Υφαντουργειο - Νηματουργειο Καλαμαρη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το Μαθησιακό αντικείμενο είναι μια φωτογραφία που τραβήχτηκε το 2006 και δείχνει την Ανατολική πλευρά ενός πετρόχτιστου εγκαταλελειμμένου κτιρίου το οποίο βρίσκεται στην Επάνω σκάλα Λέσβου. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα βιομηχανικά συγκροτήματα της Λέσβου και τα περισσότερα κτίσματα του συγκροτήματος Καλαμάρη αποτελούν προσθήκες μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Αυτός είναι και ο λόγος της ποικιλόμορφης και ακατάστατης δόμησης που παρουσιάζει. Ο ιδρυτής του αρχικού ελαιοτριβείου ήταν ο Ιωάννης Γεωργιάδης, Έλληνας υπήκοος, Ευβοέας στην καταγωγή, ο οποίος εγκαταστάθηκε στη Μυτιλήνη το 1880. Ο Γεωργιάδης επιλέγει, αντίθετα με την μέχρι τότε συνήθεια, μία έκταση στο βόρειο λιμάνι της πόλης, στο άκρο της τουρκικής συνοικίας για να οικοδομήσει μία σειρά βιομηχανικών κτιρίων «Ευρωπαϊκών προδιαγραφών». Μετά το θάνατό του, το 1903, τα ηνία περνούν στο γιο του Σταμάτη έως το 1920, οπότε ο τελευταίος εκτοπίζεται από τον Ιωάννη Καλαμάρη, έναν από τους συνεταίρους του. Με το όνομα του τελευταίου είναι γνωστό το συγκρότημα ως σήμερα. Ξεκινώντας με κυλινδρόμυλο και ελαιοτριβείο, το συγκρότημα συμπληρώθηκε, ως τις αρχές του 20ού αιώνα, με βιομηχανία ζυμαρικών, κλωστήριο, υφαντουργείο και ξυλουργείο. Η λειτουργία του σταμάτησε οριστικά το 1990 και μετά 3 χρόνια χαρακτηρίστηκε ως διατηρητέο μνημείο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφόρμηση την φωτογραφία του εγκαταλελειμμένου κτιρίου, μπορεί να ξεκινήσει μια συζήτηση και έρευνα από τους μαθητές, για την σχέση που μπορεί να έχει το έρημο κτήριο με χρήση που είχε κάποτε και τη σχέση του με την οικονομία της περιοχής. Έτσι, θα αναδυθεί η ιστορική διαδρομή του κτιρίου στο πέρασμα των χρόνων και η σχέση που είχε η μορφή και η χρήση του κάθε φορά, ανάλογα με τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες της εποχής. Μπορεί, να ερευνηθεί η οικονομική ζωή και οι ανάγκες των ανθρώπων της εποχής που λειτουργούσε το συγκρότημα και να συγκριθεί με τις ασχολίες των ανθρώπων του νησιού σήμερα. Οι μαθητές,μπορούν να κάνουν μια εικονική επίσκεψη με το Google Earth, ώστε να βρουν σε ποια περιοχή κτίστηκε, την άναρχη δόμησή του και σε τι κατάσταση βρίσκεται σήμερα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6971
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΓΚΕΛΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ