Τα Τεμπη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σχέδιο με μολύβι και πινελιές ακουαρέλας που απεικονίζει το φαράγγι των Τεμπών με τον ποταμό Πηνειό που τo διασχίζει, όπως τo είδε και τo απεικόνισε ο Άγγλος συγγραφέας και ζωγράφος Edward Lear, ο οποίος υπήρξε ένας από τους παραγωγικότερους τοπιογράφους της εποχής του. Ο Lear στο ταξιδιωτικό του ημερολόγιο «Journals of a Landscape painter in Albania etc., Richard Bentley, 1851» κατέγραψε με κείμενα και εικόνες την αυθεντική φυσιογνωμία της Ηπείρου και της Θεσσαλίας, περιοχές που περιηγήθηκε από τον Απρίλιο μέχρι τον Ιούνιο του 1849. Οι εικόνες είναι αποτυπωμένες από τέτοιο σημείο που αποδίδουν με πιστότητα τα τοπία που απεικονίζονται αναδεικνύοντας έτσι την ιδιαίτερη ομορφιά τους. Επιπλέον, διανθίζονται με διακριτικές ανθρώπινες μορφές, όπως ακριβώς φαίνεται και στο παρόν ΜΑ όπου διακρίνεται αχνά ένα άτομο στις όχθες του ποταμιού. Η εικόνα έχει διαστάσεις 14Χ21 εκ. και βρίσκεται στη σελίδα 410 της παραπάνω έκδοσης η οποία περιέχεται στη Βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το μάθημα της Γεωγραφίας προκειμένου να μελετηθούν οι γεωλογικές μεταβολές με το πέρασμα των αιώνων. Οι μαθητές, ομαδοσυνεργατικά, αναζητούν μέσω του διαδικτύου πληροφορίες για ανάλογες περιοχές όπου φαίνονται έντονα οι γεωμορφολογικές μεταβολές είτε υπό την επίδραση φυσικών φαινομένων (νερού, αέρα κ.λπ.) είτε υπό την επίδραση ανθρώπινης παρέμβασης (αποψίλωση δασών, φαινόμενο θερμοκηπίου με τη συνακόλουθη ερημοποίηση κ.λ.π.). Τα αποτελέσματα των ερευνών κάθε ομάδας ανακοινώνονται στην ολομέλεια όπου, μετά τη συζήτηση που ακολουθεί, διαμορφώνεται ένα σύμφωνο που θα περιέχει προτάσεις, δράσεις και καλές συμπεριφορές για την αποτροπή της δυσμενούς ανθρώπινης επέμβασης στο περιβάλλον. Επίσης, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να περιγράψουν γραπτά την εικόνα του φαραγγιού των Τεμπών, όπως παρουσιάζεται στο ΜΑ, προσθέτοντας τη δική τους ερμηνεία για τη δημιουργία του. Τέλος, κατά την ευέλικτη ζώνη, μπορούν οι μαθητές να αναζητήσουν τόσο μύθους, που αναφέρονται στη συγκεκριμένη περιοχή και έχουν να κάνουν αφενός με την έντονη βλάστηση και αφετέρου με το κυρίαρχο υγρό στοιχείο του ποταμού Πηνειού, όσο και ιστορικές αναφορές για τη στρατηγική σημασία της κοιλάδας των Τεμπών στο διάβα των αιώνων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 12
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6948
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον Natural environmentΦυσικό περιβάλλον > Πλανήτης Γη Planet EarthΠλανήτης Γη
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Εξήγηση ExplanationΕξήγηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ