Άποψη του κολπου της Ελευσινας απο την Ιερα Οδο στο περασμα Δαφνι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαρακτικό που περιλαμβάνεται στην εξάτομη έκδοση του Άγγλου ορυκτολόγου Edward Daniel Clarke ο οποίος στις αρχές του 19ου αιώνα περιηγήθηκε εκτός των άλλων σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας. Σε πρώτο πλάνο απεικονίζεται τμήμα της Ιεράς Οδού, του αρχαιότερου σωζόμενου δρόμου της Ευρώπης που συνέδεε την πόλη των Αθηνών με την Ελευσίνα και το Θριάσιο Πεδίο, στο σημείο που φθάνει στην Ακτή Σκαραμαγκά ή Ακτή της Αμφιάλης όπως ονομαζόταν στην αρχαιότητα. Οι κορυφογραμμές στο βάθος που συμπληρώνουν την εικόνα, αποτελούν φανταστικά στοιχεία που χρησιμοποίησε ο δημιουργός στην απόδοση ενός ειδυλλιακού τοπίου. Γενικά, το σχέδιο είναι σύμφωνο με τις αρχές του καλλιτεχνικού κινήματος του Ρομαντισμού που κυριαρχούσε την εποχή της έκδοσης. Ο τίτλος στο κάτω μέρος της εικόνας ''Άποψη της Ελευσίνας'' είναι ανακριβής. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Clarke κατά την επίσκεψή του στην Ελευσίνα απέσπασε την κολοσσιαία μαρμάρινη Kαρυάτιδα-Kιστοφόρο η οποία στήριζε τη στέγη των Μικρών Προπυλαίων του Ιερού Τεμένους. Το άγαλμα σήμερα βρίσκεται στο Fitzwilliam Mουσείο του Cambridge.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου είναι πολυεπίπεδη. Η εικόνα μπορεί να εμπλουτίσει την παρουσίαση των ερευνητικών αποτελεσμάτων των μαθητών σχετικά με την αρχαία Ιερά Οδό, τον αρχαιότερο δηλαδή σωζόμενο δρόμο της Ευρώπης. Επιπλέον, αποτελεί έξοχο δείγμα μιας εικαστικής απόδοσης που συμβαδίζει με τις αρχές του Ρομαντισμού (έμφαση στη φύση, ειδυλλιακά τοπία, εξιδανικευμένες αναπαραστάσεις κ.α). Οι μαθητές με προσεκτική παρατήρηση και με τη βοήθεια του διδάσκοντος καταλήγουν ορισμένως σε ανάλογα συμπεράσματα. Επίσης, το ψηφιακό αντικείμενο συνιστά χρήσιμο εποπτικό υλικό σε μια διδακτική προσέγγιση του ποιήματος ''Ιερά Οδός'' του Άγγελου Σικελιανού ενώ μπορεί να αξιοποιηθεί και σε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, διότι η Ακτή Σκαραμαγκά αποτελεί ακραίο αρνητικό παράδειγμα αλλοίωσης φυσικού περιβάλλοντος από ανθρώπινη παρέμβαση στο όνομα μιας κακώς εννοούμενης ανάπτυξης. Τέλος, είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ως έναυσμα για μια γενικότερη αναφορά στον Clarke ο οποίος, την ίδια εποχή με τον Έλγιν, απέσπασε ένα άγαλμα Καρυάτιδας από την Ελευσίνα, μεταφέροντάς το στην Αγγλία. Η παραπάνω αναφορά μπορεί να συνοδευτεί με την προβολή του αρχαιολογικού ντοκιμαντέρ «Το παράξενο πεπρωμένο της αρπαγείσας κόρης».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6636
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ