προέρχεται από το μεταφρασμένο στα γαλλικά ταξιδιωτικό βιβλίο του Ιταλού συγγραφέα και δημοσιογράφου Edmondo de Amicis «Constantinople ouvrage traduit de l’Italien…, et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo». Ο De Amicis (1846-1908) στο συγκεκριμένο βιβλίο του περιγράφει με μαγευτικό αλλά και συνάμα ρεαλιστικό τρόπο τις εντυπώσεις του από την Κωνσταντινούπολη του τέλους του 19ου αιώνα, η καθημερινή ζωή της οποίας ζωντανεύει μέσα από την πλούσια εικονογράφηση του Cesare Biseo, η οποία διατρέχει όλο το κείμενο. Στο συγκεκριμένο σχέδιό του ο C. Biseo εστιάζει στην παραδοσιακή εβραϊκή συνοικία Balat στο Φανάρι της Κωνσταντινούπολης ζωντανεύοντας μια σκηνή από στην καθημερινή ζωή, στην οποία διακρίνονται σε πρώτο πλάνο ένας ραβίνος με τη χαρακτηριστική ενδυμασία και σε δεύτερο πλάνο πλανόδιοι πωλητές με φόντο σπίτια στα παράθυρα των οποίων ξεπροβάλλουν γυναικείες και παιδικές φιγούρες. Η σεφαραδίτικη εβραϊκή κοινότητα της Πόλης, από τότε που διωγμένη από την Ισπανία το 1492 κατέφυγε στη -νεοσύστατη τότε- Οθωμανική Αυτοκρατορία, συνυπήρχε στην περιοχή του Φαναρίου αρμονικά με τους Έλληνες για αιώνες.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα Ιστορίας σε διερευνητικές μαθητικές δραστηριότητες σχετικές με την καθημερινή ζωή, τους ανθρώπινους τύπους και τις εθνοτικές ομάδες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τις αντίστοιχες ενδυμασίες. Ειδικότερα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως οπτική πηγή σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές διερευνούν την καθημερινή ζωή των Εβραίων της Κωνσταντινούπολης κατά τον 19ο αιώνα, καθώς και τις οικονομικές τους δραστηριότητες.
Επίσης, η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας σε δραστηριότητα παραγωγής προφορικού ή γραπτού λόγου σχετική με τη μόδα και την ενδυμασία, αλλά και τα αισθητικά και πολιτισμικά πρότυπα από τα οποία αυτές διαμορφώνονται σε κάθε εποχή. Δεδομένου μάλιστα ότι στην πολυπολιτισμική και πολυθρησκευτική Οθωμανική Αυτοκρατορία οι ενδυματολογικοί τύποι δήλωναν οικονομική, κοινωνική και οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, ακόμη και θρησκευτική πίστη, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο δραστηριότητας παραγωγής λόγου στην οποία οι μαθητές συγκρίνουν την εβραϊκή ενδυμασία με την ενδυμασία άλλων εθνοτήτων ή θρησκευμάτων, ώστε να διαπιστώσουν ομοιότητες και διαφορές και να συσχετίσουν την ενδυμασία με τις κοινωνικοοικονομικές διαφορές μεταξύ των ανθρώπων στο παρελθόν αλλά και σήμερα. Η εικόνα μπορεί επιπλέον να αποτελέσει αφορμή για διαπολιτισμική προσέγγιση της θέσης της γυναίκας σε διαφορετικές κοινωνίες και πολιτισμούς.
Στο μάθημα των Εικαστικών ο εκπαιδευτικός μπορεί να εμπλέξει τους μαθητές σε δραστηριότητα οπτικού γραμματισμού, προκειμένου να μελετήσουν και να σχολιάσουν την τεχνική της φωτοσκίασης κατά την αναπαράσταση ανθρώπινων τύπων και σκηνών της καθημερινότητας καθώς και να επιχειρήσουν τη δημιουργία δικού τους σχεδίου.
Τέλος, η εικόνα προσφέρεται για αξιοποίηση στο μάθημα των Θρησκευτικών σε διερευνητικές μαθητικές δραστηριότητες σχετικές με τα μη χριστιανικά θρησκεύματα και ειδικότερα τον Ιουδαϊσμό.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6367
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Library of Aikaterini Laskaridis Foundation
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα > Human - Human relations and values
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι > Περιγραφή
Εικαστικά > Design and Color
Θρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Ιουδαϊσμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ