" Ο αποχαιρετισμος του ναυτικου Καστελλοριζιου "
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Νουμάς" ( Vol3 No153) το έτος 1905 από τον ποιητή Μιχάλη Πετρίδη, με τίτλο: "Από την Ανατολήν. Η ζωή στο Καστελλόριζο". Το άρθρο αναφέρεται στο μισεμό, δηλαδή στην ξενιτειά των ναυτικών από το νησί του Καστελλόριζου. 'Ετσι, ο τίτλος του άρθρου ίσως θα μπορούσε να είναι διαφορετικός, όπως "Ο αποχαιρετισμός του ναυτικού Καστελλοριζιού ", γιατί το περιεχόμενό του εστιάζεται στη στάση, τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα των ανθρώπων που μένουν πίσω και αποχαιρετούν τα παλληκάρια, που ξενιτεύονται στις θάλασσες του κόσμου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφορμή το συγκεκριμένο κείμενο, οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και να συζητήσουν τη σκέψη, τη νοοτροπία, τη στάση ζωής και τα συναισθήματα των ανθρώπων του νησιού και μάλιστα ενός ακριτικού νησιού, όπως το Καστελλόριζο. Από τη μια μεριά οι νησιώτες αναγκάζονται να αποχωριστούν όσους συγγενείς και φίλους φεύγουν για τα «ξένα», για να βρουν λύση στο βιοποριστικό τους πρόβλημα και από την άλλη αυτοί που μένουν πίσω με πόνο ψυχής αλλά στωικά αντμετωπίζουν τη δύσκολη αυτή κατάσταση. Οι μαθητές μπορούν επίσης να κατανοήσουν τα έντονα συναισθήματα που βιώνονται κι από τις δύο πλευρές και να συγκρίνουν τη ζωή του ναυτικού με τα υπόλοιπα «αστικά» και «στεριανά» επαγγέλματα. Να συζητήσουν και να συνειδητοποιήσουν τις δυσκολίες που ζουν οι άνθρωποι της επαρχίας και συγχρόνως το «δέσιμο» που υπάρχει με το θεσμό της οικογένειας και ανάμεσα στα μέλη της. Επίσης θα ήταν χρήσιμο να συζητηθεί, αν υπάρχουν κοινά σημεία στα βιώματα του σημερινού ξενιτεμένου με το «νόστιμον ήμαρ» στα χρόνια του Ομήρου, όταν ο Οδυσσέας νοσταλγούσε την επιστροφή στην Ιθάκη του. Επιπρόσθετα θα μπορούσε να σχολιασθεί η άποψη ότι η παραδοσιακή οικογένεια του ξενιτεμένου είναι στο βάθος κρυπτομητριαρχική, λόγω παντελούς απουσίας της αντρικής φιγούρας για μεγάλα διαστήματα. Ενδεχομένως θα μπορούσε να απαντηθεί από τους μαθητές φύλλο εργασίας, το οποίο θα περιλάμβανε ερωτήσεις, του τύπου: -Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο αρχηγός της οικογένειας στο νησί; Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη του βιοποριστικού προβλήματος στην οικογένεια; -Ποιος είναι ο ρόλος της μάνας; -Είναι καθοριστικός για την εξισορρόπηση των οικογενειακών δεσμών και για το συναισθηματικό δέσιμο των μελών; --Ποιες αξίες διαφαίνονται στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή των νησιωτών; -Ποια η σχέση των ανθρώπων με τη θρησκεία;-Είναι ο ξενιτεμός - κεντρικό φαινόμενο στη ζωή του Έλληνα - αναπόδραστο στοιχείο του κύκλου της ζωής του (γέννηση - γάμος - ξενιτιά - θάνατος) προδιαγραμμένο «από τη μοίρα του» στα πλαίσια των κοινωνικών ρόλων που καλείται να εκπληρώσει;-- Τι φόβοι κυριαρχούν με το γεγονός του βέβαιου ξενιτεμού; Στο μάθημα της Γεωγραφίας Δημοτικού και Γυμνασίου μπορεί να γίνουν γνωστές οι δυσκολίες διαβίωσης σε ένα απομακρυσμένο νησί της Ελλάδας με σοβαρές ελλείψεις στον τομέα της υγείας κυρίως και των άλλων τομέων της ζωής.Μπορεί επίσης η συζήτηση να αποτελέσει αφορμή για μια εκπαιδευτική πολυήμερη εκδρομή στο νησί. Στο μάθημα της Λογοτεχνίας, τέλος, οι μαθητές μπορούν να γνωρίσουν το φιλόλογο-ποιητή -πεζογράφο Μιχάλη Πετρίδη και να διακρίνουν την αγάπη του για την ιδιαίτερη πατρίδα του, από τη γλαφυρότητα του ύφους που περιγράφει την ιεροτελεστία του αποχαιρετισμού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6613
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ιστότοπος Βιβλιοθήκης & Κέντρου Πληροφόρησης Παν/μίου Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Photodentro Cultural
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον > Πόλεις
Γεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργός πρωτότυπου έργου: Μ.Γ. Πετρίδης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ