Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Αντωνιος Μαρτελαος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο πίνακας του ρασοφόρου ποιητή, συγγραφέα και φλογερού πατριώτη Μαρτελάου, έργο του ζακυνθινού ζωγράφου Σπύρου Πελεκάση, μας συνδέει με την επτανησιακή πολιτιστική ιστορία και λογοτεχνία. Ο Αντώνιος Μαρτελάος καταγόταν από οικογένεια ευγενών της Ζακύνθου αλλά υπήρξε ένα γνήσιος δημοκράτης που ασπάστηκε από νωρίς τα ιδεώδη της Γαλλικής Επανάστασης και διέδιδε τις φιλελεύθερες ιδέες στους μαθητές του και στο λαό από τη θέση του εκκλησιαστικού ρήτορα. Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1754 και σπούδασε φιλολογία και φιλοσοφία. Σε νεαρή ηλικία φόρεσε το ράσο του Αναγνώστη, δηλαδή του ανθρώπου που έχει ως κύριο έργο του να διαβάζει στην Εκκλησία τις Γραφές, με σκοπό να γίνει ιερέας αλλά τον κέρδισε η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, της φιλοσοφίας και κυρίως η ποίηση. Ωστόσο, διατήρησε την ιερατική ενδυμασία σε όλη του τη ζωή. Οι δημοκρατικές του ιδέες εκφράστηκαν μέσα από τα ποιήματά του όπου καταδίκαζε τις αυθαιρεσίες, τις καταχρήσεις και τις αδικίες σε βάρος του λαού από τους τοπικούς αριστοκράτες και ευγενείς. Η γλώσσα με την οποία εκφράστηκε στο ποιητικό του έργο ήταν η δημοτική. Καθώς χρησιμοποίησε τη γλώσσα του λαού τα ποιήματά του έγιναν αμέσως γνωστά σε όλο το νησί της Ζακύνθου. Ο Αντώνιος Μαρτελάος ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη διδασκαλία και ίδρυσε σχολείο στη Ζάκυνθο όπου παρέδιδε δωρεάν μαθήματα στα παιδιά των ποπολάρων ενώ έπαιρνε ακριβά δίδακτρα από τα παιδιά των αρχόντων. Μαθητές του υπήρξαν ο Ούγκος Φώσκολος, ο Αντώνιος Μάτεσης, ο Γεώργιος Τερτσέτης, πιθανότατα ο Ανδρέας Κάλβος και ο Διονύσιος Σολωμός. Το έργο του Διονύσιου Σολωμού επηρεάστηκε σημαντικά από εκείνο του δασκάλου του και κυρίως από τον «Ύμνο εις την περίφημον Γαλλίαν και τον αρχιστράτηγον Βοναπάρτη» ένα έργο που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στους συντηρητικούς πνευματικούς κύκλους. Έντονα επηρεασμένος από το Γαλλικό Διαφωτισμό δημιούργησε μια γενιά νέων με φιλελεύθερες αντιλήψεις και δημοκρατικές αρχές για την κοινωνία. Συμμετείχε ενεργά στους αγώνες για την κατάργηση της Βενετικής κυριαρχίας στα Επτάνησα και όταν δημιουργήθηκε η Επτανησιακή Πολιτεία το 1800 ο Αντώνιος Μαρτελάος έγινε αμέσως μέλος της Φιλικής και συνδέθηκε στενά με το Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. Οι ιδέες του για ελευθερία και δικαιοσύνη δημιούργησαν γύρω του φανατικούς εχθρούς ανάμεσα στους αριστοκράτες, οι οποίοι τον κατηγόρησαν για συκοφαντία γεγονός που επιδείνωσε τη δύσκολη κατάσταση της υγείας του και πέθανε το 1819. Πριν πεθάνει έκαψε όλο το αρχείο και την αλληλογραφία του από φόβο μην πέσουν ονόματα και κινήματα συνεργατών πατριωτών, προσφύγων και συμπολιτών του στα χέρια των εχθρών του. Ο Αντώνιος Μαρτελάος ήταν ένα μεγάλος δάσκαλος και ρήτορας που μετέτρεψε τον άμβωνα της οικογενειακής του εκκλησίας της Αναλήψεως σε θεολογικό και πνευματικό κέντρο μεταδίδοντας στους μαθητές του την αγάπη για την ελευθερία και την αρετή.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ελαιογραφία του Αντώνιου Μαρτελάου μπορεί να αξιοποιηθεί στην εκπαιδευτική πράξη ως αναφορά σε αυτόν τον σπουδαίο δάσκαλο και ποιητή. Οι μαθητές/τριες μπορούν να έρθουν σε επαφή με ποιήματα του Μαρτελάου τα οποία γραμμένα στη δημοτική γλώσσα και εμπνευσμένα από τον πόθο για ελευθερία ανήκουν στην λογοτεχνική εργογραφία που προετοίμασε την ελληνική επανάσταση του 1821. Η προσωπικότητα του Μαρτελάου πρέπει να προσεγγιστεί ως του συγγραφέα και ποιητή που αφιέρωσε τη ζωή και το έργο του στην υπεράσπιση της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης. Η δράση του και οι σατυρικοί του στίχοι ενάντια στους αριστοκράτες που βασάνιζαν τον λαό μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας παρουσίασης για τους αγώνες των λαϊκών στρωμάτων, των ποπολάρων, και γενικότερα της ιστορίας των Επτανήσων κατά τον 18ο και 19ο αιώνα.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6883
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Επτανησιακή Σχολή Heptanese SchoolΕπτανησιακή Σχολή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Επτανησιακή Σχολή Heptanese SchoolΕπτανησιακή Σχολή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Πελεκάσης Σπ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΑΙΘ
χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
διάρκεια: 2010-2015
ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
υποέργο:
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΑΙΘ
χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
διάρκεια: 2010-2015
ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator