Η ακροπολη της Σμυρνης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σχέδιο του Άγγλου Thomas Allom (1804-1872), το οποίο περιλαμβάνεται σε βιβλίο που δημοσίευσαν από κοινού με τον Ιρλανδό Robert Walsh (1772-1852), όπου καταγράφουν τις εμπειρίες τους από τα ταξίδια τους στην Ανατολή. Παρουσιάζει μια σκηνή η οποία διαδραματίζεται στην περιοχή της Σμύρνης, σε ένα πλούσιο φυσικό τοπίο με νερά και δέντρα και με το κάστρο της να δεσπόζει ψηλά, στην ακρόπολή της. Ένα μικρό καραβάνι, αποτελούμενο από καμήλες, ορισμένες φορτωμένες, κινείται επάνω σε μια τοξωτή γέφυρα, χτισμένη πάνω σε ένα ποτάμι, όπου διακρίνεται και μια μικρή υδατόπτωση. Το καραβάνι συνοδεύεται από έφιππους άνδρες. Μετά τη γέφυρα φαίνεται πως θα μπει σε κάποιο χώρο με σπίτια. Στην περιοχή της υδατόπτωσης διακρίνεται ένα κτίσμα που μπορεί να είναι και υδρόμυλος. Μπροστά στο ποτάμι και κάτω από τον παχύ ίσκιο ενός δέντρου φαίνονται άνθρωποι σε στιγμές ξεκούρασης και ρεμβασμού. Ένας καβαλάρης επάνω σε μαύρο, καθαρόαιμο άλογο, ο οποίος ξεχωρίζει με την εκλεπτυσμένη ενδυμασία του, πλησιάζει προς το ποτάμι, όπου υπάρχουν δυο άλλοι άνθρωποι που παίρνουν νερό. Το κάστρο της Σμύρνης προσδιορίζει επιβλητικά το όλο τοπίο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάδειξη της σχέσης του ανθρώπου με το περιβάλλον του, τόσο το φυσικό, όσο και το ανθρωπογενές. Προσφέρει τη δυνατότητα να αναδειχθεί το τοπίο, μέσα από τα φυσικά και ανθρωπογενή του στοιχεία, ως χώρος φυσικής ομορφιάς, αλλά και ανάπτυξης ανθρώπινων οικονομικών και άλλων δραστηριοτήτων. Προτείνεται οι μαθητές/τριες να κληθούν να εντοπίσουν όλα αυτά τα στοιχεία και να τα προσεγγίσουν μέσα από ομάδες που θα αναλάβουν συγκεκριμένες αποστολές σε διαθεματικές (Γλώσσα, Ιστορία, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) και διερευνητικές εργασίες. Μία ομάδα θα ασχοληθεί με το κάστρο και την ακρόπολη, άλλη με τον υπόλοιπο δομημένο χώρο και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις στο τοπίο (οικήματα, γέφυρες κ.λ.π.), άλλη με τους τύπους ανθρώπων που εικονίζονται, έφιπποι και πεζοί, καθώς και με τις δραστηριότητές τους, άλλη με τις μεταφορές, τα μεταφορικά μέσα και τα σχετικά ανθρώπινα δημιουργήματα (ζώα, καραβάνι, γέφυρα), άλλη με το φυσικό κάλλος του τοπίου. Τα αποτελέσματα των ερευνών τους θα πρέπει να τα παρουσιάσουν με παραδοσιακό γραπτό ή προφορικό ή με ψηφιακό τρόπο.
Θα μπορούσε, επίσης, σε ένα δεύτερο επίπεδο, να απασχολήσει τον εκπαιδευτικό, αλλά και τους/τις μαθητές/τριες, το πώς, κατά τη γνώμη τους, εγγράφεται το συγκεκριμένο τοπίο και οι δραστηριότητες που υπάρχουν σε αυτό στις συνειδήσεις των δρώντων ανθρώπων της εικόνας, αλλά και στις συνειδήσεις των αναγνωστών του βιβλίου που περιείχε την εικόνα. Θα αναδειχθεί, έτσι, και η συμβολική έννοια του τοπίου, καθώς αυτό προσλαμβάνεται από τους ανθρώπους ως πλαίσιο της δράσης τους ή ως φαντασιακός, για τον άνθρωπο της Δύσης, τόπος με ρομαντικά ή εξωτικά χαρακτηριστικά.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7037
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι > Περιγραφή
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη > Πολιτισμική Ποικιλότητα- Πολιτιστική Κληρονομιά > Σύνδεση Πολιτιστικής Κληρονομιάς με στοιχεία / υλι...
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Economy
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ