Άποψη της Κορινθου απο τον Ακροκορινθο, σχεδιο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Μέρος της εικονογράφησης ταξιδιωτικού λευκώματος του εκδοτικού οίκου Fisher, Son & Co (περ.1842) ο οποίος εξειδικευόταν στις εκδόσεις εικονογραφημένων τοπογραφικών λευκωμάτων από τις αρχές του 19ου αιώνα. Στο συγκεκριμένο τόμο τα σχέδια των επιλεγμένων από την έκδοση ζωγράφων συνοδεύονταν από τα ιστορικά κείμενα του Ιρλανδού George Newenham Wright. Εν προκειμένω απεικονίζεται η περιοχή της αρχαίας Κορίνθου από την άποψη του Ακροκορίνθου. Διακρίνονται σε πρώτο πλάνο άνδρες και γυναίκες ενδεδυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές, σε δεύτερο πλάνο ο αρχαϊκός ναός του Απόλλωνα με τους επτά κίονες και διάφορες κατοικίες της παλαιάς πόλης της Κορίνθου που υπήρχαν εκεί πριν από τον καταστρεπτικό σεισμό του 1858 που την ισοπέδωσε και στο βάθος ο Κορινθιακός Κόλπος. Αν και στη σελίδα τίτλου του τόμου αναφέρεται γενικά ότι τα σχέδια που περιλαμβάνονται δεν είναι φανταστικά αλλά απεικονίζουν την πραγματικότητα, η απόδοση του τοπίου της Κορίνθου, που είναι σαφώς επηρεασμένη από το καλλιτεχνικό κίνημα του ρομαντισμού που κυριαρχούσε την εποχή της έκδοσης, εμπεριέχει φανταστικά στοιχεία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου μπορεί να γίνει στο πλαίσιο μιας διδακτικής διαθεματικής προσέγγισης που έχει ως κεντρικό θέμα την πόλη της Κορίνθου. Η εικόνα χρησιμοποιείται ως εποπτικό υλικό για την παρουσίαση της αρχαίας Κορίνθου και της παλαιάς πόλης που ήταν χτισμένη στην ίδια περιοχή. Οι μαθητές παρατηρούν την εικόνα με την άποψη της παλαιάς Κορίνθου από τον Ακροκόρινθο και την αντιπαραβάλλουν με άλλες εικόνες από την ίδια περίπου άποψη τις οποίες βρίσκουν στο διαδίκτυο (στο πρόγραμμα google earth υπάρχουν αρκετές με θέα στον κάμπο της Κορινθίας και στον Κορινθιακό Κόλπο). Με την αντιπαραβολή αυτή διαπιστώνουν τις αλλαγές στο οικιστικό περιβάλλον και τη μετακίνηση του πληθυσμού προς το μέτωπο της παραλίας. Επίσης, η αντιπαραβολή των εικόνων θα βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τις επιλογές του δημιουργού στην εικαστική αναπαράσταση οι οποίες εμπεριέχουν φανταστικά στοιχεία σε αντίθεση με ό,τι δηλώνεται στη σελίδα τίτλου του λευκώματος (σχέδιο ''εκ του φυσικού''). Ακολουθεί συζήτηση για το πώς το κυρίαρχο καλλιτεχνικό ρεύμα της εποχής (Ρομαντισμός) έχει επηρεάσει την απόδοση του τοπίου από τον δημιουργό. Τέλος, η εικόνα μπορεί να συμπεριληφθεί σε ένα μαθητικό λεύκωμα για την πόλη της Κορίνθου και την ιστορίας της.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6849
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Δημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών Demography and population movementsΔημογραφία και μετακινήσεις πληθυσμών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Πόλεις CitiesΠόλεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ