Απο παλια σερταρια: τα καλα τουχωριου του Α. Εφταλιωτη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για διήγημα του Α. Εφταλιώτη (1849-1923) δημοσιευμένο στο περιοδικό «Ο Νουμάς» το 1907. Εξυμνεί τις αρετές της ζωής στο χωριό. Ο Α. Εφταλιώτης (το πραγματικό του όνομα ήταν Κλεάνθης Μιχαηλίδης) μαζί με τον Αλ. Πάλλη και τον Γ. Ψυχάρη αποτελούν τη φωτισμένη τριάδα του νεοελληνικού δημοτικισμού και αγωνίστηκαν για τη γλωσσική απελευθέρωση του τόπου μας και την πνευματική του αναγέννηση. Το έργο του συγγραφέα αντλεί από την πλούσια πηγή των δημοτικών τραγουδιών. Με τη συλλογή διηγημάτων «Νησιώτικες ιστορίες» (1894) ακολουθεί στη νεοελληνική διηγηματογραφία τον Α. Καρκαβίτσα. Στις ηθογραφικές ιστορίες του ενυπάρχει η πνοή μιας γνήσιας ελληνικότητας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το διήγημα αυτό του Α. Εφταλιώτη μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Λογοτεχνίας, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν τον συγγραφέα αλλά και τον αγώνα του σχετικά με τα πνευματικά κινήματα του Δημοτικισμού και της Ηθογραφίας. Οι μαθητές διαβάζοντας το κείμενο θα κατανοήσουν τη λατρεία του συγγραφέα για την ελληνική ύπαιθρο, τα ήθη και τα έθιμα της. Η αγάπη αυτή συνδέεται έντονα με την ανανεωτική τάση της Λογοτεχνίας του καιρού του προς τη δημοτική, μια δημοτική όμως πολύ κοντά στη ντοπιολαλιά των κατοίκων της ελληνικής επαρχίας, όπως την παρουσίασε ο Γ. Ψυχάρης το 1888, αλλά και όπως θα την καταγράψει, σε ένα ύφος διαφορετικό, αρκετά χρόνια αργότερα ο Ν. Καζαντζάκης στα δικά του πεζογραφήματα. Προτείνονται για ανάγνωση το κείμενο αυτό και το διήγημα του ίδιου συγγραφέα «Ο μπάρμπα-Γιάννης και ο γάδαρός του» μαζί με άλλα ηθογραφικά κείμενα, όπως το «Μοιρολόι της Φώκιας» του Α. Παπαδιαμάντη ή «Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γ. Βιζυηνού. Συγκρίνοντας τα οι μαθητές θα κατανοήσουν τη διαφορά της ειδυλλιακής ηθογραφίας του Εφταλιώτη από τους προγενέστερους ηθογράφους -πεζογράφους μας. Η «ειδυλλιακή» ηθογραφία είναι η ωραιοποιημένη και εξιδανικευμένη αναπαράσταση της ζωής, κυρίως του αγροτικού χώρου. Άλλοι εκπρόσωποι αυτής της τάσης ήταν οι Γ. Δροσίνης, Κ. Κρυστάλλης, Χ. Χρηστοβασίλης. Μετά από την ανάγνωση των παραπάνω κειμένων μπορεί να ακολουθήσει διάλογος για τη σχέση της ειδυλλιακής ηθογραφίας με το δημοτικό τραγούδι, τη Λαογραφία του Ν. Γ. Πολίτη αλλά και το κίνημα του Δημοτικισμού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
pdf. 1,35 MB (1.425.408 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6559
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Ηθογραφία EthographyΗθογραφία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Αργύρης Εφταλιώτης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ