Συνειδηση και γραφιδα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για το δοκίμιο «Συνείδησις και Γραφίς», σε καθαρεύουσα γλώσσα, έκτασης 2 περίπου σελίδων, το οποίο δημοσιεύθηκε στο «Ημερολόγιον Σκόκου» στα 1909. Το υπογράφει η Ιουλία Ι. Κάραλη, σημειώνοντας ως τόπο την Κωνσταντινούπολη. Θέμα του είναι το ζήτημα της λογοτεχνικής συγγραφής και αν σε αυτή ο συγγραφέας πρέπει να καταθέτει, κυρίως, ψυχή και συνείδηση. Χωρίζεται σε τέσσερις μικρές ενότητες. Στην πρώτη, η συγγραφέας παραθέτει τις συμβουλές ενός διαπρεπούς λογογράφου της πόλης της, ο οποίος υποστηρίζει πως καλό γράψιμο σημαίνει καλή σκέψη, καλή αίσθηση και καλή έκφραση. Στη δεύτερη ενότητα διατυπώνονται οι αρχές της καλής συγγραφής. Απορρίπτονται το ψεύδος, η κολακεία, οι διφορούμενες έννοιες, οι αξιώσεις, το περίπλοκο ύφος, η ενασχόληση με μικρά πράγματα. Επιτρέπεται η λεπτή ειρωνεία, αλλά πάνω από όλα επιβάλλεται η ειλικρίνεια. Στην τρίτη ενότητα διατυπώνεται η άποψη πως το ύφος ενός καλού κείμενου πρέπει να διακρίνεται από αγαθότητα και ευγένεια. Η Ι. Κάραλη καταλήγει, στην τέταρτη ενότητα, πως η συγγραφή πρέπει να αποσκοπεί στο γενικό καλό της ανθρωπότητας και προτρέπει τους αναγνώστες της να σκεφτούν τις απόψεις της.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μπορεί να αξιοποιηθεί στη Λογοτεχνία και στη Γλώσσα για να αναλογιστούν οι μαθητές/τριες όλα τα ζητήματα που θέτει η συγγραφέας του, σε σχέση με το πώς και γιατί πρέπει να συγγράφει κανείς. Ίσως, είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθεί πρώτα η αποδόμησή του ως κειμενικού είδους (δοκιμίου), αφού εξομαλυνθούν και προβλήματα που ενδεχόμενα θα προκύψουν από την καθαρεύουσα γλώσσα του. Προτείνεται οι μαθητές/τριες να κληθούν να αντιμετωπίσουν την συγκεκαλυμμένη ερώτηση - προτροπή στο τέλος του κειμένου - αν πρέπει να γράφει κανείς σε υπαγόρευση της καρδιάς και της συνείδησής του - ως ένα προς επίλυση πρόβλημα, καταθέτοντας τις δικές τους εμπειρίες και απόψεις, αλλά πραγματοποιώντας και μικρές εργασίες σε ομάδες, για το σκοπό της λογοτεχνίας, αναζητώντας και διερευνώντας τις απόψεις και άλλων συγγραφέων, παλαιών και σύγχρονων. Σε ένα, επιπλέον, επίπεδο θα μπορούσε να απασχολήσει τη διδασκαλία και το γεγονός πώς το συγκεκριμένο κείμενο αποτελεί μια από τις σπάνιες φορές που διατυπώνεται η γνώμη μιας γυναίκας συγγραφέως, σε μια χρονική περίοδο (αρχές του 20ού αιώνα) κατά την οποία οι γυναικείες φωνές στη συγγραφή είναι περιορισμένες. Μπορεί κανείς να διακρίνει μια γυναικεία οπτική στο κείμενο ή κινείται στην πεπατημένη οδό στην οποία θα κινούνταν και ένας άντρας συγγραφέας; Και αυτό είναι, επίσης, ένα ενδιαφέρον προς επίλυση πρόβλημα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6717
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Δοκίμια EssaysΔοκίμια
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ιουλία Ι. Κάραλη
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ