Το βραβειο της Γαλλικης Ακαδημιας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι άρθρο του Σπύρου Αλιμπέρτη, στη φιλολογική εφημερίδα «Ο Νουμάς» που αναφέρεται στο Βραβείο που έδωσε η Γαλλική Ακαδημία στον Romain Rolland το 1914. (Ο Νουμάς, Τόμ. 12, Αρ. 540, 1914).Το άρθρο του Αλιμπέρτη κάτι ανάμεσα σε πληροφόρηση, διευκρίνιση και φιλολογική κριτική, αλλά και απάντηση στον Κ. Παλαμά (σε προηγούμενο άρθρο του Κ. Παλαμά στην ίδια εφημερίδα), μας ενημερώνει σχετικά με τους λόγους για τους οποίους ο Ερνέστος Ψυχάρης ‘έχασε’ το βραβείο το οποίο πέρασε στα χέρια του Romain Rolland. Ο Ερνέστος Ψυχάρης, γιος του δημοτικιστή Γιάννη Ψυχάρη, την ίδια περίοδο έχει ‘ακουστεί’ ως διεκδικητής του ίδιου βραβείου αναφορικά με το μυθιστόρημά του «Κάτου απ’ τα όπλα». Ο Σπ. Αλιμπέρτης αναλαμβάνει την υποστήριξη του … Romain Rolland. Φυσικά δεν την χρειάζεται ο σπουδαίος αυτός διανοητής, ο οποίος την επόμενη του βραβείου χρονιά θα πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας. Το 1914 ο Ερνέστος Ψυχάρης, ως λοχαγός του γαλλικού στρατού, σκοτώνεται χτυπημένος από βόλι στις αρχές του Α΄ παγκόσμιου πολέμου. Ο Κ. Παλαμάς γράφει ένα άρθρο στην εφημερίδα «Ο Νουμάς» με το οποίο εκθειάζει τον θανόντα ως προς όλες του τις ιδιότητες: ως πολεμιστή, ως λογοτέχνη και άνθρωπο των γραμμάτων, ως γιο Ψυχάρη (που έχασε δυο γιους σε αυτόν τον πόλεμο). Το άρθρο του Παλαμά δεν αμφισβητεί το λογοτεχνικό ύψος του Romain Rolland. Απλώς ανεβάζει τον εκλιπόντα Ερνέστο Ψυχάρη στο στερέωμα των σημαντικών και από σημαντικούς προερχομένων, με τη γενναιοδωρία που είθισται να έχουμε απέναντι σε αυτούς που έφυγαν από τη ζωή. Άτυχες στιγμές είχαν και οι διανοούμενοι του προηγούμενου αιώνα στην προσπάθειά τους να ‘κονταροχτυπηθούν’ μέσα από τις στήλες των φιλολογικών εφημερίδων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η μελέτη των εφημερίδων και του ελληνικού περιοδικού τύπου του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή πολλών και πολύ ωραίων ερευνητικών εργασιών-project. Είναι μια εξαιρετική πηγή πληροφόρησης για την περίοδο που αρχίζει να στεριώνει το ελληνικό κράτος. Ο δημοσιογραφικός λόγος ακόμα και αν είναι δύσκολος για λόγους γλωσσικής ‘στράτευσης’ —επομένως και γλωσσικών υπερβολών που τον καθιστούν δύσκολο για τους σημερινούς μαθητές— είναι αξιομνημόνευτος για λόγους ήθους αλλά και ‘επίκλησης’ τόσο στη λογική όσο και στο συναίσθημα. Στο παρόν μαθησιακό αντικείμενο είναι προφανής ο στόχος του υπογράφοντος το κείμενο: επιχειρεί να τα βάλει με τον Κωστή Παλαμά που σε πρόσφατο άρθρο του επαίνεσε υπερβολικά τον εκλιπόντα Ερνέστο Ψυχάρη. Ο τρόπος με τον οποίο γράφει όμως είναι σαν απλώς να υπερασπίζεται τον Romain Rolland. Οι μαθητές μας θα πρέπει να καταστούν ικανοί να βλέπουν τι υπάρχει κάτω από το κείμενο, που δεν είναι θέμα λέξεων αλλά ζήτημα τρόπου ομιλίας και γραφής. Θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση οι ίδιοι να μεταχειρίζονται με ορθότητα τους τρόπους ομιλίας και γραφής. Το συγκεκριμένο κείμενο θα μπορούσε να δοθεί ως άσκηση βιωματικού τύπου στους μαθητές: να μοιραστεί για επεξεργασία στις ομάδες των μαθητών (κάθε ομάδα θα εξομαλύνει τις δυσκολίες του δικού της αποσπάσματος), στη συνέχεια σε ολομέλεια, με τη μέθοδο του καταιγισμού των ιδεών να οδηγηθούν στο να γίνει σαφές το κείμενο. Μπορεί να ακολουθήσει ένα θεατρικό παιχνίδι π.χ. ρόλων: Οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν να επιχειρηματολογήσουν υπέρ της άποψής τους ως Σπύρος Αλιμπέρτης, ως Ερνέστος Ψυχάρης, ως Romain Rolland, ως Κωστής Παλαμάς, ως Γιάννης Ψυχάρης, ακόμα και ως Επιτροπή της Γαλλικής Ακαδημίας που απένειμε το βραβείο. Του παιχνιδιού θα πρέπει να προηγείται η στέρεη γνώση των προσώπων τα οποία υποδύονται οι μαθητές.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6421
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα σχολιαστικά / γνώμης Comment / opinion textsΚείμενα σχολιαστικά / γνώμης
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Επιχειρηματολογία ArgumentationΕπιχειρηματολογία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Σ. Αλιμπέρτης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ