Ο οικτος προς τον τυραννο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στη στήλη «Πολεμικαί εντυπώσεις» του ετήσιου φιλολογικού ημερολογίου, «Ποικίλη Στοά» (Αθήνα 1881-1914), στον 16ο τόμο του 1914. Συγγραφέας του είναι ο Δ. Καλλίμαχος, Γραμματέας του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Πρόκειται για απόσπασμα, 4 σελίδων, που βασίζεται στο ημερολόγιο, το οποίο κρατούσε ο συγγραφέας, ενώ συμμετείχε, ως εθελοντής ιεροκήρυκας της Ε΄ Μεραρχίας, στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο. Αναφέρεται σε δυο επεισόδια που συνέβησαν στις αρχές Νοεμβρίου του 1912, όταν η μεραρχία του προήλαυνε προς τη Φλώρινα, μετά την επιτυχημένη μάχη του Κομάνου. Το πρώτο από αυτά συνέβη στη Βεύη, στα στενά του Κιρλί Δερβέν (στενωπός Κλειδίου), όπου ο Δ. Καλλίμαχος, επιδεικνύοντας οίκτο, κατά τα λεγόμενά του, προστάτευσε μια ομάδα γυναικόπαιδων τουρκικής καταγωγής, με το να τους συμβουλέψει να φύγουν για να γλιτώσουν από τους επερχόμενους εύζωνες. Το δεύτερο έλαβε χώρα στο Αρμενοχώρι, πολύ κοντά στη Φλώρινα, το οποίο είχε μικτό πληθυσμό Μουσουλμάνων και Χριστιανών, με τους δεύτερους να είναι χωρισμένοι σε Πατριαρχικούς και βουλγαρόφωνους Εξαρχικούς. Τούρκοι στρατιώτες, αφού φιλοξενήθηκαν σε μια βουλγαρόφωνη οικογένεια, σφαγίασαν, φεύγοντας, τα μέλη της. Το γεγονός γέμισε αποτροπιασμό τον συγγραφέα, αυτόπτη μάρτυρα των πτωμάτων και του θρήνου των συγγενών της οικογένειας, σε σημείο που να αναρωτηθεί, στο τέλος, αν έκανε καλά που επέδειξε οίκτο στα γυναικόπαιδα της Βεύης. Το κείμενο εμπλουτίζεται και αισθητοποιείται με σχέδιο εύζωνα και φωτογραφία Τουρκισσών που φεύγουν από τα χωριά τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο έχει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία προς αξιοποίηση στη διδασκαλία σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα (Ιστορία, Γλώσσα, Λογοτεχνία), αλλά και διαθεματικά. Εξοικειώνει τους μαθητές, μέσα από τις εντυπώσεις του συγγραφέα από τον Α΄Βαλκανικό Πόλεμο, με την καθημερινότητα και τις δύσκολες συνθήκες ενός πολέμου. Παρά τη σαφή τοποθέτηση του συγγραφέα του κατά του αντιπάλου, τον οποίο αποκαλεί τύραννο, διακρίνεται μια γενικότερη αντιπολεμική διάθεση, αφού κατατίθενται επεισόδια τα οποία σχετίζονται με την αλλοτρίωση που υφίστανται οι στρατιώτες. Αυτή είναι πιο έντονη στους Τούρκους στρατιώτες που σφαγιάζουν τους βουλγαρόφωνους οικοδεσπότες τους, και λιγότερη έντονη, αλλά παρούσα στα λόγια του εύζωνα που μεταφέρει ο συγγραφέας. Προτείνεται οι μαθητές/τριες να κληθούν να προσεγγίσουν και να αναδείξουν αυτήν την κεντρική ιδέα, αντιμετωπίζοντας τους Βαλκανικούς Πολέμους και από την παραπάνω οπτική γωνία. Εκτός από τα πραγματολογικά στοιχεία που αναφέρονται στο κείμενο, όπως τα τοπωνύμια της περιοχής, τα δημογραφικά στοιχεία (πατριαρχικοί και εξαρχικοί) και τη γενικότερη πολεμική δράση, τα οποία μπορούν να διερευνήσουν συνεργατικά οι μαθητές/τριες, προτείνεται να αξιοποιηθεί, επίσης, η αμφιβολία που διακατέχει τον συγγραφέα στο τέλος του κειμένου σε σχέση με τον οίκτο που επέδειξε. Τι θα έπρατταν οι μαθητές/τριες σε ανάλογη περίπτωση;


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6580
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Αφηγηματικά είδη Types of NarrativeΑφηγηματικά είδη
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Απομνημόνευμα -(Αυτό)Βιογραφία - Ημερολόγιο Memoir -(Auto)biography - DiaryΑπομνημόνευμα -(Αυτό)Βιογραφία - Ημερολόγιο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Δ. Καλλίμαχος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ