Τουρκος ανδρας και Έλληνας ανδρας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο αντλήθηκε από το βιβλίο του Τουρνεφόρ για το ταξίδι του στην Ανατολή (TOURNEFORT, Joseph Pitton de. Relation d’un Voyage du Levant, fait par ordre du Roy. Contenant l’histoire ancienne& moderne de plusieurs Isles de l’Archipel, de Constantinople, des côtes de la Mer Noire, de l’Armenie, de la Georgie, des frontières de Perse& de l’Asie Mineure. Avec les plans des villes& des lieux considérables..., vol.Ι, Paris, Imprimerie Royale, M.DCCXVII, [=1717]). Παρουσιάζει έναν Τούρκο και ένα Έλληνα με φόντο ένα τοπίο της Ανατολής. Ο Ζοζέφ Πιτόν ντε Τουρνεφόρ (1656 - 1708) ήταν Γάλλος γιατρός και βοτανολόγος γεννήθηκε στην Προβηγκία. Οι προηγούμενες εργασίες του για τα βότανα και τις σχέσεις τους με την ιατρική, έγιναν αφορμή να επιλέξει το ταξίδι του στα νησιά του Ελληνικού Αρχιπελάγους, στην Πόλη, στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, στην Αρμενία, ως τα σύνορα της Περσίας. Οι εντυπώσεις του περιλαμβάνονται σ' ένα δίτομο έργο, στο οποίο ασχολείται με τη φυσική ιστορία, τη γεωγραφία, τις οχυρώσεις, το εμπόριο, τις αρχαιότητες, τα ήθη και έθιμα και τις περιγραφές των χωρών που επισκέφθηκε. Ξεκίνησε από τη Μασαλία στις 23 Απριλίου και έφτασε στα Χανιά στις 9 Μαΐου 1700. Στη Μασαλία γύρισε το 1702. Συνοδεύτηκε στα ταξίδια αυτά από τον Γερμανό βοτανολόγο Αντρέας φον Γκουντελσχάιμερ (Andreas von Gundelsheimer, 1668-1715) και τον καλλιτέχνη Κλοντ Ομπριέ (Claude Aubriet, 1651-1743). Η περιγραφή για εκείνο το ταξίδι δημοσιεύτηκε μετά το θάνατό του (Relation d'un voyage du Levant).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο αξιοποιείται στο μάθημα της Ιστορίας, στην διδακτική ενότητα που σχετίζεται με τον Διαφωτισμό και την διάχυση της γνώσης μέσω των εγκυκλοπαιδικών εκδόσεων. Το παράδειγμα του Tournefort και του βιβλίου του για την Ανατολή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τον τρόπο, με τον οποίο λειτουργούν οι εκδόσεις αυτές για την εξέλιξη της επιστήμης, των γραμμάτων και της σκέψης. Σε συνδυασμό με το έργο του Montesqueu Lettres Persannes, στο οποίο καταγράφονται λεπτομερώς παρατηρήσεις για τη συμπεριφορά, την ενδυμασία, τις συνήθειες ενός Πέρση, είναι δυνατόν να γίνει κατανοητό το ενδιαφέρον που ασκούσαν στους Γάλλους οι πληθυσμοί της Ανατολής, την οποία γνωρίζουν καλά χάρη στις διομολογήσεις. Το τεκμήριο μπορεί να δοθεί με φύλλο εργασίας το οποίο θα περιέχει, ενδεικτικά, τις παρακάτω ερωτήσεις: α) Πώς περιγράφονται οι δύο άνδρες του 17ου-18ου αι.; Τί είναι αυτό που έλκει την προσοχή του καλλιτέχνη στην απόδοση των λεπτομερειών; Υπάρχει διαφορά στις ενδυμασίες του Τούρκου και του Έλληνα; Για ποιόν λόγο; β) Πώς αποδίδεται το τοπίο, το φυσικό και το κτιστό περιβάλλον; Τί είναι αυτό που προκαλεί το ενδιαφέρον του ζωγράφου; Ποιές λεπτομέρειες τονίζει; Τί θέλει να δείξει μέσα από τις λεπτομέρειες αυτές; γ) Για ποιόν λόγο θεωρείτε ότι ο συγγραφέας του βιβλίου θέλησε να συμπεριλάβει παρόμοια σχέδια στην έκδοσή του; Συσχετίστε τον τίτλο του βιβλίου με τον τίτλο του σχεδίου και με το περιεχόμενό του. Τί συμπεράσματα εξάγετε για τον χαρακτήρα και τον σκοπό της έκδοσης; Πώς τα συνδέετε με την εποχή του Διαφωτισμού; Να αντιπαραβάλετε την έκδοση αυτή με σύγχρονες εγκυκλοπαιδικού τύπου εκδόσεις (έντυπες ή ψηφιακές). Ποιά είναι τα κοινά τους στοιχεία και σε τί διαφέρουν;


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7042
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ