Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Αναμνησεις εκ Ρωσσιας. Το Κιεβον
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα κείμενο του Θεόδωρου Ξένου, το οποίο φιλοξενείται στο «Ημερολόγιον Σκόκου» με τον υπέρτιτλο «Αναμνήσεις εκ Ρωσσίας» (Τόμ. 27, Αρ. 1, 1912). Πρόκειται για μια περιγραφή της πρωτεύουσας της Ουκρανίας ή Μικρής Ρωσίας. Η περιγραφή της πόλης του Κιέβου χωρίζεται από τον γράφοντα σε τρία μέρη: στη νεότερη πόλη, στην εμπορική πόλη, στη θρησκευτική πόλη. Το Κίεβο υπήρξε η πρώτη πρωτεύουσα του κράτους των Ρως ή Ρως του Κιέβου και στη συνέχεια πρωτεύουσα της Ουκρανίας. Στα μάτια του γράφοντος είναι πόλη ‘μαγευτική’ ως τοπίο και με ‘μαγευτικό’ γυναικείο πληθυσμό. Το μάτι και μαζί κι ο νους του αναγνώστη στρέφεται κάθε τόσο αλλού: στις πλημμύρες του Δνείπερου, στους λόφους, στις εκκλησίες, στο Χρηματιστήριο, στο θέατρο, στους Κήπους, στις πολυτελείς οικοδομές, στα ξενοδοχεία, στη Μητρόπολη της Αναλήψεως με τις γεμάτες διαμάντια εικόνες, στο ιεροσπουδαστήριο, στο γυμνάσιο, στο πανεπιστήμιο, στα υπόλοιπα εκπαιδευτήρια, στον πύργο των ανθέων (καφενείο με αίθουσα χορού για τους μεσοαστούς και τους εμποροϋπαλλήλους), στη Μονή του Σπηλαίου —πόλη ολόκληρη μοναχών—, στο Κρεμλίνο του Κιέβου, στα ανάκτορα, στο ναύσταθμο, στο στρατώνα, στα θησαυροφυλάκια… Στη συνέχεια ο αναγνώστης ‘στήνει αυτί’ γιατί ακολουθούν 'χαμηλόφωνες' ιστορίες που έχουν σχέση με την περιοχή, με τα τάματα, όπως και λαϊκά στιχάκια για ημιόνους και καλογήρους. Με τρόπο σκωπτικό αλλά γλωσσικά εγκρατή ο γράφων αφήνει πολλά υπονοούμενα για την συμπεριφορά ορισμένων καλογήρων προς τις γυναίκες. Κανένα μοναστήρι δεν ασκεί τόσο μεγάλη υποβολή στον κόσμο όσο η Μονή του Σπηλαίου, λέει ο συγγραφέας, και αυτό οφείλεται στον ‘θρησκευτικό ρεμβασμό’ που προκαλείται από το πλήθος των ναών, από τη «θρησκοπάθεια» (sic) των εκκλησιαζομένων, από τις πολύηχες χαλκόστομες καμπάνες, από την εκκλησιαστική μουσική των Ρώσων, που με όλους τους τόνους και τα χρώματα του Βυζαντινού μέλους δημιουργεί κατάνυξη στους πιστούς και φέρνει στις ψυχές τους την ταπείνωση. Στα δώδεκα χιλιόμετρα νοτίως του Κιέβου βρίσκεται η μονή Kitajew, όπου στέλνονται οι τιμωρημένοι «ένεκα μέθης» μοναχοί. Η δημιουργία εργατικών κέντρων με τεϊοποτεία, αίθουσα χορού, μαγειρείου, βιβλιοθήκης και αναγνωστηρίου, συνέβαλε σημαντικά στην καταπολέμηση του αλκοολισμού και στο επίπεδο των κοσμικών πέραν των μοναχών.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα κείμενο πολύ καλό για να εντοπίσουν οι μαθητές τα μυστικά της περιγραφής, ως τρόπου γραφής (κειμενικό είδος). Η περιγραφή ως τρόπος (mode) που χρησιμοποιείται στο λόγο διδάσκεται τόσο στην υποχρεωτική εκπαίδευση όσο και στο λύκειο. Είναι ένα σημαντικό κομμάτι γνώσης για τους μαθητές, γιατί η περιγραφή ως κειμενικό είδος καλύπτει ένα μεγάλο τμήμα του γραπτού και του προφορικού λόγου, τόσο του δικού μας όσο και των άλλων, και έχει την τεχνική της —αν θέλουμε να είναι αξιοπρόσεκτες ή ευανάγνωστες οι περιγραφές μας. Το συγκεκριμένο κείμενο μπορεί να σταθεί αφορμή για ζητήματα μεθόδευσης της περιγραφής, δηλαδή ζητήματα επιλογής και παράθεσης των λεπτομερειών, ζητήματα ακρίβειας και σαφήνειας στην περιγραφή, αντικειμενικότητας αλλά και υποκειμενικότητας στην περιγραφή, ζητήματα ‘γοητείας και χάρης’ στην περιγραφή —που προκύπτει και από την εισαγωγή στο κείμενο εντυπωσιακών λεπτομερειών—, ζητήματα εστίασης και οπτικής γωνίας στην περιγραφή, ζητήματα γλώσσας κοκ. Το μαθησιακό αντικείμενο εμφανίζει το εμπόδιο της γλώσσας (καθαρεύουσα) που δεν είναι ευχάριστη σε σημερινούς μαθητές. Επίσης είναι ένα σχετικά μεγάλο κείμενο. Ο καλύτερος τρόπος για να μελετηθεί είναι να κοπεί σε μικρότερες ενότητες και να δοθεί στους μαθητές κατά ομάδες για επεξεργασία. Ο διδάσκων έχοντας οργανώσει τη διδασκαλία της ‘Περιγραφής’, θα παροτρύνει τους μαθητές του να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της συγκεκριμένης περιγραφής, η οποία είναι χαριτωμένη ακριβώς γιατί ο γράφων την έχει ποικίλει με εντυπωσιακές λεπτομέρειες που κάνουν τον αναγνώστη να πιστεύει ότι ξεναγείται στην πόλη του Κιέβου. Επίσης στο μάθημα της Ιστορίας ο διδάσκων θα μπορούσε να συνδέσει το κείμενο με το κεφάλαιο του Παρευξείνιου Ελληνισμού.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6476
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα
> Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι
> Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Θεόδωρος Ξένος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator