Πυγμαιοι κυνηγουν γερανους
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ξυλογραφία που απεικονίζει άνδρες της φυλής των πυγμαίων να κυνηγούν με τόξο και ακόντιο γερανούς που ίπτανται πάνω απ’ αυτούς. Οι πυγμαίοι είναι αναβάτες ζώων που μοιάζουν με κριάρια ή τράγους στους οποίους έχουν βάλει χαλινάρια για να τους οδηγούν εκεί που θέλουν. Περιέχεται στο έργο "Cosmographie du Levant" που αναφέρει ως συγγραφέα του το Γάλλο γεωγράφο André Thevet και εκδόθηκε το 1556 μετά από ταξίδι του στην Ανατολή. Η σύγχρονη έρευνα απέδειξε ότι το κείμενο του "Cosmographie du Levant" συντάχθηκε από τον François de Belleforest, έναν γραφέα που συμμετείχε στην αποστολή. Όπως αναφέρει η Ιόλη Βιγγοπούλου, στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη, το χρονικό γνώρισε μεγάλη επιτυχία κυρίως για τις είκοσι πέντε ξυλογραφίες με τα αξιοπερίεργα (αρχαιολογικά, βοτανολογικά και ζωολογικά) που περιγράφει, αν και οι πληροφορίες αποτελούν περισσότερο συμπιλήματα από αρχαίους Έλληνες και Λατίνους συγγραφείς παρά εμπειρικές παρατηρήσεις. Το συγκεκριμένο ΜΑ σχεδιάστηκε με βάση περιγραφή του Πλίνιου του Πρεσβύτερου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού και της υλοποίησης σχεδίου εργασίας στο Γυμνάσιο προβάλλεται το ΜΑ με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη. Οι μαθητές προσπαθούν να περιγράψουν την εικόνα και να επισημάνουν τα πραγματικά και τα φανταστικά στοιχεία που απεικονίζονται. Προσπαθούν να αναφέρουν ανάλογες σκηνές, που έχουν υπόψη τους από την ελληνική μυθολογία και ιστορία, στις οποίες το πραγματικό συνυπάρχει με το φανταστικό. Για παράδειγμα ο Ηρακλής και οι Στυμφαλίδες Όρνιθες ή ο Οδυσσέας και οι Σειρήνες. Στη συνέχεια οι μαθητές, δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά, συγκεντρώνουν στοιχεία για τη μυθολογία διαφόρων περιοχών της Μεσογείου. Έτσι μια ομάδα βρίσκει στοιχεία για τη μυθολογία των λαών της Ιβηρικής χερσονήσου (π.χ. Λουζιτανοί, Ισπανοί, Καταλανοί, Βάσκοι) μια άλλη για τη μυθολογία των αρχαίων λαών της Ιταλικής χερσονήσου (π.χ. Ετρούσκοι, Ρωμαίοι), μια άλλη για την περιοχή της Βόρειας Αφρικής (π.χ. Αιγυπτιακή), της Μέσης Ανατολής (π.χ. Αραβική, Σουμεριακή) κ.ο.κ. Αφού παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της εργασίας κάθε ομάδας στην ολομέλεια, οι μαθητές συζητούν τόσο για τις ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των περιοχών της Μεσογείου όσο και για την ανάγκη των ανθρώπων να δίνουν εξηγήσεις ή να αναζητούν ήρωες με θεϊκές ιδιότητες προκειμένου να αντιμετωπίσουν την καθημερινότητά τους και τις δυσκολίες επιβίωσής τους. Επίσης, κατά το μάθημα των εικαστικών τόσο των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου, μπορεί να προβληθεί η ξυλογραφία και οι μαθητές να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7013
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Ήρωες και Ημίθεοι Heroes and DemigodsΉρωες και Ημίθεοι
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Μυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες Mythical Beasts, Hybrids and GiantsΜυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ