Ψαριανη γαλιοτα με ιστιοφορια λατινι.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο απεικονίζει μια ψαριανή γαλιότα και αποτελεί ένα από τα σχέδια που περιλαμβάνονται στην έκδοση του Sir Charles Fellows με τίτλο A journal written during an excursion in Asia Minor, London, John Murray, MDCCCXXXIX [=1839]. Ο Sir Charles Fellows (1799-1860) ήταν Άγγλος αρχαιολόγος που ανακάλυψε τις αρχαιότητες της Λυκίας και μετέφερε πολλές από αυτές στο Βρεττανικό Μουσείο. Mετά από τρεις περιοδείες στην ενδοχώρα της Μικράς Ασίας και κυρίως στη Λυκία, ο Ch. Fellows εκδίδει (1839) το χρονικό των περιηγήσεών του με απόψεις, σχέδια και κατόψεις μνημείων, πολλά από τα οποία, με δική του πρωτοβουλία, μεταφέρθηκαν ολόκληρα και βρίσκονται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο. Οι πίνακες του G. Scharf με τα συνοδευτικά κείμενα του Ch. Fellows συγκροτούν μια πολύ εντυπωσιακή έκδοση (1854) με τις τοποθεσίες και τις αρχαιότητες στην Λυκία, την Καρία και την Λυδία, όπου ο Fellows εργάστηκε για τον εντοπισμό αλλά και την λαφυραγώγηση μνημείων. Αξιοπρόσεχτα τα γραφικά στιγμιότυπα που εμπλουτίζουν τις απόψεις και όπου παρατηρούμε ανθρώπινους τύπους των περιοχών σε καθημερινές αγροτικές, κτηνοτροφικές εργασίες καθώς και στιγμές ψυχαγωγίας τους, δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στους χώρους των ερειπίων. Μια από αυτές είναι και η απεικόνιση της ψαριανής γαλιότας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί κατ' αρχήν σε διαθεματικό πρόγραμμα όπου συνδέεται το μάθημα της Ιστορίας με την Τεχνολογία (σε Γυμνάσιο ή Τεχνολογικό-Επαγγελματικό Λύκειο) ή στο πλαίσιο Ερευνητικής Εργασίας- project (Γενικό Λύκειο). Το σχέδιο μιας ψαριανής γαλιέτας, έτσι όπως αποτυπώνεται σε μια έκδοση Άγγλου αρχαιολόγου του 19ου αι. μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση για έρευνα -project με πολυεπίπεδες και διαθεματικές ομαδοσυνεργατικές προσεγγίσεις. Προτείνονται: α) η καθαρά τεχνολογική προσέγγιση, όπου γίνεται κατασκευή μακέτας με βάση το σχέδιο του 19ου αι., αλλά και με πληροφορίες που συλλέγονται από το διαδίκτυο (σελίδες ναυτικών μουσείων) β) η ιστορική προσέγγιση, που αφορά σε τεκμηρίωση σχετική με την οικονομία, το εμπόριο και την καθημερινή ζωή στις περιοχές της Μικράς Ασίας κατά τον 19ο αι. (όπου αντλούνται πληροφορίες σχετικές με την εμπορική ναυτιλία) γ) η ιστορική προσέγγιση που αφορά στην διαμόρφωση των σχέσεων Οθωμανικης Αυτοκρατορίας και Δύσης κατά την περίοδο της Τανζιμάτ και στον τρόπο με τον οποίο διευκολύνθηκε το έργο των ευρωπαϊων αρχαιολόγων και περιηγητών στην περιοχή της Μικράς Ασίας. Εδώ διερευνάται και το θέμα του Ανατολικού Ζητήματος ως παράμετρος πολιτισμικής διείσδυσης, μέσω της αρχαιολογικής σκαπάνης. Οι μαθητές, εργαζόμενοι ομαδοσυνεργατικά, καλούνται να αναπαραστήσουν μια ολόκληρη εποχή με αφορμή ένα σχέδιο γαλιέτας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6827
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Κατασκευή μακέτας Construction of a maquetteΚατασκευή μακέτας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ