Περι της ανατροφης των νηπιων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα απόσπασμα από σύγγραμμα του Γερμανού ψυχιάτρου Johann Christian August Heinroth (1773-1843), του εισηγητή του όρου «ψυχοσωματικός», ογδόντα χρόνια πριν τον καθιερώσει ο Sigmund Freud. Συγκεκριμένα, πρώτος ο Heinroth ασχολήθηκε με τις ψυχοσωματικές παθήσεις, όταν το 1818 έκανε λόγο για την ψυχοσωματική προέλευση της αϋπνίας. Το κείμενο αναφέρεται στην ανατροφή των παιδιών και περιλαμβάνει γνώσεις αντίστοιχες με τα σημερινά βιβλία ανατροφής των παιδιών. Ανάμεσα σε αυτά που συμβουλεύει ο Καθηγητής Heinroth είναι: το μέτρο, η εγκράτεια, η ευταξία. Η «ιλαρότης» επίσης θα πρέπει να είναι διάχυτη στο περιβάλλον του παιδιού, διότι αυτή θα του δημιουργήσει και «ιλαρή» διάθεση. Η «ανατροφή» ξεκινά με την πρώτη του φυσική ανάγκη. Η μητέρα είναι αναντικατάστατη αρκεί να μην υποπίπτει σε υπερβολές: Η μητρική αγάπη, η κενοδοξία και η άγνοια είναι σε θέση να τορπιλίσουν τη σωστή ανατροφή, παρά το γεγονός ότι προέρχονται από φιλοστοργία. Τέλος, ‘για τον εραστή της τελειότητος’ προτείνεται να λειτουργήσει ως πρότυπο η εικόνα του Χριστού: πρότυπο ανεξικακίας, μακροθυμίας, υπομονής. Το δισέλιδο απόσπασμα που αποτελεί το μαθησιακό αντικείμενο φιλοξενείται στο περιοδικό «Αποθήκη των Ωφελίμων και Τερπνών Γνώσεων» (Τόμ. 2, Αρ. 17, 1838), ένα περιοδικό με έδρα την Ερμούπολη στη Σύρο. Δεν δίνονται πληροφορίες αναφορικά με τον τίτλο του συγγράμματος του Καθηγητή Heinroth, παρά μόνον αορίστως: «Τα επόμενα (δηλ. τα κείμενο που ακολουθεί) είναι μεταφρασμένα από σύγγραμμά τι του Heinroth, Καθηγητού της Ιατρικής εις το Πανεπιστήμιον της Λειψίας». Τη μετάφραση υπογράφει χωρίς μικρό όνομα κάποιος Θεοτόκης. Μετά την υπογραφή ακολουθεί ένα ρητό: «Μόνον ο πεπαιδευμένος λαός εμπορεί να είναι διά πάντα ελεύθερος».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο περιοδικό («Αποθήκη των Ωφελίμων και Τερπνών Γνώσεων») στο οποίο δημοσιεύεται το μαθησιακό αντικείμενο, ανήκει στην κατηγορία των περιοδικών που διδάσκουν, ενώ παράλληλα φροντίζουν να είναι ευχάριστα. Το ζήτημα είναι αν καταφέρνουν πάντα τον συνδυασμό και στο σημείο αυτό καλό θα ήταν να έχουμε τη γνώμη των μαθητών μας. Για παράδειγμα το συγκεκριμένο κείμενο θα μπορούσε να δοθεί για μελέτη και επεξεργασία σε μεγαλύτερους μαθητές (κυρίως στο λύκειο) εντός του πλαισίου μιας ερευνητικής εργασίας. Οι μαθητές αφού αποσαφηνίσουν ορισμένες γλωσσικού τύπου απορίες που προφανώς θα έχουν, θα μπορούσαν π.χ. μέσα από μία δομημένη συζήτηση (debate), να εντοπίσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του κειμένου. Το προφανές μειονέκτημα του αποσπάσματος είναι ότι απευθύνεται σε ένα κοινό με στόχο να το εκπαιδεύσει για να είναι ελεύθερο (όπως χαρακτηριστικά λέει στο τέλος), χωρίς όμως να κρατά τα στοιχειώδη χαρακτηριστικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου: βιβλίο, σελίδα, έκδοση, μετάφραση. Με τον τρόπο αυτό —δηλαδή βοηθώντας τους μαθητές να εντοπίσουν το μειονέκτημα του αποσπάσματος— τους βοηθούμε να κατανοήσουν ότι πρέπει να σέβονται τις απόψεις των υπολοίπων, να προβάλλουν με θάρρος τις δικές τους απόψεις και να καταδικάζουν τη λογοκλοπή, προσθέτοντας πάντα κάτω από τις εργασίες τους τις πηγές από τις οποίες άντλησαν τις πληροφορίες τους. Θα πρέπει επίσης να μάθουν να προασπίζουν την αυθεντικότητα της γνώσης, αναζητώντας όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα κείμενο να έχει τις δικές του «συντεταγμένες». Ο επιστημονικός λόγος, αντίθετα µε άλλα είδη λόγου, έχει µεγάλη ανάγκη από ακρίβεια και σαφήνεια. Αυτό θα δημιουργήσει και στους ίδιους την καλή συνήθεια να σέβονται τους δημιουργούς κάθε πληροφορίας που ‘εισπράττουν’ αναφέροντάς τους στη βιβλιογραφία και τη δικτυογραφία που χρησιμοποιούν στις εργασίες τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6498
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Προφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος Oral / Written / Digital SpeechΠροφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Heinroth
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ