Ιστορικος Χαρτης των Θερμοπυλων την περιοδο των Περσικων Πολεμων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Περιλαμβάνεται στο έργο του Γάλλου λογίου Jean Jacques Barthélemy με τίτλο ''Ταξίδι του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα'' (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce). Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα (πρώτη έκδοση 1788) που γνώρισε μεγάλη εκδοτική επιτυχία και είχε ως θέμα την περιήγηση του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα στα τέλη του 4ου π.Χ. Στην αφήγηση ωστόσο γίνονται αναδρομές σε παλαιότερα χρόνια όπως στους Περσικούς Πολέμους του 5ου αιώνα π.Χ. Ο παραπάνω χάρτης με τα αρχαιοελληνικά τοπωνύμια κατατοπίζει τους αναγνώστες σχετικά με τη μάχη που διεξήχθη στις Θερμοπύλες το 480 π.Χ. Δεδομένου ότι στα νεότερα χρόνια, λόγω των προσχώσεων του ποταμού Σπερχειού, έχουν εξαφανιστεί τα στενά των Θερμοπύλων, η χαρτογράφηση αυτή στοχεύει να δώσει μια ακριβή εικόνα της περιοχής, όπως ήταν πραγματικά τον καιρό των Περσικών Πολέμων. Το έργο του Barthélemy μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες μεταξύ των οποίων στα ελληνικά από τον Ρήγα Φεραίο και βοήθησε σημαντικά στη διαμόρφωση του φιλελληνικού κινήματος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αξιοποιείται σε μια διδακτική προσέγγιση που συνδυάζει τις σημαντικές μάχες των Ελλήνων κατά των Περσών στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ με το ενδιαφέρον που έδειχναν στους νεότερους χρόνους οι Ευρωπαίοι για την ελληνική ιστορία και τη διαμόρφωση του φιλελληνικού κινήματος. Ο χάρτης παρουσιάζεται στους μαθητές οι οποίοι καλούνται να τον παρατηρήσουν προσεκτικά και να τον συγκρίνουν με σύγχρονους γεωφυσικούς χάρτες της περιοχής. Αφού επικεντρωθούν στις γεωγραφικές μεταβολές που έχουν συντελεστεί στην περιοχή των εκβολών του Σπερχειού και στο στενό των Θερμοπύλων ο διδάσκων καλεί τους μαθητές να εξηγήσουν το φαινόμενο αυτό και να απαντήσουν στο υποθετικό ερώτημα αν οι Έλληνες θα είχαν επιλέξει τις Θερμοπύλες με την εικόνα που έχουν σήμερα για τη διεξαγωγή της μάχης. Έπειτα, μια ομάδα μαθητών μπορεί να αναλάβει μια εργασία σχετικά με το έργο του Barthélemy, την προέλευση του χάρτη και τη μετάφραση και ερμηνεία των μικρών γαλλικών κειμένων που περιλαμβάνονται σε αυτόν. Για τη διεκπεραίωση της εργασίας μπορεί να χρειαστούν επισκέψεις της ομάδας μαθητών στο ίδρυμα Λασκαρίδη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6447
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διαπολιτισμικές ανταλλαγές Intercultural exchangesΔιαπολιτισμικές ανταλλαγές
Γαλλικά FrenchΓαλλικά > Γενικές ικανότητες/δεξιότητες General Competencies / skillsΓενικές ικανότητες/δεξιότητες > Κοινωνικο-πολιτισμικές γνώσεις Socio-cultural knowledgeΚοινωνικο-πολιτισμικές γνώσεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ