Δημητρης Γαλανης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία που εικονίζει τον ζωγράφο και χαράκτη Δημήτρη Γαλάνη στο εργαστήριο του. Ο Δημήτρης Γαλάνης (1879-1966) ασχολήθηκε με τη γελοιογραφία ήδη από την εφηβική του ηλικία και στη συνέχεια με το σχέδιο και τη ζωγραφική. Από το 1918 άρχισε να ασχολείται συστηματικά με τη χαρακτική εικονογραφώντας βιβλία (δραστηριότητα που καλύπτει ένα σημαντικό μέρος της καλλιτεχνικής του δημιουργίας και περιλαμβάνει περισσότερα από εκατό βιβλία, λευκώματα, ημερολόγια και εκδόσεις τέχνης), ενώ από το 1830 και μετά αφιερώνεται σχεδόν αποκλειστικά στη χαρακτική, μελετώντας όλες τις τεχνικές και ανανεώνοντας με τη δουλειά του τους παραδοσιακούς τρόπους χάραξης. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους χαράκτες του πρώτου μισού του 20ού αιώνα, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη, επηρεάζοντας τους ομοτέχνους του τόσο με το έργο όσο και με τη διδασκαλία του (δίδαξε στο Παρίσι όπου έμεινε για πολλά χρόνια και πολλοί Έλληνες καλλιτέχνες υπήρξαν μαθητές του). Στο Παρίσι συνεξέθεσε με μερικούς από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εποχής, όπως ο Πικάσσο, ο Ματίς, ο Μπρακ, ο Σαγκάλ και ο Ντεραίν. Το έργο του, που περιλαμβάνει ποικιλία θεμάτων - μυθολογικές και ειδυλλιακές σκηνές, τοπία, γυμνά και νεκρές φύσεις - φανερώνει αρχικά επιρροές από τον Σεζάν και τα κινήματα του κυβισμού και του φωβισμού, ενώ αργότερα αποκτά ένα προσωπικό ύφος, που βασίζεται στις αρχές της κλασικής παράδοσης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών, της Ιστορίας Τέχνης και της Καλλιτεχνικής Παιδείας, καθώς και σε ερευνητικές εργασίες και σχολικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την Ιστορία της τέχνης στον 20ο αιώνα και ειδικότερα με τη χαρακτική. Προτείνεται οι μαθητές να αναζητήσουν έργα του Γαλάνη στο διαδίκτυο (στην ιστοσελίδα της Εθνικής Πινακοθήκης υπάρχει μια αξιόλογη συλλογή από χαρακτικά, ζωγραφικά έργα και σχέδια του καλλιτέχνη) και να μελετήσουν το έργο του σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στην ευρωπαϊκή τέχνη στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα (και ειδικότερα με το έργο των καλλιτεχνών που αναφέρονται στην περιγραφή του έργου, δηλαδή του Σεζάν, του Πικάσσο, του Μπράκ, του Ματίς κλπ). Επίσης, προτείνεται να αναζητηθούν έργα και άλλων Ελλήνων χαρακτών του 20ου αιώνα (πχ Τάσσος, Κατράκη, Γραμματόπουλος κ.α) και να δημιουργηθεί μια συλλογή έργων. Στη συνέχεια, οι μαθητές θα μπορούσαν να αναζητήσουν στοιχεία για τις βασικές τεχνικές χάραξης (ξυλογραφία, οξυγραφία, λιθογραφία) και να ομαδοποιήσουν τα έργα με βάση την τεχνική που έχει χρησιμοποιηθεί. Μια πρακτική δραστηριότητα που προτείνεται για εφαρμογή στο μάθημα των Εικαστικών είναι να δοκιμάσουν οι μαθητές να δημιουργήσουν χαρακτικά έργα. Οι τεχνικές που προτείνονται είναι: χάραξη σε χοντρό χαρτόνι, χάραξη σε λινόλεουμ (τεχνικές υψιτυπίας) και χάραξη σε πλεξιγκλάς (τεχνική βαθυτυπίας), που μπορεί να εφαρμοστεί με την προϋπόθεση ότι τα έργα θα τυπωθούν σε πρέσσα, σε κάποιο καλλιτεχνικό εργαστήριο. Η εικόνα μπορεί επίσης να αποτελέσει αφορμή για μια συγκριτική αναζήτηση εικόνων από καλλιτεχνικά εργαστήρια (υπάρχουν αρκετές φωτογραφίες διαφόρων διάσημων καλλιτεχνών στα εργαστήρια τους) και η έρευνα αυτή θα μπορούσε να συνδυαστεί, ανάλογα με τις δυνατότητες, με εκπαιδευτική επίσκεψη σε εργαστήριο ενός καλλιτέχνη, σε δημοτικά εικαστικά εργαστήρια ή σε Σχολή Καλών Τεχνών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6681
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ