Ζαμπελιος Σπυριδων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ξυλογραφία του Λ. Θεοχάρι που απεικονίζει τον λευκαδίτη ιστορικό Σπυρίδωνα Ζαμπέλιο (Λευκάδα,1815-Λιβόρνο,1881).Απόκειται στη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Ερευνών (ΙΝΕ/ΕΙΕ) και αναφέρεται από το Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ελευθερουδάκη (τόμ. 6, σελ. 164) - Ελευθερουδάκης Παύλος - 1927-1966 (Βιβλιογραφική αναφορά: Βιβλιοθήκη Σγουρδαίου-Βλάχου, Έσπερος, τόμ. Α΄, αρ. 12, 15/27 Οκτωβρίου 1881, σελ. 181). Ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος γεννήθηκε στη Λευκάδα το 1815. Ήταν γιος του Ιωάννη Ζαμπελίου, δικαστικού, δραματουργού και λόγιου. Στη Λευκάδα έμαθε τα πρώτα γράμματα. Σπούδασε νομικά στην Ιόνιο Ακαδημία της Κέρκυρας (όπου γνωρίστηκε με τον Διονύσιο Σολωμό, πιθανόν και με τον Ανδρέα Κάλβο) και την Ιταλία, όπου αναγορεύτηκε διδάκτωρ του πανεπιστημίου της Πίζας. Η γνωριμία του με τον μεσαιωνολόγο Ανδρέα Μουστοξύδη τον ώθησε στη μελέτη μεσαιωνικών χειρογράφων στις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες της Ευρώπης αλλά και στην οθωμανική αυτοκρατορία. Στη Γερμανία φοίτησε στο πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, όπου παρακολούθησε μαθήματα του Hegel. Επέστρεψε στην Κέρκυρα και δημοσίευσε ανώνυμα το ποίημα «Η ύστερη νυχτιά του καταδίκου» (1845), διάφορα ερωτικά ποιήματα και τη μελέτη «Άσματα δημοτικά της Ελλάδος» (1852). Στη συνέχεια έφυγε ξανά για την Ευρώπη για νέες μελέτες και επέστρεψε το 1856 λόγω του θανάτου του πατέρα του. Το 1857 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με τη σύζυγό του Λουκία και δημοσίευσε την ιστορική μελέτη «Αι βυζαντιναί μελέται. Περί πηγών της ελληνικής εθνότητος», στην οποία υποστήριξε την ενότητα του αρχαίου και σύγχρονου ελληνισμού με συνδετικό κρίκο το Βυζάντιο. Το 1859 δημοσίευσε το φυλλάδιο «Καθίδρυσις Πατριαρχείου εν Ρωσία». Στην περίοδο 1859-1860 τοποθετείται επίσης η σημαντική για την ιστορία της νεοελληνικής κριτικής διαμάχη Ζαμπελίου - Πολυλά. Ο Ζαμπέλιος δημοσίευσε το φυλλάδιο «Πόθεν η κοινή λέξις τραγουδώ», με αφορμή την έκδοση των Ευρισκομένων του Σολωμού από τον Πολυλά, υποστηρίζοντας τον ελεγειακό χαρακτήρα των έργων της ώριμης περιόδου του Δ. Σολωμού. Η άποψή του ανασκευάστηκε από τον Πολυλά στο φυλλάδιο «Πόθεν η μυστικοφοβία του κ.Σ.Ζαμπελίου» (Κέρκυρα 1860) [Για τα κείμενα της διαμάχης βλ. Σολωμός Προλεγόμενα-κριτικά Στάη-Πολυλά-Ζαμπελίου. Επιμ. Αθ.Κίτσου-Μυλωνά. Αθήνα, Ε.Λ.Ι.Α., 1980]. Με αφορμή τις ιστορικές περιπέτειες της Κρήτης έγραψε τα ιστορικά μυθιστορηματικά έργα «Ιστορικά σκηνογραφήματα» και «Οι Κρητικοί γάμοι», με υποθέσεις από την ιστορία της ενετοκρατίας στο νησί. Το 1864 δημοσίευσε στην Αθήνα τη γλωσσολογική μελέτη «Ιταλοελληνικά». Δημοσίευσε επίσης στα ιταλικά το μυθιστόρημα «Αναμνήσεις μοναχής». Στο τέλος της ζωής του ξεκίνησε να γράφει ένα ετυμολογικό ελληνικό λεξικό, του οποίου το πρώτο μέρος εκδόθηκε στο Παρίσι το 1879 με τίτλο «Parlers grecs et romains». Εξελέγη βουλευτής Λευκάδας με το κόμμα των Μεταρρυθμιστών στη Θ΄ Βουλή, και υπήρξε συνεργάτης της κερκυραϊκής πολιτικής εφημερίδας «Πατρίς» του Βραΐλα και της εφημερίδας του Μουστοξύδη «Το μέλλον». Αποσύρθηκε από την πολιτική, ταξίδεψε στην Αθήνα, και εγκαταστάθηκε σε μια επαρχιακή έπαυλη στο Λιβόρνο για δέκα χρόνια. Πέθανε στο Λιβόρνο το 1881.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές δραστηριότητες, που θα αναδείξουν στοιχεία της προσωπικότητας και του έργου του Σπυρίδωνα Ζαμπέλιου. Η μαθητοκεντρική προσέγγιση σε συνδυασμό με την επικουρική χρήση των ΤΠΕ μπορούν να καλλιεργήσουν αξίες, πνεύμα συνεργασίας, δημοκρατίας, αλληλοσεβασμού, αλλά και κριτική σκέψη. Ο διδάσκων θα μπορούσε ειδικότερα να εστιάσει, σε πρώτο επίπεδο, στη διαμόρφωση της πνευματικής προσωπικότητας του λευκαδίτη λογίου, με ομαδικές εργασίες και κατάλληλα προετοιμασμένα Φύλλα Εργασίας, που θα επικέντρωναν σε θέματα όπως: η Ιόνιος Ακαδημία της Κέρκυρας στα χρόνια της μαθητείας του, οι επιρροές του Δ. Σολωμού και του Α. Κάλβου στο έργο του, ο Hegel και η Χαϊδελβέργη στα φοιτητικά του χρόνια, η γνωριμία του με τον Α. Μουστοξύδη και οι συνέπειές της για τα ενδιαφέροντά του. Σε δεύτερο επίπεδο και μέσα από κατάλληλες αφορμήσεις και διδακτικές επιλογές, ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στο καθαυτό επιστημονικό-λογοτεχνικό-γλωσσολογικό έργο του Σπ. Ζαμπέλιου. Εδώ γόνιμα πεδία θα μπορούσαν να είναι η αποτίμηση της προσφοράς του στην ελληνική ιστοριογραφία, η σημασία της «ανακάλυψης» του Βυζαντίου ως συνδετικού κρίκου μεταξύ του αρχαίου ελληνικού κόσμου και της νεότερης ελληνικής ιστορίας, η σχέση του έργου του με το αντίστοιχο ιστορικό έργο του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου, η εν γένει ελληνική ιστοριογραφική παραγωγή της περιόδου 1850-1880 και τα βασικά της χαρακτηριστικά (εκπρόσωποι και περιεχόμενο), η διαμάχη του με τον Ι. Πολυλά αναφορικά με το ώριμο έργο του Δ. Σολωμού, η επίδραση της κρητικής ιστορίας (ενετοκρατία) στο έργο του και η στάση του απέναντι στη γλώσσα. Έργα του μπορεί κανείς να διαβάσει σε έγκυρα ψηφιακά αποθετήρια (Ανέμη). Επίσης μελέτες για τον Σπ. Ζαμπέλιο μπορεί να βρει κανείς στο διαδίκτυο (ενδεικτικά, περ. Μνήμων, Ν. Σβορώνος, Ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος), αλλά και επιλεγμένα αποσπάσματα από το έργο του στο Σπουδαστήριο του Νέου Ελληνισμού. Η παραπάνω χρήση του διδακτικού αντικειμένου μπορεί να συνδυαστεί με επισκέψεις ή/και οργανωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ανταποκρίνεται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Ελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6714
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση Institutions, political organization and administrationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Έρευνες - Μελέτες Research - StudiesΈρευνες - Μελέτες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Θεοχάρις Λ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ