Ο λογος του Βενιζελου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ανώνυμο δημοσιογραφικό άρθρο δημοσιευμένο στο περιοδικό "Νουμάς" στις 12 Σεπτεμβρίου 1910, ο συντάκτης του οποίου μεταφέρει στους αναγνώστες του διανθισμένα με πολύ επαινετικά σχόλια τα κύρια σημεία του ιστορικού λόγου που εκφώνησε στην Πλατεία Συντάγματος ο Ελευθέριος Βενιζέλος στις 5 Σεπτεμβρίου 1910. Είχαν προηγηθεί οι εκλογές της 8ης Αυγούστου 1910, τις οποίες επέβαλε ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος με στόχο την ανάδειξη Αναθεωρητικής Βουλής. Εντούτοις μετά τις εκλογές η λειτουργία της Βουλής, όπου την πλειοψηφία διατήρησαν τα παλαιά κόμματα, ήταν αδύνατη, καθώς οι ριζοσπαστικότεροι βουλευτές ζητούσαν να κηρυχθεί ως Συντακτική. Μέσα στο κλίμα του νέου αδιεξόδου αναδείχτηκε ο καταλυτικός ρόλος του Ελευθέριου Βενιζέλου, ο οποίος επέστρεψε στην Αθήνα, από την Κρήτη όπου βρισκόταν, στις 5 Σεπτεμβρίου 1910, και την ίδια ημέρα απευθύνθηκε στον αθηναϊκό λαό που είχε κατακλύσει την πλατεία Συντάγματος. Στον λόγο του ο Βενιζέλος, παρά την πίεση των οπαδών του, δεν έθεσε πολιτειακό ζήτημα, αλλά υποστήριξε με σταθερότητα και αποφασιστικότητα την αναθεώρηση του υπάρχοντος συντάγματος και όχι την ψήφιση νέου, καθώς πίστευε ότι αλλιώς κινδύνευε η πολιτική σταθερότητα. Ταυτόχρονα όμως τόνισε την ανάγκη να αναλάβει το στέμμα την ευθύνη του ως εγγυητή του συντάγματος. Τέλος, προανήγγειλε την ίδρυση ενός κόμματος αρχών, το οποίο θα ήταν φορέας των μεταρρυθμίσεων. Στις εκλογές που ακολούθησαν τη 28η Νοεμβρίου 1910, χάρη και στην αποχή των παλαιών κομμάτων, το νέο κόμμα, το Κόμμα των Φιλελευθέρων, κέρδισε τις 307 από τις 362 έδρες.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο κείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως πρωτογενής γραπτή πηγή στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας, σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού, στην οποία οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν και να κατανοήσουν τις διεργασίες για τον εκσυγχρονισμό του πολιτικού συστήματος στις αρχές του 20ού αιώνα και τον καταλυτικό ρόλο του Ελευθερίου Βενιζέλου στο ζήτημα αυτό.
Στον εκπαιδευτικό προτείνεται επίσης να αξιοποιήσει το κείμενο στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας σε δραστηριότητα γλωσσικού γραμματισμού σχετική με τη διερεύνηση των θεματικών και μορφολογικών χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου του δημοσιογραφικού άρθρου μέσα από τη συγκριτική μελέτη του συγκεκριμένου άρθρου με αντίστοιχα σύγχρονα άρθρα. Στο ίδιο μάθημα μπορεί να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητα σχετική με τις σημειώσεις και την περίληψη του προφορικού λόγου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6623
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα σχολιαστικά / γνώμης Comment / opinion textsΚείμενα σχολιαστικά / γνώμης
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα πολιτικού λόγου Texts of political discourseΚείμενα πολιτικού λόγου
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Περίληψη SummaryΠερίληψη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ