Το λιμανι του Πυθαγορειου της Σαμου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Έργο του Ιταλογερμανού ζωγράφου Luigi Mayer που απεικονίζει το λιμάνι του Πυθαγορείου της Σάμου. Το Πυθαγόρειο βρίσκεται στη νοτιοανατολική πλευρά του νησιού στο σημείο που ήταν η αρχαία πόλη της Σάμου. Το σημερινό λιμάνι βρίσκεται στη θέση που βρισκόταν το λιμάνι της αρχαίας Σάμου το οποίο θεωρείται το αρχαιότερο τεχνητό λιμάνι της Μεσογείου, της εποχής του Πολυκράτη και περιγράφεται από τον Ηρόδοτο ως ένα από τα θαυμαστά έργα του νησιού. Στον πίνακα διακρίνονται, εκτός του τοπίου, ένα ιστιοφόρο, μοναδικό πλοίο της εποχής τόσο για εμπορικούς όσο και για πολεμικούς σκοπούς, κάποιες βάρκες και άνθρωποι ντυμένοι με τοπικά ενδύματα της εποχής. Η αποτύπωση έγινε το 1792 κατά το περιηγητικό ταξίδι του καλλιτέχνη στην Κύπρο, Αίγυπτο, Παλαιστίνη, Συρία, Καραμανία, Ρόδο, Καρία, Λυκία και Σάμο. Ο Mayer ζωγράφισε αρχαία μνημεία, τοπία, σκηνές της καθημερινής ζωής, ενδυματολογικές συνήθειες και δημόσιες εκδηλώσεις. Οι πίνακές του λιθογράφηθηκαν και κυκλοφόρησαν ευρέως από το 1801 με αλλεπάλληλες εκδόσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η συγκεκριμένη λιθογραφία μπορεί να αποτελέσει σημαντικό τεκμήριο για τη μελέτη της οικονομικής και κοινωνικής ζωής των κατοίκων της Σάμου και γενικότερα των κατοίκων των νησιών του Αιγαίου Πελάγους από τα τέλη του 18ου έως τις αρχές του 20ου αιώνα. Οι μαθητές στο πλαίσιο τόσο της Ιστορίας όσο και της ευέλικτης ζώνης στις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού ή της εκπόνησης σχεδίου εργασίας στο Γυμνάσιο, με έναυσμα την προβολή της εικόνας με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη, η οποία μπορεί να λειτουργήσει και ως προκαταβολικός οργανωτής, μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες για την ενασχόληση των κατοίκων του Αιγαίου Πελάγους με τη θάλασσα διαχρονικά. Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά, μπορούν να ψάξουν και να βρουν πληροφορίες για τη συμβολή των λιμανιών τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική ζωή των κατοίκων. Επίσης αναζητούν τους λόγους ύπαρξης των λιμανιών σε συγκεκριμένες περιοχές (π.χ. γεωμορφολογική θέση, προϊόντα της περιοχής που πρέπει να εξαχθούν, εγκαταστάσεις για μεταποίηση προϊόντων που απαιτούν πρώτες ύλες που πρέπει να εισαχθούν κ.λπ.). Έτσι, μπορούν να αναγνωρίσουν τη σημασία των λιμανιών τόσο στην οικονομική ανάπτυξη του νησιών όσο και στη διαχρονική επιβίωση του ελληνισμού. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η λιθογραφία και οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7015
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ