Στον Αλιθερση
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα ποίημα του πρόωρα χαμένου ποιητή Νίκου Σαντορινιού (1897-1923) αφιερωμένο στον ποιητή και φίλο του Γλαύκο Αλιθέρση (1897-1965). Και οι δύο ποιητές συνυπήρξαν στους ποιητικούς και φιλολογικούς κύκλους της Αλεξάνδρειας της εποχής τους και συνδέθηκαν φιλικά. Ο Νίκος Σαντορινιός, ένα φτωχόπαιδο από τη Σύμη, πάει στην Αλεξάνδρεια να φτιάξει την τύχη του κάνοντας κάθε είδους εργασία: πλανόδιος εφημεριδοπώλης, καπνοπώλης, υπάλληλος, εργοστασιακός εργάτης, μεσίτης, υποβολέας, ηθοποιός, διορθωτής σε τυπογραφείο, δημοσιογράφος, επιστάτης. Εκεί θα ενταχθεί στην παρέα των ‘Απουάνων’ —ένα αντισυμβατικό καλλιτεχνικό κίνημα που εκδηλώθηκε περί το 1915-16, ψυχή του οποίου υπήρξε ο Γ. Βρισιμιτζάκης—, οι οποίοι θα στηρίξουν την ποιητική του φλόγα. Ο Κύπριος Γλαύκος Αλιθέρσης (ψευδώνυμο του λογοτέχνη Μιχάλη Χατζηδημητρίου) πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Αλεξάνδρεια, όπου εργάστηκε ως καθηγητής Φυσικής Αγωγής στο Αβερώφειο Γυμνάσιο. Εξέδωσε αρκετές ποιητικές συλλογές, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με το διήγημα, το θέατρο, τη λογοτεχνική μετάφραση και την κριτική. Το ποίημα του Νίκου Σαντορινιού με τον τίτλο-αφιέρωση ‘Στον Αλιθέρση’ δημοσιεύει ο ίδιος ο Γλαύκος Αλιθέρσης στο Αλεξανδρινό περιοδικό ‘Αργώ’(Αργώ, Τόμ. 1, Αρ. 2, 1923). Το ποίημα συνοδεύεται από ένα σύντομο κείμενο του Γλαύκου Αλιθέρση, το οποίο υπογράφει με τα αρχικά ΓΛ. ΑΛ. Το ποίημα είναι βυθισμένο στην μελαγχολία —μια μελαγχολία που επιτείνεται από ένα «απελπιστικό» γράμμα (προς τον Αλιθέρση) γραμμένο στο πίσω μέρος μιας ταχυδρομικής κάρτας, εξίσου μελαγχολικής, θλιβερής και έρημης. Με τη φράση του «Δεν περιγράφω απλώς · εξηγώ μια διάθεση ψυχική, κι είναι σα να προσθέτω και κάτι στο ποίημα» ο Αλιθέρσης τονίζει τη μελαγχολία του ποιήματος. Το 1923 είναι το έτος θανάτου του Νίκου Σαντορινιού. Ο ποιητής χτυπημένος από τη μάστιγα της εποχής, τη φυματίωση, αφήνει την τελευταία του πνοή στο νοσοκομείο «Σωτηρία» στην Αθήνα. Στο ίδιο τεύχος του περιοδικού ‘Αργώ’ (Αργώ, Τόμ. 1, Αρ. 2, 1923) ο Γλαύκος Αλιθέρσης παραθέτει πέραν του ποιήματος και μια λογοτεχνική παρουσίαση- κριτική με τίτλο «Νίκος Σαντορινιός», τελώντας με αυτόν τον τρόπο ένα μνημόσυνο στη μνήμη του φίλου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα μικρό ποίημα που θα μπορούσε να συνδυαστεί ως παράλληλο κείμενο με αρκετά άλλα ποιήματα σε μια θεματική ενότητα όπως π. χ. η φιλία ή η φύση στη λογοτεχνία. Επίσης θα είχε ενδιαφέρον να μελετηθεί ως τμήμα μιας ερευνητικής εργασίας-project με θέμα τις ‘λογοτεχνικές συντροφιές’. Κάποιες πόλεις, ανάμεσά τους και η Αλεξάνδρεια του 19ου αιώνα, είχαν τέτοιες λογοτεχνικές συντροφιές, που στη συνέχεια γίνονταν σύλλογοι και από αυτούς ‘ξεπηδούσαν’ έντυπα που στήριζαν τη λογοτεχνική παραγωγή των συμμετεχόντων σε αυτούς, στηρίζοντας εντέλει τη λογοτεχνία. Θα μπορούσαν στη συνέχεια οι μαθητές να δημιουργήσουν το δικό τους Λογοτεχνικό χάρτη, εκμεταλλευόμενοι τη δυνατότητα που τους δίνει ο δικτυακός τόπος της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και πιο συγκεκριμένα οι Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα στην εφαρμογή Λογοτεχνικοί χάρτες πόλεων. Ο διδάσκων το μάθημα ή ο υπεύθυνος της ερευνητικής εργασίας-project ή και ο καθηγητής της πληροφορικής θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους μαθητές σχετικά.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6477
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Φύση και περιβάλλον Nature and environmentΦύση και περιβάλλον
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Νίκος Σαντορινιός
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ