Φεραιος Ρηγας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Κλισέ ελαιογραφίας του σημαντικού επτανήσιου ζωγράφου Χαράλαμπου Παχή, που σε μία αντιστροφή των ρόλων νικητή και ηττημένου, απεικονίζει τον Ρήγα Φεραίο, αλυσοδεμένο στη φυλακή (πύργος Neboisa στο Βελιγράδι) να επιτιμά με επιβλητικό ύφος τον Τούρκο δεσμοφύλακά του. Ο Ρήγας Φεραίος (1757-1798), ο πνευματικός άνθρωπος, ο πολιτικός νους, ο κατηχητής του γένους, ο φωτισμένος πατριώτης, μετουσιώνοντας τη θεωρία σε πράξη πλήρωσε με μαρτυρικό θάνατο την επαναστατική του δραστηριότητα και αναδείχθηκε σε πρωτομάρτυρα της Εθνικής Παλιγγενεσίας .

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφόρμηση την παρτατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν τον πίνακα με τον Ρήγα Φερραίο (θέμα, πρόσωπα, χαρακτηριστικά της έκφρασης, τρόπος παρουσίασης, χρώματα, τεχνική), να τον συνδέσουν με την ιστορική πραγματικότητα και να προσπαθήσουν να εξηγήσουν τους λόγους, για τους οποίους ο καλλιτέχνης απέδωσε το θέμα αντιστρέφοντας τους ρόλους των εικονιζομένων. Οι μικρότεροι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και άλλες καλλιτεχνικές απεικονίσεις του Ρήγα και να συνθέσουν μία δική τους ιστορία σχετική με τη ζωή και το έργο του. Να εξηγήσουν τις συνθήκες, που δημιούργησαν έργα τέχνης με επίκεντρο το ιστορικό γίγνεσθαι. Επιπρόσθετα μπορούν να αναζητήσουν στοιχεία μέσα από τις πηγές, για να αναδείξουν το πολυσχιδές της προσωπικότητάς του (στοχαστής, ποιητής, επαναστάτης). Μπορούν επίσης να ερευνήσουν τις συνθήκες καταστολής των επαναστατικών δράσεων την εποχή αυτή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, αλλά και στην Ευρώπη. Παράλληλα, μπορούν να μελετήσουν το έργο και την προσφορά των εκπροσώπων του νεοελληνικού Διαφωτισμού στην ιδεολογική προετοιμασία Ελλήνων για την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού. Επίσης, μπορούν να αναζητήσουν την χρήση, την επιρροή, την αναβίωση των λόγων του (π.χ.αναφορές αγωνιστών του ΄21) και των ιδεών του (π.χ. πηγή έμπνευσης για τον Ιωάννη Κωλέττη κατά την πρώτη διατύπωση της Μεγάλης Ιδέας). Τέλος, προτείνεται οι μεγαλύτεροι μαθητές να εξακριβώσουν πώς οι προθέσεις του Ρήγα χειραγωγήθηκαν από μεταγενέστερες αντιπαραθέσεις, αφού ως πνευματικός πρόγονος διεκδικήθηκε από τους πιο αντιφατικούς μεταξύ τους ιδεολογικούς μνηστήρες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6716
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Ιδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα Ideological and philosophical movementsΙδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Παχής Χαράλαμπος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΤΖΟΥΑΝΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ