Οι μαθητές αφορμώμενοι από το πορτραίτο του Διονύσιου Σολωμού, μπορούν να ερευνήσουν και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για τη ζωή και το έργο του . Επίσης, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναθέσει στους μαθητές να μελετήσουν και να παρουσιάσουν κάποια από τα έργα του Σολωμού, σε συνάρτηση με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής, αλλά και με την προσωπική ζωή του ποιητή. Επιπρόσθετα, προτείνεται οι μαθητές να μελετήσουν και να σχολιάσουν τις διάφορες προσωπογραφίες του ποιητή. Η προσωπογραφία του εθνικού ποιητή, Διονυσίου Σολωμού, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, σε φύλλο εργασίας, το οποίο θα στοχεύει να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να εργαστούν στα εξής θέματα: • Να αξιολογήσουν την προσφορά του Δ. Σολωμού στη Λογοτεχνία και γενικότερα στον Ελληνισμό. • Να κατανοήσουν πως κάθε εποχή εκφράζεται με μορφές τέχνης και επηρεάζει τον ιδεολογικό και γλωσσικό προσανατολισμό του κάθε δημιουργού • Να διερευνήσουν το ιστορικό πλαίσιο δημιουργίας της σύνθεσης και να διατυπώσουν τις σκέψεις τους σχετικά με το αν θα μπορούσε να βρει ανταπόκριση από τους αναγνώστες του σήμερα. Η γενικότερη κρίση στις μέρες μας προβληματίζει τους μαθητές και αυτό από διδακτική άποψη είναι μια ευνοϊκή συγκυρία • Να είναι ικανοί οι μαθητές να ανιχνεύουν στοιχεία του κειμένου, που εντάσσουν τον ποιητή σε κάποια σχολή ή ποιητικό ρεύμα. • Να προβληματιστούν για την ευθύνη των πνευματικών ανθρώπων. • Να κατανοήσουν ότι το λεξιλόγιο, η σύνταξη και τα σχήματα λόγου, εκτός από τη σημασία τους ως αυθυπόστατων στοιχείων, αξιολογούνται και ως βασικοί παράγοντες δημιουργίας του ύφους. • Να δημιουργήσουν τα δικά τους κείμενα μεταγράφοντας ένα απόσπασμα του ποιητικού κειμένου, σε πεζό κείμενο, για να κατανοήσουν την ελλειπτικότητα του ποιητικού λόγου.