Άσμα κυπριακο: ο Διγενης και ο Χαρος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
"Ο Διγενής και ο Χάρος" που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα του 1865 "Χρυσαλλίς" (vol 3 No 67) είναι δημοτικό κυπριακό τραγούδι σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, που έχει ως θέμα του το πιο μεγάλο κατόρθωμα του ήρωα Διγενή Ακρίτα, τη νίκη του μετά από τριήμερη πάλη εναντίον του Χάρωνα (Χάρου). Ο Διγενής, δοξολογεί τον Ύψιστο ότι νίκησε έναν τόσο γενναίο αντίπαλο. Μια φωνή από τον ουρανό ακούγεται να επιπλήττει τον Χάρωνα ότι παραμέλησε το καθήκον του, γιατί παλεύει αντί να παίρνει ψυχές. Αυτός, αμέσως μεταμορφώνεται σε χρυσό αετό, κάθεται στο κεφάλι του Διγενή και αρχίζει να τον πλήττει σοβαρά με τα νύχια του. Ο Διγενής ψυχορραγεί και τριακόσια παλληκάρια έρχονται να τον επισκεφτούν.Στο κρεβάτι του πόνου τούς μιλά για τελευταία φορά διηγώντας τους τα παλιά κατορθώματά του με τους φόνους δρακόντων και λεόντων, με μεγαλύτερο άθλο το φόνο του γίγαντα Σαρακινού. Ο Διγενής Ακρίτας είναι ο σημαντικότερος μυθικός ήρωας της κυπριακής δημώδους παραδόσεως, ο οποίος πρωταγωνιστεί σε ακριτικά τραγούδια, σε πολλές τοπικές παραδόσεις και σε παραμυθιακές διηγήσεις. Ο συνηθέστερος τύπος ονομασίας του είναι Διενής . Το όνομά του παρουσιάζεται και με τον τύπο Διεννής και σπανιότερα με τον τύπο Διενάτζης. Ο Σ. Μανάνδρος αναφέρει και τύπο Ριενής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές αφορμώμενοι από την παρούσα δημοσίευση μπορούν στο μάθημα της Ιστορίας να γνωρίσουν τον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος της φύλαξης των ανατολικών συνόρων της αυτοκρατορίας από τους Βυζαντινούς χρησιμοποιώντας τους ακρίτες, που έγιναν ονομαστοί στα χρόνια που απειλούσαν το Βυζάντιο οι Άραβες από τον 7ο έως τον 10ο αιώνα. Να γνωρίσουν την αγάπη που έτρεφε ο λαός γι' αυτούς και την ηρωποίησή τους μέσα στα ακριτικά τραγούδια, τα οποία αποτελούν την απαρχή των δημοτικών μας τραγουδιών. Επίσης, στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και με τη βοήθεια της Μουσικής διαθεματικά, οι μαθητές μπορούν να βρουν, να επεξεργαστούν τους στίχους και να γνωρίσουν την παραδοσιακή μουσική από κάποια ακριτικά τραγούδια από διάφορα μέρη του ελληνισμού (κυρίως Πόντο, Μακεδονία, Ανατολική Θράκη, Κρήτη αλλά και Κύπρο) ως προάγγελο των δημοτικών τραγουδιών μας. Μέσα από τη μελέτη των τραγουδιών αυτών, οι μαθητές μπορούν να εξάρουν τα κατορθώματα των ακριτών, να εντοπίσουν τα σπάνια σωματικά και ψυχικά χαρίσματά τους και να αποσυμβολίσουν το βαθύτερο ρόλο του Διγενή Ακρίτα για τον ελληνισμό διαχρονικά. Τέλος, με αφορμή το παρόν δημοσίευμα, να γνωρίσουν οι μαθητές τα πραγματικά γεγονότα που είναι αποδεδειγμένα ιστορικά, σχετικά με τη ζωή, το χαρακτήρα, τα κατορθώματα των ακριτών και το ρόλο που διαδραμάτισαν στην Ιστορία του βυζαντινού κράτους και να τα διαχωρίσουν από τις ιστορίες, τους μύθους, τους θρύλους και τις παραδόσεις που συνδέονται με τα κατορθώματα και τη γενναιότητα των ακριτών και συγκεκριμένα του Διγενή Ακρίτα, χωρίς να υποτιμηθούν, αλλά να εκληφθούν ως πολύτιμο κομμάτι ττης παράδοσης και του πολιτισμού μας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6612
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Δημοτικό τραγούδι Folk songΔημοτικό τραγούδι
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση Institutions, political organization and administrationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση
Μουσική Music EducationΜουσική > Ελληνική παραδοσιακή μουσική Greek traditional musicΕλληνική παραδοσιακή μουσική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ