Μορεας Ζαν, ποιητης (1856-1910)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για προτομή του ποιητή Ζαν Μωρεάς (Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλου). Ο Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά στη Γαλλία και στη Γερμανία. Εγκατέλειψε τις σπουδές του και ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία ενώ εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Επέστρεψε μόνον δυο φορές για μικρά διαστήματα στην Ελλάδα. Αναδείχτηκε σε δημοφιλή ποιητή στη Γαλλία με το ψευδώνυμο Ζαν Μωρεάς, ασπαζόμενος αρχικά τον συμβολισμό και στη συνέχεια ιδρύοντας τη Ρομανική Σχολή. Το 1886 δημοσίευσε στην εφημερίδα "Φιγκαρο" το "Μανιφέστο του Συμβολισμού". Το γνωστότερο ποιητικό του έργο (στα Γαλλικά) ήταν το εξάτομο "Στροφές". Απεβίωσε στο Παρίσι το 1910. Πρόκειται για προτομή του ποιητή Ζαν Μωρεάς(κατά κόσμον Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλου) ο οποίος σταδιοδρόμησε στα γαλλικά γράμματα συνδεόμενος με το ρεύμα του Συμβολισμού. Ως πνευματικό ρεύμα, ο Συμβολισμός, αντιτίθεται στον Νατουραλισμό και στον Παρνασσισμό που περιορίστηκαν στην πιστή αναπαράσταση της πραγματικότητας. Ο συμβολισμός από την πλευρά του αντιπαρέβαλε την πνευματικότητα, τη φαντασία και το όνειρο ως αναπόσπαστο μέρος της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Χαρακτηρίζεται από υποβλητικότητα, θολή και ρευστή ατμόσφαιρα, από ασάφεια Χρησιμοποιεί στη γραφή μεταφορικό τρόπο με εικόνες και αντικείμενα με συμβολική έννοια. Ειδικά στην ποίηση επιδιώκει την ανάδειξη της μουσικότητας των λέξεων και την αναγωγή της πραγματικότητας στο επίπεδο του συμβόλου και της ιδέας. Βασικότεροι ποιητές, εκπρόσωποι του κινήματος του συμβολισμού είναι ο Πώλ Βερλαίν, ο Αρθούρος Ρεμπώ, ο Αλμπέρ Ζιρώ και ο Στεφάν Μαλλαρμέ οι οποίοι καθόρισαν τα χαρακτηριστικά του τη δεκαετία του 1870. Σημαντικός και αντιπροσωπευτικός συγγραφέας του συμβολισμού είναι και ο Πωλ Άνταμ, με κυριότερο έργο του το "Les Demoiselles Goubert". Στην Ελλάδα ο Συμβολισμός εκφράζεται κατ' αρχή με τη γενιά του 1880-Νέα Αθηναϊκή Σχολή (Κ. Παλαμάς, Κ. Χατζόπουλος, Λ. Πορφύρας κλπ) ενώ στη συνέχεια κατά τη δεκαετία του 1910-1920 με την ποίηση του αδιεξόδου των Ν. Λαπαθιώτη, Κ. Καρυωτάκη, Μ. Πολυδούρη κλπ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η απεικόνιση της προτομής του ποιητή Ζαν Μορεάς μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εικονιστικός πόρος στην προσέγγιση του βίου και του έργου του διάσημου, ελληνικής καταγωγής ποιητή. Ο Μορεάς είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα ξενιτεμένου αστού διανοούμενου που μόλις ήρθε σε επαφή με την πνευματική ατμόσφαιρα μιας μεγάλης Ευρωπαϊκής πόλης όπως ήταν το Παρίσι, διεπίστωσε ότι οι πνευματικές προοπτικές στην Ελλάδα του τέλους του 19ου αιώνα ήταν μάλλον περιορισμένες. Ο ενδιαφέρων βίος του μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όχημα για να προσεγγιστούν εγκυκλοπαιδικά οι ταχύτατες εναλλαγές και εξελίξεις στα ιδεολογικά ρεύματα της τέχνης και της λογοτεχνίας της εποχής του, σε ακολουθία με τις ταχύτατες εξελίξεις στο κοινωνικό πεδίο. Επίσης μπορεί να μελετηθεί ως παράδειγμα Έλληνα που ενώ έφτασε στα ανώτερα σκαλοπάτια αναγνώρισης σε μια αλλοδαπή πνευματική κοινότητα φτάνοντας να είναι υποψήφιος στην Γαλλική Ακαδημία Αθανάτων, διατήρησε την αγάπη του προς την χώρα καταγωγής (ήρθε εθελοντής στον πόλεμο του 1897). Σε δεύτερο στάδιο, μέσα από τη μελέτη του βίου του Ζαν Μορεάς μπορούμε να προσεγγίσουμε το πνευματικό ρεύμα του Συμβολισμού ο οποίος έπαιξε σημαντικό ρόλο στα πνευματικά δρώμενα της Ευρώπης αλλά και της Ελλάδας. Ο Συμβολισμός εμφανίστηκε σε διάφορες μορφές τέχνης (ποίηση-ζωγραφική κλπ) και ως εκ τούτου η μελέτη του από τους μαθητές μπορεί να λάβει χαρακτήρα συνεργατικής διαθεματικής έρευνας. Κάποιες ομάδες μπορούν να εστιάσουν στην λογοτεχνία, άλλες στις εικαστικές τέχνες και άλλες σε εκπροσώπους του Συμβολισμού στην ελληνική πνευματική ζωή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6801
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ