"Ο στρατος ημων"
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο «πατέρας» της ελληνικής δημοσιογραφίας Βλάσης Γαβριηλίδης (1848-1920), υπογράφει με το ψευδώνυμο «Καλιβάν» αυτό το δίστηλο πρωτοσέλιδο άρθρο, το οποίο δημοσιεύθηκε, το 1883( Vol 4, No 567 σελ. 2-3), στην εφημερίδα "Μη Χάνεσαι" (1880-1883), όπου ήταν και διευθυντής. Το άρθρο περιστρέφεται γύρω από το ψευδοδίλημμα της ετοιμότητας ή μη, του ελληνικού στρατού να αντιμετωπίσει τον τουρκικό σε μια επικείμενη πολεμική σύρραξη. Ως αιτία ή δικαιολογία που χρησιμοποιήθηκε από τον Αλέξανδρο Κουμουνδούρο για την αποφυγή του πολέμου και την επικράτηση ειρήνης που τελικά υπογράφτηκε τον Ιούλιο του 1881 ήταν η κατάργηση ήδη από τον Τρικούπη της πρακτικής εκπαίδευσης και της διετούς θητείας του στρατεύματος πλην εξαιρέσεων και είχε επιβληθεί η μονοετής, πράγμα το οποίο σήμαινε αποδυνάμωση του στρατεύματος και του ιππικού. Ο στρατός διέθετε ελάχιστη δύναμη μόλις 24.000 ανδρών, δεν διέθετε ζώα, υπαξιωματικούς, οχύρωση και βοήθεια από ξένους αξιωματικούς. Τα πιο πολλά άρθρα εφημερίδων της εποχής έγραφαν ( από το 1877 και μετά) ότι η Ελλάδα ήταν ανέτοιμη για τακτικό πόλεμο, ενώ ο συγγραφέας του άρθρου Δεληγιάννης έγραφε ότι,αν η Ελλάδα κήρυττε πόλεμο κατά της Τουρκίας που ήταν μπερδεμένη με τον πόλεμο κατά των Ρώσων, θα καταστρεφόταν. Εξαίρεση αποτέλεσε άρθρο της εφημερίδας "Ώρα" το 1883, που έγραφε ότι ο στρατός ήταν έτοιμος, σαν από θαύμα, μετά από μια πενταετία πλήρους ανετοιμότητας. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι, ο Κουμουνδούρος όντας επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας, επέτυχε, στα 1881, την αναίμακτη, χωρίς πόλεμο, προσάρτηση ελληνικών εδαφών στο νεοσύστατο ελλαδικό κρατίδιο. 'Υστερα από σκληρές διαπραγματεύσεις που κράτησαν πάνω από ένα χρόνο, ο Κουμουνδούρος, παρότι αντιμετώπισε δριμύτατες επιθέσεις από την αντιπολίτευση του Τρικούπη και του βασιλέως, επειδή δεν παραχωρήθηκε ολόκληρη η Ήπειρος, ανάγκασε τους Τούρκους να δεχτούν την πρότασή του για ειρηνική παραχώρηση στην Ελλάδα της Θεσσαλίας και του διαμερίσματος της Άρτας (στη Νότια Ήπειρο). Ο Αλέξανδρος Κουμουνδούρος γεννήθηκε το 1817 στη Γαρμπελιά Ζαρνάτας της μεσσηνιακής Μάνης. Σπούδασε νομικά και έγινα αντιεισαγγελέας πρωτοδικών στην Καλαμάτα. Κυριάρχησε 50 χρόνια στο πολιτικό στίβο και έγινε 18 φορές Υπουργός, όπως: Εσωτερικών, Δικαιοσύνης, Εξωτερικών, Εκκλησιαστικών, δημόσιας εκπαίδευσης, δύο φορές πρόεδρος της Βουλής και 10 φορές πρωθυπουργός της Ελλάδος. Έκανε διανομή των εθνικών κτημάτων στους ακτήμονες αγρότες, ανέπτυξε τις χερσαίες και θαλάσσιες συγκοινωνίες και η διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου φέρει τη δική του σφραγίδα. Το 1870 ως πρωθυπουργός ασκεί πολιτικό πρόγραμμα όπως «εξωτερικώς ειρήνη, εσωτερικώς ισορροπία, άνευ φόρων και δανείων και αποκέντρωσις». Χωρίς να υποδουλώσει τη χώρα σε ξένους δανειστές με ασύμφορους όρους όπως έκανε αργότερα ο Χαρίλαος Τρικούπης, προσπάθησε να προλάβει το διαφαινόμενο κίνδυνο του υδροκεφαλισμού του κράτους, με σύμμετρη αξιοποίηση των επαρχιών της χώρας. Ο Κουμουνδούρος θεωρείται ο πρόδρομος της αστικοποίησης της χώρας και ήρθε σε σύγκρουση με τη φεουδαρχική τάξη. Έθεσε όρους στο Βασιλιά Γεώργιο, όπως: Ίση φιλία στις τρεις Μεγάλες Δυνάμεις και στις λοιπές Δυνάμεις. Εφαρμογή των συνταγματικών θεσμών. Τροποποίηση του εκλογικού συστήματος. Ελευθερία – Ευθύνη Υπουργών. Αποκέντρωση. Το 1870 επέβαλε την τάξη στη Μάνη σταματώντας τις εσωτερικές αντιθέσεις και τις έχθρες. Ο Αλέξανδρος Κουμουνδούρος ήταν ένας από τους επιφανέστερους πολιτικούς του 19ου αιώνα, που ωφέλησε την Ελλάδα, παράμενε όμως στο τέλος της ζωής του άστεγος, με ερειπωμένο τον Πύργο του. .

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το άρθρο σχολιάζει την πολιτική του πρωθυπουργού της χώρας Κουμουνδούρου αναφορικά με τη στάση που ακολουθεί απέναντι στην Ευρώπη και την Τουρκία. Η χρήση του αντικειμένου μπορεί να συμβάλει στη διεξαγωγή έρευνας για τα ιστορικά γεγονότα της εποχής αυτής στη χώρα μας. Οι μαθητές θα διευρύνουν τις γνώσεις τους μελετώντας το συγκεκριμένο άρθρο με θέμα την πολιτική του Κουμουνδούρου αναφορικά με τη στάση που ακολουθεί απέναντι στην Ευρώπη και την Τουρκία στα τέλη του 19ου αιώνα. Δύναται να χρησιμοποιηθεί ως έναυσμα, για να διεξάγουν οι μαθητές μια έρευνα για τα πολιτικά και στρατιωτικά γεγονότα της εποχής αυτής. Αφού συλλέξουν σχετικό υλικό οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν μια χρονογραμμή ή μια ψηφιακή αφήγηση, όπου θα αναφέρουν τις πολιτικές εξελίξεις της εποχής και θα αναδεικνύουν τις επιλογές των πολιτικών ηγεσιών της χώρας μας κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Η μελέτη της ζωής του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, διότι η παρουσία και η συνεισφορά του στο δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα ήταν καθοριστικής σημασίας για τη συγκρότηση του Νεοελληνικού Κράτους. Προτείνεται επίσης, να ασχοληθούν κυρίως με τα μέτρα που θέσπισε για τη φορολογική νομοθεσία του κράτους και για την αναδιοργάνωση και τον εξοπλισμό του ελληνικού στρατού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6610
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Καλιβάν
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ