Το θεατρο και το τραγουδι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το κείμενο αυτό του Κωστή Παλαμά στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών "Ο Νουμάς" ( Vol 2, No 104 σελ. 2-4) του έτους 1904 κάνει λόγο στο πρώτο μέρος του άρθρου του για τη δημοτική γλώσσα κυρίως και στη συνέχεια αναφέρεται στην παράδοση, το δημοτικό τραγούδι, την εξέλιξή του και τη σημασία του για τον πολιτισμό μας. Κάνει επίσης αναφορά στον Γκαίτε και τους σύγχρονούς του λογοτέχνες, οι οποίοι δεν γοητεύτηκαν τόσο από την κλασσική αλλά από τη δημώδη γλώσσα, η οποία υιοθετήθηκε και εξελίχθηκε από ντόπιους, απλούς τεχνίτες της γλώσσας. Εκθειάζει την αττική τραγωδία γράφοντας ότι αποτελεί το αποκορύφωμα της Τέχνης και την ύψιστη μορφή του δημοτικού τραγουδιού, γιατί δημιουργήθηκε ως απόρροια των παιδικών βιωμάτων των τραγωδών, τη θύμιση δηλαδή των μύθων, των ναών, της παράδοσης του τόπου, και αυτό την κάνει ξεχωριστή. Σύμφωνα με το άρθρο, η ελληνική παραδοσιακή ποίηση εξελίχθηκε χάρη στην επιρροή της φύσης και την παρουσία όλων των στοιχείων του τόπου. Αυτός είναι και ο λόγος που η λατινική έμεινε απλά μια ατυχής απομίμηση της ελληνικής, επειδή της έλειπαν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου και της παράδοσης. Η δημοτική γλώσσα, συνεχίζει ο ποιητής, είναι μια Τέχνη καθαρή, ανόθευτη , που έχει τις απαρχές της στην αρχαία παράδοση και δανείζεται στοιχεία της. Η γλώσσα των δημοτικιστών είναι φυσική, ανάλαφρη αλλά με ουσιαστικό και βαρυσήμαντο περιεχόμενο. Έτσι, τα δημοτικά τραγούδια χαρακτηρίζονται από ποιότητα και αξία. Υπάρχει στη συνέχεια μια απορία σχετικά με τη γλώσσα του Λουθήρου, που αποτέλεσε την αφετηρία της γερμανικής. Ο Ανδρέας Σκιάς τη βρίσκει τεχνητή, ενώ ο γράφων ( Παλαμάς) διαφωνεί ισχυριζόμενος πως ο Λούθηρος επηρεάστηκε από τον απλό λαό και στις ομιλίες του απευθυνόταν κυρίως σε αυτόν. Χωρίς το Λούθηρο δεν θα υπήρχε ο Γκαίτε και οι μεγάλοι λογοτέχνες, που αργότερα προσπάθησαν να αποτρέψουν την κατάπτωση της γερμανικής. Τέλος, από μια σύγκριση της λόγιας με τη δημοτική, αναδεικνύεται φυσικά η τελευταία, καθώς η καθαρεύουσα προκαλεί δέος λόγω της επίκλησης στα αρχαία, αλλά η δημοτική είναι ζωντανή, παραστατική, διαχρονική κερδίζοντας έτσι σε αξία. Στη δεύτερη ενότητα του κειμένου, ο Παλαμάς αναφέρεται στο θέατρο και το τραγούδι επισημαίνοντας ότι το ελληνικό θέατρο βρίσκεται πολύ πίσω από τα άλλα είδη του καλλιτεχνικού λόγου, γιατί δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια και το χαρακτηρίζει η ρουτίνα. Λείπει , με άλλα λόγια, το σημάδι της ζωής. Στη συνέχεια συγκρίνει τα παλαιά και τα σύγχρονα έργα υποστηρίζοντας ότι, όσα βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα και στη γλώσσα του δημοτικού τραγουδιού, είναι πραγματικά αριστουργήματα. Συνεχίζοντας επισημαίνει ότι η αρχή της φιλοσοφίας είναι το δημοτικό τραγούδι. Το λαϊκό δράμα ήταν η αφορμή να ανθίσει το θέατρο στις ευρωπαϊκές χώρες, όπως επίσης και η ευρωπαϊκή φιλολογία. Ο Κωστής Παλαμάς υποστηρίζει ότι, όποτε ξένοι προσπάθησαν να γράψουν έργα τα οποία δεν ήταν πρωτότυπα, τα έργα αυτά οδηγήθηκαν σε αποτυχία. Τέλος, αναφέρει , ότι πολλές φορές η οπτική ματιά των ξένων είναι πιο αντικειμενική και βαθύτερη ακόμα και από τη δική μας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές με αφορμή το συγκεκριμένο άρθρο του Κωστή Παλαμά μπορούν να βρούνε πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του κορυφαίου μας ποιητή . Ο εκπαιδευτικός θα σταθεί στο γεγονός πως ο ποιητής είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της "γενιάς του 1880" και της "Νέας Αθηναϊκής Σχολής". Οι μαθητές θα βρούνε κι άλλους εκπροσώπους που ανήκουν στην ίδια γενιά και στην ίδια σχολή, καθώς και αντιπροσωπευτικά δείγματα του έργου τους. Μπορούνε επίσης να βρούνε και να απαγγείλουν στην τάξη κάποια από τα ποιήματά του, που θα τους κεντρίσουν το ενδιαφέρον. Το κείμενο συνεπώς μπορεί να αξιοποιηθεί στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, για την προσέγγιση της σύγκρουσης δημοτικής - καθαρεύουσας γλώσσας, της θέσης της δημοτικής στην ποίηση του Παλαμά, αλλά και των ιστορικών διαστάσεων του γλωσσικού ζητήματος. Πέρα από αυτήν την τυπική, γνωστικού χαρακτήρα χρήση, όμως, το συγκεκριμένο κείμενο προτείνεται να αποτελέσει την αφορμή για μια διερευνητική διδασκαλία, όπου το ζητούμενο μπορεί να είναι αυτό, στο οποίο αναφέρεται το ίδιο το κείμενο υπό τη μορφή επίλυσης προβλήματος. Μπορεί επίσης να συζητηθεί το ότι το άρθρο αναφέρεται στην αποδοχή και την καθιέρωση του δημοτικού τραγουδιού από τις ανώτερες κοινωνικά τάξεις, ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές τον τρόπο με τον οποίο "νομιμοποιήθηκε" στην συνείδηση του λαού μέσω της λαογραφίας, η καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί έτσι, ώστε οι μαθητές να αντιληφθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ύφους των δημοτικών τραγουδιών (μονοτονία ή ποικιλία, φυσικότητα ή επιτήδευση,περιεκτικότητα των λεκτικών και νοηματικών σχημάτων λόγου, κ.ά. και να αναλύσουν τα βασικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα του δημοτικού τραγουδιού, όπως το στίχο, το λόγο, την υπόθεση, το περιεχόμενο, κ.ά. Στη συνέχεια εργαζόμενοι ομαδοσυνεργατικά, μπορούν: α) να καταγράψουν δημοτικά τραγούδια της περιοχής τους όπως τραγουδιούνται από λαϊκούς, αυθεντικούς τραγουδιστές, β) να απομαγνητοφωνίσουν το υλικό, γ) να ταξινομήσουν τα τραγούδια ανάλογα με τη θεματολογία τους (ιστορικά, μυθικά, θρησκευτικά, κοινωνικά, της οικογένειας, της ξενιτιάς, νανουρίσματα, παιδικά, ερωτικά, ποιμενικά, εργατικά, σατυρικά, μοιρολόγια, κ.ά.), δ) να αναλύσουν τα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά και μοτίβα τους και τις εκφραστικές τεχνικές τους, ε) να συγκρίνουν τις πιθανές παραλλαγές τους και στ) να τραγουδήσουν και να χορέψουν στους ρυθμούς τους. Μπορούν, τέλος, οι μαθητές να σχολιάσουν την κριτική, που ασκεί ο Παλαμάς στο ελληνικό θέατρο εκθέτοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του, να το συγκρίνουν με το ξένο θέατρο και να συζητήσουν τη σημασία της χρήσης της δημοτικής γλώσσας στην αναβάθμισή του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6608
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Κωστής Παλαμάς
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ