Τουρκος σε παιδικη ηλικια την ημερα της περιτομης του
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το αντικείμενο απεικονίζει έναν Τούρκο σε παιδική ηλικία την ημέρα της περιτομής του. Περιλαμβάνεται στο βιβλίο: [VAN MOUR, Jean Baptiste]. Recueil de cent estampes representant differentes nations du Levant tirees sur les tableaux peints d’après Nature en 1707, et 1708 par les Ordres de Mr. de Ferriol ambassadeur du Roi a la Porte, et gravées en 1712, et 1713 par les soins de M. Le Hay, ce recueil ce vend A Paris…, Avec privilège du Roi, Paris, 1714. Ο Jean Baptiste Vanmour ή Van Mour (1671 – 1737) ήταν γαλλοφλαμανδός ζωγράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την αναπαράστηαση σκηνών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ιδιαίτερα κατά την λεγόμενη περίοδο της Τουλίπας (1718-1730). Ως προσκεκλημένος του Marquis Charles de Ferriol, γάλλου πρέσβη στην Κωνσταντινούπολη, φιλοτέχνησε λατά παραγγελία του πρέσβη περί τα 100 πορτρέτα ντόπιων τύπων της Πόλης. Τα πορτρέτα αυτά αποτύπωσε αργότερα σε λιθογραφίες τις οποίες εξέδωσε το 1714 σε ένα λέυκωμα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η λιθογραφία με το παιδικό πορτρέτο ενός μικρού Τούρκου την ημέρα της περιτομής του μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και στο μάθημα "Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός" μάθημα επιλογής Α΄ Λυκείου, στην ενότητα που αφορά στην εποχή του Διαφωτισμού και στις σχέσεις Δύσης - Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στο πλαίσιο των Διομολογήσεων. Συνοδευόμενη από κατάλληλο φύλλο εργασίας, η λιθογραφία αυτή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα το είδος των σχέσεων που αναπτύχθηκαν με την Οθωμανική Αυτοκρατορία και τις πολιτισμικές επιδράσεις που ασκήθηκαν. Προτείνονται οι παρακάτω ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Ποιός φιλοτέχνησε το έργο αυτό, για ποιόν σκοπό και πότε; Αναζητήστε πληροφορίες για τον ζωγράφο και τον μέντορά του και συζητήστε τον ρόλο των Γάλλων αξιωματούχων στην Οθωμανική Πύλη. β) Πώς αποτυπώνεται ο μικρός Τούρκος στην λιθογραφία; Παρατηρήστε λεπτομέρειες της ενδυμασίας τους. Τί είδους κοστούμι φοράει; Για ποιόν λόγο; Γνωρίζετε εάν παρόμοιες ενδυμασίες φοριούνται και σήμερα στην Τουρκία; Για ποιόν σκοπό, σε τί πλαίσιο; γ) Πώς θα χαρακτηρίζατε το είδος αυτού του πορτρέτου σε σχέση με τον τίτλο του; Για ποιόν λόγο θεωρείτε ότι το λεύκωμα που περιέχει το έργο έκανε πολλές εκδόσεις σε διάφορες ξένες γλώσσες την εποχή του 18ου αι.; Πώς ονομάζεται η εποχή αυτή και πώς χαρακτηρίζεται; Πώς θα την συνδέατε με το περιεχόμενο του λευκώματος και το συγκεκριμένο πορτρέτο; Το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί και στο μάθημα των Θρησκευτικών, στην διδασκαλία των μη χριστιανικών θρησκευμάτων. Σε αυτήν την περίπτωση ο τίτλος που περιέχει την λέξη "περιτομή" μπορεί να διευκολύνει τον διδάσκοντα να αναφερθεί στον συμβολισμό της περιτομής στο εβραϊκό και μουσουλμανικό θρήσκευμα. Η ερώτηση που θα μπορούσε να συνοδεύει το τεκμήριο είναι: α) Πώς παρουσιάζεται το νεαρό αγόρι την ημέρα της περιτομής του; Αποδίδεται χαρούμενο, περήφανο, ή φοβισμένο; Για ποιόν λόγο; β) Αναζητήστε πληροφορίες σχετικά με το έθιμο της περιτομής και προσπαθήστε να κατανοήσετε την επισημότητα της εικόνας. γ) Για ποιόν λόγο δεν υπάρχει το έθιμο της περιτομής στην χριστιανική θρησκεία; Για ποιόν λόγο η επισημότητα που δίνεται στο έθιμο από τους μουσουλμάνους προκαλεί το ενδιαφέρον των Ευρωπαίων Χριστιανών που επισκέπτονται την Ανατολή;


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7055
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Ισλάμ IslamΙσλάμ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ