Ο Ισθμος της Κορινθου απο τον Ακροκορινθο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο αντλήθηκε από το βιβλίο του Théodore Du Moncel, Οδοιπορικό του 1843 από την Αθήνα στο Ναύπλιο [Excursion from Athens to Nafplio in 1843], Athens, Olkos-Ariadni, 1984. Παρουσιάζει μια ομάδα ξένων περιηγητών με τους Έλληνες οδηγούς τους στον Ακροκόρινθο να αγναντεύουν στο βάθος τον Ισθμό. Ο Théodore Du Moncel (1821-1884), απόγονος ευγενών από τη Νορμανδία, γεννήθηκε στο Παρίσι και εκτός από ικανός σχεδιαστής και χαράκτης διακρίθηκε κυρίως ως επιστήμονας ειδικός στον ηλεκτρισμό και στα μαθηματικά. Σε νεαρή ηλικία πραγματοποίησε μία περιήγηση στην Ελλάδα (1844), όπου και σχεδίασε με άνεση αρχαιολογικές τοποθεσίες, μνημεία και πόλεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας ως ιστορική πηγή κατά την διδασκαλία της Οθωνικής περιόδου. Με βάση το συγκεκριμένο σχέδιο ο διδάσκων μπορεί να ξεκινήσει μια παρουσίαση (μετωπική διδασκαλία) για την εποχή της δημιουργίας του ελληνικού κράτους, την σχέση του με την Δύση, τον ρόλο των ευρωπαίων περιηγητών στην αποτύπωση των μνημείων, της ελληνικής υπάιθρου, της καθημερινής ζωής, της ενδυμασίας, κλπ. Εστιάζοντας σε λεπτομέρειες του σχεδίου μπορεί να εξηγήσει πτυχές της ελληνικής πραγματικότητας κατά την συγκεκριμένη περίοδο, αλλά και να επεκταθεί σε θέματα, που σχετίζονται με την διπλωματία, το Ανατολικό Ζήτημα, την Μεγάλη Ιδέα, τον Φιλελληνισμό, κλπ. Ο τρόπος με τον οποίο θα σχολιάσει την συγκεκριμένη εικόνα ο διδάσκων θα βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζονται τα σχέδια των περιηγητών ως ιστορικές πηγές. Αυτό θα τον βοηθήσει να εξοικειωθεί με τον σχολιασμό τέτοιου τύπου πηγών και θα μάθει να βλέπει σε μιαν εικόνα όχι μόνον όσα αποτυπώνονται, αλλά και όσα λειτουργούν ως contexte, ως συμφραζόμενα της εικόνας. Σε άλλη περίπτωση, το τεκμήριο μπορεί να δοθεί συνοδευόμενο από φύλλο εργασίας με τις εξής ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Πότε χρονολογείται η συγκεκριμένη εικόνα και από ποιόν φιλοτεχνήθηκε; Ποιά είναι η ιδιότητα και η εθνικότητα του καλλιτέχνη; β) Τί απεικονίζει το σχέδιο; Μπορείτε να αναγνωρίσετε βασικά στοιχεία του φυσικού και του χτιστού περιβάλλοντος έτσι όπως είναι σήμερα; Υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές; γ) Παρατηρήστε τις ενδυμασίες των εικονιζόμενων και προσπαθήστε να συμπεράνετε την εθνικότητα και την ιδιότητά τους. Για ποιόν λόγο βρίσκονται εκεί; Ποιά κατηγορία ανθρώπων ενδιαφέρει το συγκεκριμένο μνημείο την περίδο που σχεδιάστηκε η εικόνα; δ) Προσπαθήστε να συσχετίσετε το σχέδιο με την εποχή του. Σε τί συμπεράσματα θα καταλήγατε, εάν λαμβάνατε υπ' όψιν τις πληροφορίες σχετικά με το σχέδιο και τον δημιουργό του και τις γνώσεις που αποκτήσατε από την διδακτική ενότητα που διαβάσατε; Προσπαθήστε να συσχετίσετε το σχέδιο με ιστορικά γεγονότα και με ιδεολογικές, πολιτικές, διπλωματικές παραμέτρους της εποχής του. Γράψτε μια παράγραφο σχολιάζοντάς το.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6914
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ