Πυρομαγλου Κομνηνος, εκπαιδευτικος, πολιτικος, συγγραφεας και αγωνιστης της Αντιστασης (1899-1980)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή φωτογραφίας που απεικονίζει τον Κομνηνό Πυρομάγλου, εκπαιδευτικό, πολιτικό και εθνικό αγωνιστή σε διάφορα μέτωπα στη διάρκεια της ζωής του. Ο Πυρομάγλου γεννήθηκε το 1899 στην Πλάκα της Λήμνου. Από το 1916 υπηρέτησε ως εθελοντής στην Μικρά Ασία όπου από το 1919 υπηρέτησε ως κληρωτός. Με την κατάρρευση του μετώπου, αρνούμενος να παραδοθεί, κατόρθωσε να διασώσει την ομάδα του και να ενωθεί με το σύνταγμα του Πλαστήρα. Υπηρέτησε στο πολιτικό γραφείο των Πλαστήρα-Γονατά ενώ το 1927 μετέβη στο Παρίσι απ' όπου (Σορβόννη) έλαβε δίπλωμα Γαλλικής Φιλολογίας. Δίδαξε στην Αναργύριο Σχολή Σπετσών και στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εκτοπίστηκε στη Σίκινο για τη δράση του ενάντια στη δικτατορία του Μεταξά. Το 1941, ευρισκόμενος στη Γαλλία, επέστρεψε στην Ελλάδα για να συμμετάσχει στην Εθνική Αντίσταση εν μέρει ως σύνδεσμος του Πλαστήρα που επίσης βρισκόταν στη Γαλλία. Οργανώθηκε στον ΕΔΕΣ (οργανωτικός γραμματέας) και συμμετείχε σε πλείστες αντιστασιακές ενέργειες μέχρι την αποχώρηση των κατακτητών. Συμμετείχε στο διάλογο μεταξύ των αντιστασιακών οργανώσεων όταν είχε διαφανεί η ενδεχόμενη κρίση στις σχέσεις τους. Μετά την απελευθέρωση έζησε στο εξωτερικό για κάποια χρόνια. Επέστρεψε το 1956 και έγινε Πρόεδρος της Διακομματικής Επιτροπής του Συνασπισμού της Δημοκρατικής Ενώσεως για την διεξαγωγή των εκλογών. Το 1958, συνεργάστηκε με την ΕΔΑ και εξελέγη βουλευτής Αθηνών. Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας ανέπτυξε αντιστασιακή δραστηριότητα ως συντονιστής αντιχουντικών οργανώσεων. Διετέλεσε μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αντιστασιακών και της Διεθνούς Επιτροπής για τη συγγραφή της ιστορίας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Απεβίωσε το 1980.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αναπαραγωγή φωτογραφίας που απεικονίζει τον Κομηνό Πυρομάγλου, εκπαιδευτικό, πολιτικό και εθνικό αγωνιστή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για προσέγγιση σε πρώτο στάδιο του βίου και του πολυσχιδούς έργου του. Πρόκειται για παράδειγμα διαχρονικού αγωνιστή ο οποίος ξεκίνησε την προσωπική του μάχη στα πεδία της Μικρασιατικής Εκστρατείας, συνέχισε στον πολιτικό χώρο ενάντια στη δικτατορία του Μεταξά, στα βουνά με την Εθνική Αντίσταση και τέλος ενάντια στην πρόσφατη επταετή χούντα. Προτείνεται η εγκυκλοπαιδική διερεύνηση και η ανάδειξη γεγονότων της βιογραφίας του Πυρομάγλου με ευκαιρία εξέτασης ενοτήτων σχετικών του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου(σε Ιστορία ή Ελληνική Γλώσσα) και της Αντίστασης, ή με ευκαιρία σχετικών εθνικών εορτών. Η Εθνική Αντίσταση, κατά την εκτίμησή μας, ήταν το κεντρικό γεγονός στην περιπετειώδη διαδρομή του Πυρομάγλου και στην προσφορά του στην Πατρίδα. Η βιογραφία του θα αποκαλύψει στα παιδιά τη διαδρομή ενός διαχρονικού αγωνιστή ενός ανθρώπου αρχών, ο οποίος, αν και είχε τις ευκαιρίες, επέλεξε ως το τέλος του βίου του, να παραμείνει αταλάντευτος σ’ αυτές. Σε δεύτερο στάδιο και πάντα στο χρονικό πλαίσιο της συγκεκριμένης εποχής, η μελέτη της βιογραφίας του Πυρομάγλου μπορεί να συμβάλει στην προσέγγιση της περιόδου της Εθνικής Αντίστασης, του ρόλου του ΕΔΕΣ και του πιο περιπλεγμένου μέρους της, των σχέσεών των αντιστασιακών οργανώσεων μεταξύ τους αλλά και με τον Αγγλικό παράγοντα. Προτείνουμε συνεργατική διερεύνηση με φόντο συγκεκριμένες αντιστασιακές ενέργειες που έγιναν με συνεργασία ΕΛΑΣ -ΕΔΕΣ (π.χ. ο Γοργοπόταμος). Στην ίδια εργασία, η δράση του Πυρομάγλου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσέγγιση της προσωπικότητας του στρατιωτικού αρχηγού του ΕΔΕΣ Ναπολέοντα Ζέρβα. Σε διαφορετικό χρονικό πλαίσιο, η μελέτη της βιογραφίας του Πυρομάγλου μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην προσέγγιση της προσωπικότητας και του έργου του Νικόλαου Πλαστήρα ο οποίος ήταν από τους πρωταγωνιστές της στρατιωτικής και πολιτικής ζωής στην Ελλάδα του 20ού αιώνα. Η σχέση τους ξεκίνησε στα πεδία των μαχών στη Μικρά Ασία και συνεχίστηκε τουλάχιστον μέχρι την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7018
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ