Αναγλυφο με παρασταση Ίσιδος και Σεραπηδος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο αντλήθηκε από το βιβλίο του George Wheler, το οποίο αποτελεί ένα από το ταξίδι του στην Ελλάδα το 1675-1676. Πρόκειται για λιθογραφία, που αποτυπώνει ένα αρχαίο ανάγλυφο με παράσταση των αιγυπτίων θεών Ίσιδος και Σεράπηδος. WHELER, George.A Journey into Greece… In Company of Dr Spon of Lyons. In six books. Containing I…, II…, III…, IV…, V…, VI…, London, William Cademan, Robert Kettlewell and Awnsham Churchill, 1682. Ο Sir George Wheler (1650–1723) ήταν Άγγλος κληρικός. Σπούδασε στο Κεντ και στην Οξφόρδη και στα 1673 ξεκίνησε ένα ταξίδι στην Γαλλία, την Ελβετία και την Ιταλία όπου και, συγκεκριμένα στην Βενετία, συνάντησε τον Jacob Spon και αποφάσισαν μαζί το ταξίδι στην Ανατολή. Συνταξίδεψαν λοιπόν (1675-1676) στην Eλλάδα και τη Mικρά Aσία και ο Wheler θεωρώντας ότι «η κοινοκτημοσύνη των κινδύνων και των δαπανών του ταξιδιού συνεπάγεται και κοινοκτημοσύνη των επιστημονικών αποτελεσμάτων», δημοσίευσε, λίγα χρόνια μετά τη έκδοση του χρονικού του συνταξιδιώτη του (1678), το δικό του χρονικό (1682), που όμως αποτελεί μέτρια αντιγραφή του έργου του Spon.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και στο μάθημα επιλογής της Α΄ λυκείου "Ελληνικός και ΕυρωπαϊκόςΠολιτισμός". Είναι ενδιαφέρον για τους μαθητές να καταννοήσουν τον ρόλο των Ευρωπαίων περιηγητών στην έρευνα, καταγραφή και αποτύπωση των αρχαίων μνημείων του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. Ο περιηγητισμός ξεκινά αρκετά νωρίς, ήδη από τον 17ο αι., εποχή κατά την οποία οργανώνεται η μεθοδολογία σημαντικών επιστημονικών κλάδων τόσο των θετικών επιστημών, όσο και των ανθρωπιστικών σπουδών. Η σχέση του αγγλικού κλήρου (απόφοιτοι Οξφόρδης οι περισσότεροι) με τις επιστήμες θα πρέπει να τονιστεί σε συσχετισμό με τον τρόπο ανάπτυξης των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, τα οποία δημιουργήθηκαν μέσα από τις μοναστηριακές βιβλιοθήκες. Με αφορμή το ανάγλυφο οι μαθητές καλούνται να σκεφτούν γύρω από αυτά τα ζητήματα με την βοήθεια ενός φύλλου εργασίας που θα συνοδεύει το τεκμήριο. Ενδεικτικά προτείνονται: α) Ποιός αποτύπωσε το συγκεκριμένο ανάγλυφο σε λιθογραφία με σκοπό να το εκδόσει; Σε ποιά περιοχή το κατέγραψε; Αναζητήστε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τον συγγραφέα του βιβλίου και τα ταξίδια του και συσχετίστε τα με την ανάπτυξη της επιστήμης της αρχαιολογίας και της επιστήμης γενικότερα. Ποιό είναι το προφίλ του συγγραφέα; Η ιδιότητά του ως κληρικού τί ρόλο παίζει στις επιστημονικές του αναζητήσεις; Γιατί το ταξίδι στην Ανατολή αποτελεί σημαντική εμπειρία για ανθρώπους σαν τον Wheler; β) Αναζητήστε πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με την λατρεία της Ίσιδος και του Σεράπιδος κατά την ελληνιστική εποχή, σχετικά με το ιερό της Ίσιδος στην Δήλο και σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου. Το ανάγλυφο που κατέγραψε ο Wheler έχει σωθεί ή όχι; Σε τί βοηθά τους αρχαιολόγους η καταγραφή και αποτύπωση του Wheler; γ) Συζητήστε τον συγκερασμό των θρησκειών κατά την ελληνιστική εποχή. Βρείτε αντίστοιχα έργα της ελληνιστικής εποχής που να απεικονίζουν θεούς ξένους προς το Δωδεκάθεο. Πού νομίζετε ότι οφείλεται αυτό το φαινόμενο;


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7038
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ