Τραυματιας του Αλβανικου μετωπου σε νοσοκομειο του Ελληνικου Ερυθρου Σταυρου το 1940
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
To μαθησιακό αντικείμενο είναι μια ασπρόμαυρη φωτογραφία που παρουσιάζει τραυματία, που έχει επιστρέψει στην Αθήνα από το Αλβανικό μέτωπο και βρίσκεται σε κάποιο διάδρομο του νοσοκομείου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Η φωτογραφία τραβήχτηκε το 1940 από τη Βούλα Θεοχάρη Παπαϊωάννου. Παρατηρώντας τη φωτογραφία μπορούμε να παρουσιάσουμε και τις διαφορές στο τρόπο περίθαλψης αλλά και στα μέσα (π.χ. αναπηρικό καροτσάκι) σε σχέση με σήμερα και ειδικά σε περίοδο πολέμου που οι ανάγκες για νοσηλεία πολλαπλασιάζονται.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο αντικείμενο είναι συμβατό με τα αναλυτικά προγράμματα Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου στο μάθημα της Ιστορίας. Με αφορμή τη φωτογραφία μπορεί να γίνει αναφορά στο Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τη συμμετοχή της Ελλάδας κατά των Ιταλών και Γερμανών σε αυτόν και ειδικότερα στο Ελληνοαλβανικό μέτωπο, στο οποίο αναφέρεται το Μαθησιακό Αντικείμενο. Επίσης, οι μαθητές μπορούν να εστιάσουν στα αρνητικά και τον παραλογισμό που ακολουθεί κάθε πόλεμο, επειδή ουσιαστικά δεν υπάρχει νικητής, αλλά ένας λιγότερο και ένας περισσότερο χαμένος. Επιπρόσθετα, το αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μια έρευνα στον τρόπο και τα μέσα νοσηλείας παλαιότερα σε σχέση με σήμερα, αλλά και στην ίδια εποχή σε περίοδο Ειρήνης και Πολέμου. Οι μαθητές θα μπορούσαν να ζητήσουν πληροφορίες για τον Ερυθρό Σταυρό και τις Νοσηλεύτριες του 1940: Συγκεκριμένα πότε ιδρύθηκε, ποια ήταν η προσφορά των νοσηλευτριών στον πόλεμο, ποιες ήταν οι συνθήκες της εργασίας τους, ποια φροντίδα παρέσχε ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός στην περίθαλψη των τραυματιών και στη διανομή συσσιτίων και ρουχισμού, πώς συνέβαλε και συγκρότησε χειρουργεία εκστρατείας , νοσοκομεία διακομιδής, πλωτά νοσοκομεία, Κέντρα Διαλογής, Σταθμούς Πρώτων Βοηθειών, ποια ήταν η βοήθειά του προς τον άμαχο πληθυσμό, ποια ήταν η βιολογική και ψυχολογική στήριξη των Εθελοντριών Αδελφών στους ασθενείς και κυρίως στους κρυοπαγημένους ηρωικούς μαχητές κάτω από την απειλή βομβαρδισμών με τα μέσα που διέθεταν τότε. Εξάλλου η φωτογραφλια θα μπορούσε διαθεματικά να χρησιμοποιηθεί στη Νεοελληνική Λογοτεχνία ως αφόρμηση, προκειμένου να αναζητηθούν αντιπολεμικά κείμενα, όπως "Η Ζωή εν Τάφω του Μυριβήλη", «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος»του Τάσου Λειβαδίτη, «Ένας στρατιώτης μουρμουρίζει στο αλβανικό μέτωπο» του Νικηφόρου Βρεττάκου, «Ειρήνη» του Γιάννη Ρίτσου κ.α., όπου οι μαθητές θα καταγράψουν και θα αναλύσουν τα δεινά του πολέμου, αλλά και την πολυδιάστατη αναγκαιότητα της ειρήνης Τέλος η φωτογραφία θα μπορούσε να εκτυπωθεί και μαζί με άλλες φωτογραφίες και να αξιοποιηθούν όλες μαζί στην Εθνική Επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6614
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ