Γλωσσολογικα: ξαιρω
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το αντικείμενο αυτό είναι άρθρο του γλωσσολόγου Μένου Φιλήντα στο Φιλολογικό περιοδικό ΝΟΥΜΑΣ. Ο Μένος Φιλήντας (Αγαμέμνων Φιλανθίδης) γεννήθηκε στην Αρτάκη Κυζίκου (1870-1934). Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στο Διδασκαλείο της Θεσσαλονίκης, η οποία ήταν τότε τουρκοκρατούμενη και εργάστηκε ως δάσκαλος σε διάφορες πόλεις της Τουρκίας μέχρι το 1915 που ήρθε στην Ελλάδα (εκεί φυλακίστηκε δύο φορές). Υπερασπίστηκε θαρρετά από νωρίς τη δημοτική, πολέμησε γι’ αυτή και αυτό υπηρέτησε με το έργο του. Ήταν από τους 3-4 θεμελιωτές της λαϊκής γλώσσας. Δάσκαλος με ταλέντο γλωσσολόγου. Στα 1901 βραβεύτηκε σε γλωσσικό διαγωνισμό της εφημερίδας «Άστυ», προκηρυγμένο από τον Ψυχάρη, με το έργο του «Γραμματική της ρωμαίικης γλώσσας», την οποία είχε στείλει για να κριθεί «ένας κάποιος Μενέλαος Φιλήντας που κάθεται στην Αφτάνη του Μαρμαρά» (19/10/1901). Έφτιαξε τη Γραμματική του, που για χρόνια στάθηκε το μοναδικό καταφύγιο των δημοτικιστών, χωρίς βοηθήματα και μακριά από τις βιβλιοθήκες. Είχε το θάρρος και την τύπωσε σε δύο τόμους. Ο πρώτος τόμος «Φωνολογία και Γραφή» το 1907 και ο δεύτερος «Μορφολογία και ετυμολογία» στα 1910. Ο πρώτος που ζήτησε την καθιέρωση της λατινικής γραφής και αργότερα την κατάργηση των τόνων και των πνευμάτων. Ο Φιλήντας ήταν από τους δημοτικιστές που έδειξε το μεγαλύτερο θάρρος την πρώτη δεκαετία του προηγούμενου αιώνα. Οι άλλοι ζούσαν έξω και ήταν εύποροι, αυτός φτωχός, όπως και κάποιοι άλλοι παραμέρισαν την πείνα και θυσίασαν τη θεσούλα τους για χάρη της Ιδέας (δημοτική γλώσσα). Έγραφε στο «Νουμά», συνεργάστηκε με τα περισσότερα αθηναϊκά περιοδικά, καθώς επίσης με έντυπα της Κωνσταντινούπολης, δημοσίευσε και εξέδωσε γλωσσολογικές μελέτες, πεζογραφήματα και ποιήματα. Είχε και τη στήλη «Χατζιδάκη ΕΛΕΓΧΟΣ» όπου δε δίστασε να μετρηθεί με τα πιο δύσκολα προβλήματα της γλωσσολογίας και κάποιες φορές να βγει και νικητής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής γλώσσας. Οι μαθητές μελετώντας το άρθρο αυτό του Μένου Φιλήντα αλλά κυρίως της "Γραμματικής της Ρωμέϊκης γλώσσας", που ο ίδιος συνέθεσε, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις προτάσεις και τις ιδέες ,που κυκλοφόρησαν στις αρχές του 20ου αιώνα σχετικά με τη Δημοτική Γλώσσα. Στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να α ναζητήσουν τις απόψεις των σημαντικότερων δημοτικιστών (π.χ. Γιάννης Ψυχάρης) και του σημαντικότερου οπαδού της καθαρεύουσας,δηλαδή του Γεώργιου Μιστριώτη και να τις συγκρίνουν με τις απόψεις του προοδευτικού γλωσσολόγου Μένου Φιλήντα. Επίσης, θα μπορούσε να ζητηθεί από τους μαθητές να μελετήσουν τη Γραμματική της Νεοελληνικής γλώσσας του Μανόλη Τριανταφυλλίδη, τη σύγχρονη Γραμματική των Κλαίρη- Μπαμπινιώτη και να τις συγκρίνουν με τη Γραμματική της Ρωμέϊκης Γλώσσας του Μένου Φιλήντα, ως προς τη μορφολογία, τη σύνταξη, το κλιτικό σύστημα, την ονοματολογία, αλλά και την ορθογραφία και τη γραφή. Με τη διαδικασία αυτή οι μαθητές θα μπορούν να διαμορφώσουν μια πιο εμπεριστατωμένη γνώμη σχετικά μ ε τις συνθήκες, κάτω από τις οποίες η Δημοτική Γλώσσα εξελίχθηκε και διαμορφώθηκε μέχρι σήμερα. Επιπλέον, στο πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να διερευνήσουν τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες κάτω από τι ς οποίες διαμορφώθηκε και κορυφώθηκε η γλωσσική διαμάχη κατά τους αιώνες 19ο και 20ο .


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6916
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γραφή - Ορθογραφία Writing - OrthographyΓραφή - Ορθογραφία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μ. Φιλήντας
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΤΖΟΥΑΝΑΚΗ, ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ