Ανδρεας Λασκαρατος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφικό πορτραίτο του συγγραφέα Ανδρέα Λασκαράτου, το οποίο χρονολογείται το 1895. Είναι τυπωμένο με την τεχνική της φωτοτσιγκογραφίας, μιας μεθόδου των γραφικών τεχνών στην οποία χρησιμοποιείται το φως για τη χάραξη του σχεδίου. Η φωτοτσιγκογραφία (που συχνά συγχέεται εσφαλμένα με την χαρακτική τσιγκογραφία επειδή και στις δυο περιπτώσεις χρησιμοποιείται πλάκα τσίγκου που οξειδώνεται) ανήκει στην κατηγορία της αυτοτυπίας / ομοιοτυπίας και άρχισε να αναπτύσσεται στην Ευρώπη από το 1865 και μετά. Ο φωτογράφος/χαράκτης στην περίπτωση αυτή μεταχειρίζεται το ράστερ, ένα πλέγμα μικρών κουκκίδων σε παράλληλη οριζόντια και κάθετη διάταξη. Οι κουκκίδες αυτές είναι εμφανείς στην τελική εκτύπωση. Στη φωτοτσιγκογραφία, αφού εμφανιστεί η αρνητική φωτογραφική εικόνα, η θετική πια παράσταση τυπώνεται πάνω σε πλάκα τσίγκου, η οποία γίνεται ευαίσθητη στο φως με επίστρωση κόλλας ζελατίνης (λεπάς) που περιέχει διχρωμικά άλατα. Ύστερα από την εκτύπωση, το σχέδιο της τσίγκινης πλάκας εμφανίζεται σε ειδικό διάλυμα (ιώδους χρωστικής) και ακολουθεί οξείδωση, η οποία διαβρώνει τα σημεία της τσίγκινης πλάκας που δεν έχουν προσβληθεί από το φως. Στη διαβρωμένη αυτή πλάκα είναι ορατό πλέον (με τις κουκκίδες) το σχέδιο που πρόκειται να εκτυπωθεί σε πολλά αντίτυπα (σε εφημερίδες, βιβλία κλπ). Αρχικά το αποτέλεσμα των εκτυπώσεων αυτών ήταν ασπρόμαυρο, ενώ αργότερα άρχισαν να γίνονται και έγχρωμες φωτοτσιγκογραφίες. Ο Ανδρέας Λασκαράτος (1811-1901), που εικονίζεται στη φωτογραφία, ήταν σατιρικός ποιητής και πεζογράφος από την Κεφαλονιά. Σπούδασε νομικός, αλλά εργάσθηκε κυρίως ως δημοσιογράφος, ενώ παράλληλα έγραφε ποιήματα, δοκίμια και ηθογραφικά κείμενα που καυτηρίαζαν έντονα την ανηθικότητα, την αδικία και την υποκρισία της εποχής του. Μεταξύ άλλων, καταφέρθηκε εναντίον των πολιτικών και της ανικανότητάς τους, ενώ πολέμησε σκληρά τις θρησκευτικές προλήψεις και δοξασίες, κυρίως δε την αυθαιρεσία της θρησκευτικής αρχής. Εξαιτίας των σατιρικών βελών του και της δριμείας κριτικής του κατά του επίσημου κλήρου αφορίστηκε από την Εκκλησία (ο αφορισμός ανακλήθηκε λίγα χρόνια πριν το θάνατο του). Αρκετά έργα του είναι αυτοβιογραφικά και αναφέρονται στους διωγμούς που υπέστη. Ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα του συγκαταλέγονται: "Τα μυστήρια της Κεφαλονιάς", "Ιδού ο άνθρωπος ή ανθρώπινοι χαρακτήρες", "Ποιήματα και Ανέκδοτα", "Απόκριση στον αφορισμό".

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας, σε ερευνητικές εργασίες και σχολικές δραστηριότητες σχετικές με τις Γραφικές τέχνες και τις μεθόδους Χαρακτικής καθώς και στη διδασκαλία σχετικών μαθημάτων (Γραφικές Τέχνες, Φωτογραφία κ.α) του τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών (επαγγελματική κατεύθυνση), ως δείγμα φωτοτσιγκογραφίας. Οι μαθητές θα μπορούσαν να αναζητήσουν λεπτομερείς πληροφορίες για τη συγκεκριμένη τεχνική και να τη συγκρίνουν με άλλες τεχνικές φωτογραφικής εκτύπωσης, από το 19ο μέχρι σήμερα, ακολουθώντας το νήμα της τεχνολογικής εξέλιξης στις φωτογραφικές εκτυπώσεις. Προτείνεται, επίσης, να τη συγκρίνουν και με την τεχνική της χαρακτικής τσιγκογραφίας και γενικότερα της οξυγραφίας, αναζητώντας πληροφορίες για τη χαρακτική αυτή μέθοδο και παρατηρώντας παραδείγματα χαρακτικών έργων από διάφορους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Επίσης, θα μπορούσαν να αναζητήσουν πληροφορίες για το ράστερ και τις χρήσεις του, από τις εκτυπώσεις σε εφημερίδες, περιοδικά και κόμικς μέχρι την εικαστική χρήση του ράστερ από τον Ρόι Λίχτενστάιν, σημαντικό καλλιτέχνη της Pop Art, ο οποίος μεγεθύνοντας τις κουκκίδες τις κατέστησε βασικό μορφολογικό στοιχείο και σήμα κατατεθέν των έργων του.
Επίσης, η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί -ως πορτραίτο του Λασκαράτου- στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και σε ερευνητικές εργασίες ή προγράμματα δραστηριοτήτων σχετικά με Έλληνες που ασχολήθηκαν με ηθογραφικά θέματα καταγράφοντας ή και σατιρίζοντας τα κακώς κείμενα της εποχής τους. Προτείνεται ιδιαίτερα το βιβλίο του "Ιδού ο άνθρωπος ή ανθρώπινοι χαρακτήρες" που έχει διαχρονικό χαρακτήρα και μπορεί να σταθεί αφορμή για συζήτηση στην τάξη συγκρίνοντας την τυπολογία των χαρακτήρων που παρουσιάζει ο Λασκαράτος με τη σύγχρονη εποχή. Οι διώξεις που υπέστη ο συγγραφέας μπορούν επίσης να αποτελέσουν αφορμή για μια γενικότερη συζήτηση ή έρευνα για την ελευθερία της έκφρασης σε διάφορες εποχές (από την αρχαιότητα έως σήμερα). Προτείνεται ως αφορμή για συζήτηση ο πρόλογος του βιβλίου του "Μυστήρια της Κεφαλονιάς", όπου γράφει: "Σκοπός του παρόντος βιβλίου είναι το σιάσιμο μιας σφαλερής ιδέας όπου έως τώρα εβασίλεψε και βασιλέβει ακόμη στην κοινωνία μας. Η κοινωνία μας νομίζει πως δεν πρέπει να ξεσκεπάζονται τα ελαττώματά της και θεωρεί ως εγκληματίαν εκείνον οπού το κάμη. – Νομίζει εξεναντίας ότι είναι χρέος κάθε καλού πατριώτη να κηρύττη αρετές εις τον τόπον των ελλαττωμάτων της. Τούτο έκαμε ώστε καθένας, φοβούμενος την πρόληψή της, αρνήθηκε να της ανοίξη τα μάτια εις τες αληθινές πηγές των κακών της. Ενώ απ' άλλο μέρος οι κατεργαραίοι, που σε κάθε κοινωνία ποτέ δεν λείπουνε, εκερδοσκοπήσανε ναν την αποκοιμήσουν, απάνω στον κρημνό της ανοησίας της, για να κλέψουν την υπόληψή της. Εγώ δεν ημπορώ, εν συνειδήσει, να ναναρίσω την κοινωνία μας με το ναρκωτικό νανάρισμα των λαοπλάνων. Ούτε μήτε να σιωπήσω τα ολέθρια αποτελέσματα μιας τέτοιας σατανικής κερδοσκοπίας. Εγώ εξεναντίας ξεσκεπάζω τα ελαττώματά της με θάρρος και με εξουσίαν. Με όλην εκείνην την εξουσίαν οπού μου δίνει η Αλήθεια".


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6451
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ