Περι του εικονογραφικου κυκλου της Θεοτοκου παρα τοις Βυζαντινοις
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το κείμενο αναφέρεται σε διάφορες παραστάσεις της Παναγίας (π.χ. Παναγία η Δεομένη, η Πλατυτέρα των Ουρανών, η Κεχαριτωμένη, η Δέσποινα των Αγγέλων κ.λπ.) στη Βυζαντινή εικονογραφία. Συγκεκριμένα, περιγράφει τον εικονογραφικό τύπο της Θεοτόκου, αναφέρεται στη χρονική περίοδο, τον τόπο εμφάνισης της εικονογραφίας και σε διάφορα γεγονότα που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη απεικόνιση. Το κείμενο το υπογράφει ο Γεωρ. Π. Βεγλέρης και είναι δημοσιευμένο στο «Ημερολόγιον Σκόκου», Vol 27, No 1 (1912), σελ. 305-313.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφορμή το μαθησιακό αντικείμενο, οι μαθητές μπορούν: 1) Να μελετήσουν τις διάφορες παραστάσεις της Θεοτόκου, όπως παρουσιάζονται μέσα από το μαθησιακό αντικείμενο. Στη συνέχεια, να δημιουργήσουν ένα λεύκωμα στο οποίο θα υπάρχουν αφενός μεν οι αναφερόμενες απεικονίσεις της Παναγίας, μέσα από μια ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο, αφετέρου ένας μικρός σχολιασμός για την καθεμία, αντλώντας υλικό από το κείμενο. 2) Να καταγράψουν τις ονομασίες, τα τιμητικά προσωνύμια (Θεοτοκονύμια) που αποδίδει η εκκλησιαστική παράδοση στην Υπεραγία Θεοτόκο, ανάλογα με τον τόπο ή τον τρόπο με τον οποίο έχει γίνει η εικονογράφησή της. 3) Να δουν το εικονιστικό πρότυπο της Παναγίας κατά την Αναγέννηση (π.χ. η Παναγία του Raphael, του Leonardo, η Pieta του Michelangelo) και να εντοπίσουν τις διαφορές με τη «βυζαντινή» Παναγία. 4) Να συγκεντρώσουν εικόνες της Παναγίας, όπως φιλοτέχνησαν Έλληνες ζωγράφοι (π.χ. El Greco, Νικηφόρος Λύτρας, Νικόλαος Γύζης, Φώτης Κόντογλου, Κων/νος Παρθένης, Σπύρος Παπαλουκάς, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιάννης Τσαρούχης), να μελετήσουν την τεχνοτροπία τους και να τη συγκρίνουν με τη βυζαντινή τέχνη. 5) Να αναζητήσουν τις σπανιότερες και λιγότερο γνωστές απεικονίσεις της Θεοτόκου, που ελάχιστοι αγιογράφοι «τόλμησαν» να δημιουργήσουν, ξεφεύγοντας από τον τύπο της ορθόδοξης αγιογραφίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6719
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Γεωρ. Π. Βεγλέρης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ