Τσιγγανος (Ρομα)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
To σχέδιο με τον γαλλικό τίτλο «Un Zingari» (1883) του Ιταλού ζωγράφου Cesare Biseo (1843-1909) περιλαμβάνεται στο μεταφρασμένο στα γαλλικά ταξιδιωτικό βιβλίο του Ιταλού συγγραφέα και δημοσιογράφου Edmondo De Amicis «Constantinople ouvrage traduit de l’Italien…, et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo». Στο βιβλίο του ο De Amicis (1846-1908) περιγράφει με μαγευτικό αλλά και συνάμα ρεαλιστικό τρόπο εικόνες της καθημερινής ζωής της πολύχρωμης και πολυπολιτισμικής Κωνσταντινούπολης στα τέλη του 19ου αιώνα, τις οποίες ζωντανεύει με την πλούσια εικονογράφησή του ο Cesare Biseo. Στο συγκεκριμένο σχέδιό του ο C. Biseo αποτυπώνει μια σκηνή από την καθημερινή ζωή σε ένα τσιγγάνικο καταυλισμό, εστιάζοντας με φωτογραφικό τρόπο σε πρώτο πλάνο σε ένα αντιπροσωπευτικό τύπο τσιγγάνου με τη χαρακτηριστική αμφίεση, ο οποίος κυριολεκτικά στήνεται για να φωτογραφηθεί. Σε δεύτερο πλάνο διακρίνονται άντρες, γυναίκες και παιδιά σε καθημερινές στιγμές έξω από τις χαρακτηριστικές σκηνές. Δεν υπάρχει ομοφωνία μεταξύ των ιστορικών για τον χρόνο εγκατάστασης των Ρομά στην Οθωμανική αυτοκρατορία, καθώς άλλοι την τοποθετούν στα μέσα του 11ου μ.Χ. αιώνα, ενώ άλλοι στα τέλη του 14ου και στις αρχές του 15ου αιώνα μ. Χ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το σχέδιο προσφέρεται για διδακτική αξιοποίηση στο μάθημα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές μελετούν την εικόνα ως οπτική πηγή μόνη ή και σε συνδυασμό με ανάλογες εικόνες της ίδια περιόδου προκειμένου να διερευνήσουν θέματα σχετικά με την πολυπολισμικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τις διάφορες εθνοτικές ομάδες που την συγκροτούσαν. Στο ίδιο μάθημα και με αφορμή την νομαδική ζωή των τσιγγάνων ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές να διερευνήσουν την ιστορία των μετακινήσεων είτε των τσιγγάνων είτε και άλλων νομαδικών λαών.
Δεδομένου ότι σε πολλές περιοχές της Ελλάδας ζουν Ρομά, ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να αξιοποιήσει τη συγκεκριμένη εικόνα σε συνδυασμό με άλλες στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Αγωγής προκειμένου να παροτρύνει τους μαθητές του να μελετήσουν τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής των σύγχρονων Ελλήνων Ρομά, ώστε να άρουν τα τυχόν στερεότυπα και τις κοινωνικές προκαταλήψεις τους.
Επιπλέον, το σχέδιο προσφέρεται μαζί και με άλλα της ίδιας κατηγορίας και προέλευσης να αξιοποιηθεί διδακτικά στο πλαίσιο δραστηριότητας παραγωγής προφορικού ή γραπτού λόγου σχετικά με τους παράγοντες και τα πρότυπα που διαμορφώνουν τη μόδα και την ενδυμασία σε κάθε εποχή και κοινωνία. Δεδομένου μάλιστα ότι στην πολυπολιτισμική και πολυθρησκευτική Οθωμανική Αυτοκρατορία οι ενδυματολογικοί τύποι φανέρωναν οικονομική, κοινωνική και οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, ακόμη και θρησκευτική πίστη, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο δραστηριότητας στην οποία οι μαθητές συγκρίνουν ενδυμασίες διαφόρων εθνοτήτων ή θρησκευμάτων, ώστε να διαπιστώσουν ομοιότητες και διαφορές και να συσχετίσουν την ενδυμασία με τις κοινωνικοοικονομικές διαφορές μεταξύ των ανθρώπων στο παρελθόν αλλά και σήμερα.
Τέλος, στο μάθημα των Εικαστικών ο εκπαιδευτικός μπορεί να εμπλέξει τους μαθητές σε δραστηριότητα οπτικού γραμματισμού, προκειμένου να μελετήσουν και να σχολιάσουν την τεχνική της φωτοσκίασης κατά την αναπαράσταση ανθρώπινων τύπων και σκηνών της καθημερινότητας αλλά και να επιχειρήσουν τη δημιουργία δικού τους σχεδίου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6368
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Διαπολιτισμική Αγωγή Intercultural EducationΔιαπολιτισμική Αγωγή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ