Χαρτης της Δηλου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο αντλήθηκε από το βιβλίο του Άγγλου κληρικού και περιηγητή George Wheler. Αποτυπώνει το νησί Δήλο, το οποίο επισκέφτηκε με τον συνοδοιπόρο του Jacob Spon το 1675-1676: WHELER, George.A Journey into Greece… In Company of Dr Spon of Lyons. In six books. Containing I…, II…, III…, IV…, V…, VI…, London, William Cademan, Robert Kettlewell and Awnsham Churchill, 1682. Ο Άγγλος George Wheler (1650-1723) σπούδασε στο Κεντ και στην Οξφόρδη και στα 1673 ξεκίνησε ένα ταξίδι στην Γαλλία, την Ελβετία και την Ιταλία όπου και, συγκεκριμένα στην Βενετία, συνάντησε τον Jacob Spon και αποφάσισαν μαζί το ταξίδι στην Ανατολή. Συνταξίδεψαν λοιπόν (1675-1676) στην Eλλάδα και τη Mικρά Aσία και ο Wheler θεωρώντας ότι «η κοινοκτημοσύνη των κινδύνων και των δαπανών του ταξιδιού συνεπάγεται και κοινοκτημοσύνη των επιστημονικών αποτελεσμάτων», δημοσίευσε, λίγα χρόνια μετά τη έκδοση του χρονικού του συνταξιδιώτη του (1678), το δικό του χρονικό (1682), που όμως αποτελεί μέτρια αντιγραφή του έργου του Spon. Το ταξίδι τους ξεκίνησε από τη Βενετία, στη συνέχεια πέρασαν από τη Ζάκυνθο και τα Κύθηρα, και μέσω της Δήλου κατέληξαν στην Κωνσταντινούπολη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και στο μάθημα επιλογής της Α΄ Λυκείου "Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός". Είναι ενδιαφέρον να αναδειχθεί η σχέση του ευρωπαϊκού περιηγητισμού του 17ου αι. και η σχέση τους με την ανάπτυξη των επιστημών. Το τεκμήριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο ομαδοσυνεργατικής μέσα στην τάξη, ή εκτός σχολικής τάξης για συνθετική εργασία. Μπορεί να συνοδεύεται από φύλλο εργασίας με τις εξής ενδεικτικές ερωτήσεις που θα βοηθήσουν τους μαθητές να οργανώσουν την έρευνά τους και την προβληματική τους: α) Ποιός είναι ο δημιουργός του χάρτη; Πότε τον σχεδίασε; Με τί σκοπό; Για ποιόν λόγο ενδιαφέρθηκε να επισκεφθεί την Δήλο; Ποιά είναι η ιδιότητα του δημιουργού του χάρτη; Πώς σχετίζεται αυτή με τα ενδιαφέροντά του; Τί είδους συμπεράσματα συνάγετε από τα στοιχεία αυτά σε συσχετισμό με τα όσα αντλήσατε από το διδακτικό εγχειρίδιο; β) Αντλήστε στοιχεία από το διδακτικό βιβλίο σχετικά με την ανάπτυξη της επιστήμης κατά τον 17ο αι. Ποιές επιστήμες αναπτύσσονται κυρίως αυτήν την εποχή; Τί χαρακτηριστικά έχει η μεθοδολογία της Γεωγραφίας; Σας θυμίζει καθόλου την μεθοδολογία του Ηροδότου; Συσχετίστε τον Wheler με τον Ηρόδοτο και καταγράψτε τα συμπεράσματά σας. γ) Συγκρίνετε τον χάρτη του Wheler με έναν σύγχρονο χάρτη της Δήλου. Ποιές ομοιότητες ή διαφορές παρατηρείτε; Πού οφείλονται αυτές, κατά την γνώμη σας; δ) Για ποιό λόγο ο Wheler επισκέπτεται ένα μικρό έρημο νησί όπως η Δήλος; Τί προσδοκά να ανακαλύψει εκεί; ε) Είναι εύκολο το ταξίδι στο Αιγαίο για τους Ευρωπαίους του 17ου; Ποιοί είναι οι κίνδυνοι, κατά την γνώμη σας; Ποιές είναι οι διευκολύνσεις, κατά την γνώμοι σας; Αντλήστε στοιχεία από το διδακτικό σας εγχειρίδιο για να απαντήσετε.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7040
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Επιστήμη και Ανακαλύψεις Science and DiscoveriesΕπιστήμη και Ανακαλύψεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ