Σχεδιο της Ακροπολης των Αθηνων, 1686
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σχέδιο απεικονίζει σχηματικά, με πολύ αδρές λεπτομέρειες, την Ακρόπολη των Αθηνών, όπως την είδε ο Βιντσέντσο Μαρία Κορονέλι, καθολικός ιερέας, που βρισκόταν στην Αθήνα το 1686. Στο σκίτσο, που είναι ιδιαίτερα απλό και μινιμαλιστικό, εικονίζεται μέρος των τειχών της Ακρόπολης, ο Παρθενώνας, ένας μεγάλος μιναρές ακριβώς μπροστά από τον Παρθενώνα, και ένας πυργίσκος πίσω αριστερά. Είναι προφανές ότι ο ζωγράφος δεν είχε σκοπό να αποτυπώσει ρεαλιστικά το μέρος, αλλά μάλλον να καταγράψει την αρχική του εντύπωση. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Παρθενώνας παρουσιάζεται ολόκληρος, καθώς το σκίτσο φιλοτεχνήθηκε ένα έτος πριν το βομβαρδισμό του από τον Μοροζίνι. Επίσης, ο μιναρές πιστοποιεί ότι ο ναός κατά την τουρκοκρατία είχε μετατραπεί σε τζαμί. Η εικόνα είναι κατάλληλη για την υποστήριξη της διδασκαλίας της περιόδου της οθωμανικής κυριαρχίας στην Ελλάδα. Επίσης ενδείκνυται για την προσέγγιση του θέματος της κατάληξης των αρχαίων μνημείων και της αντιμετώπισής τους από μεταγενέστερους πολιτισμούς και θρησκείες.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας, ο διδάσκων μπορεί να παρουσιάσει την εικόνα στη διδασκαλία της ενότητας του Ελληνισμού υπό οθωμανική κυριαρχία και ειδικότερα στην υποενότητα που αναφέρεται στον πολιτισμό και τη θρησκεία. Ενδείκνυται να παρουσιάσει την εικόνα χωρίς τον τίτλο και να ζητήσει από τους μαθητές να μαντέψουν τι είναι αυτό που εικονίζεται. Έτσι διεγείρεται το ενδιαφέρον των μαθητών και προσφέρεται η ευκαιρία για να συζητηθούν αρκετά θέματα, όπως: α) η αντιμετώπιση των αρχαίων ελληνικών μνημείων από τους Οθωμανούς, αλλά και από τους Χριστιανούς προηγουμένως (πριν την Άλωση ο Παρθενώνας είχε μετατραπεί σε χριστιανικό ναό, αφιερωμένο στην Παναγία) και β) ο κυρίαρχος ρόλος και η προσπάθεια επιβολής της ισλαμικής θρησκείας στην οθωμανική αυτοκρατορία. Τέλος, προτείνεται να παρουσιαστεί αμέσως μετά μια εικόνα του Παρθενώνα ύστερα από τον βομβαρδισμό από τους Ενετούς, ώστε να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές το μέγεθος της καταστροφής. Εδώ μπορεί να συζητηθεί το θέμα της καταστροφής των μνημείων γενικότερα, της απουσίας σεβασμού στην πολιτιστική κληρονομιά και των αιτίων της (π.χ. θρησκευτικός φανατισμός, απουσία ανθρωπιστικής παιδείας).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6989
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ