Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Έλλην ιερεας και Αρχιεπισκοπος, που ευλογει τα νερα την ημερα των Θεοφανειων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο αντλήθηκε από το βιβλίο του Τουρνεφόρ για το ταξίδι του στην Ανατολή (TOURNEFORT, Joseph Pitton de. Relation d’un Voyage du Levant, fait par ordre du Roy. Contenant l’histoire ancienne& moderne de plusieurs Isles de l’Archipel, de Constantinople, des côtes de la Mer Noire, de l’Armenie, de la Georgie, des frontières de Perse& de l’Asie Mineure. Avec les plans des villes& des lieux considérables..., vol.Ι, Paris, Imprimerie Royale, M.DCCXVII, [=1717]). Παρουσιάζει έναν ορθόδοξο ιερέα και έναν αρχιεπίσκοπο να αγιάζει τα νερά την ημέρα των Θεοφανείων. Ο Ζοζέφ Πιτόν ντε Τουρνεφόρ (1656 - 1708) ήταν Γάλλος γιατρός και βοτανολόγος γεννήθηκε στην Προβηγκία. Οι προηγούμενες εργασίες του για τα βότανα και τις σχέσεις τους με την ιατρική, έγιναν αφορμή να επιλέξει το ταξίδι του στα νησιά του Ελληνικού Αρχιπελάγους, στην Πόλη, στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, στην Αρμενία, ως τα σύνορα της Περσίας. Οι εντυπώσεις του περιλαμβάνονται σ' ένα δίτομο έργο, στο οποίο ασχολείται με τη φυσική ιστορία, τη γεωγραφία, τις οχυρώσεις, το εμπόριο, τις αρχαιότητες, τα ήθη και έθιμα και τις περιγραφές των χωρών που επισκέφθηκε. Ξεκίνησε από τη Μασαλία στις 23 Απριλίου και έφτασε στα Χανιά στις 9 Μαΐου 1700. Στη Μασαλία γύρισε το 1702. Συνοδεύτηκε στα ταξίδια αυτά από τον Γερμανό βοτανολόγο Αντρέας φον Γκουντελσχάιμερ (Andreas von Gundelsheimer, 1668-1715) και τον καλλιτέχνη Κλοντ Ομπριέ (Claude Aubriet, 1651-1743). Η περιγραφή για εκείνο το ταξίδι δημοσιεύτηκε μετά το θάνατό του (Relation d'un voyage du Levant).
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο αξιοποιείται στο μάθημα της Ιστορίας, στην διδακτική ενότητα που σχετίζεται με τον Διαφωτισμό και την διάχυση της γνώσης μέσω των εγκυκλοπαιδικών εκδόσεων. Το παράδειγμα του Tournefort και του βιβλίου του για την Ανατολή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι εκδόσεις αυτές για την εξέλιξη της επιστήμης, των γραμμάτων και της σκέψης. Σε συνδυασμό με το έργο του Montesqueu Lettres Persannes, στο οποίο καταγράφονται λεπτομερώς παρατηρήσεις για την συμπεριφορά, την ενδυμασία, τις συνήθειες ενός Πέρση, είναι δυνατόν να γίνει κατανοητό το ενδιαφέρον που ασκούσαν στους Γάλλους οι πληθυσμοί της Ανατολής, την οποία γνωρίζουν καλά χάρη στις διομολογήσεις. Το τεκμήριο μπορεί να δοθεί με φύλλο εργασίας το οποίο θα περιέχει, ενδεικτικά, τις παρακάτω ερωτήσεις: α) Πώς περιγράφονται οι δύο ορθόδοξοι ιερείς του 17ου-18ου αι.; Οι ενδυμασίες τους διαφέρουν από τις σημερινές; Ποιές ιδιαιτερότητες έχουν σε σχέση με τους καθολικούς ιερείς; Τί είναι αυτό που έλκει την προσοχή του καλλιτέχνη στην απόδοση των λεπτομερειών; β) Πώς αποδίδεται ο Αγιασμός των Υδάτων; Τί είναι αυτό που λείπει από την εικόνα; Γιατί το παρέλειψε ο καλλιτέχνης; γ) Για ποιόν λόγο θεωρείτε ότι ο συγγραφέας του βιβλίου θέλησε να συμπεριλάβει παρόμοια σχέδια στην έκδοσή του; Συσχετίστε τον τίτλο του βιβλίου με τον τίτλο του σχεδίου και με το περιεχόμενό του. Τί συμπεράσματα εξάγετε για τον χαρακτήρα και τον σκοπό της έκδοσης; Πώς τα συνδέετε με την εποχή του Διαφωτισμού; Το τεκμήριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαθεματικά και στο μάθημα των Θρησκευτικών. Σε αυτήν την περίπτωση δίνεται έμφαση στις διαφορές των δύο δογμάτων, όσον αφορά τη λατρεία και ειδικά τον εορτασμό των Θεοφανείων. Ο διδάσκων μπορεί να εξηγήσει τις διαφορές Ορθοδοξίας Καθολικισμού σε σχέση με τη λατρεία κάνοντας αναφορές σε συνήθειες λαογραφικού περιεχομένου, σε έθιμα που συνδέονται με τις τοπικές παραδόσεις και συχνά έχουν τις ρίζες τους στην αρχαιότητα. Αξίζει να το νιστεί ότι το βιβλίο του Τουρνεφόρ συγκεντρώνει πληροφορίες γύρω από τέτοιου είδους θέματα (εθνολογικά, λαογραφικά) και τα καταγράφει ως γνώση εγκυκλοπαιδική, σύμφωνα με το πνελυμα του Διαφωτισμού. Ο διδάσκων θα μπορούσε να καθοδηγήσει τους μαθητές του σε μια τέτοιου είδους προσέγγιση της εικόνας με τις ακόλουθες ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Γιατί προκαλεί το ενδιαφέρον του Ευρωπαίου περιηγητή η λειτουργία των δύο κληρικών; Σε τί διαφέρει η λατρεία των Θεοφανείων στο καθολικό Δόγμα; Ποιές άλλες διαφορές σε σχέση με το δόγμα προξενούν εντύπωση στους περιηγητές; Είναι μια από αυτές η ενδυμασία των κληρικών; Για ποιόν λόγο; β) Γνωρίζετε ποιά είναι η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ καθολικού και ορθόδοξου χριστιανικού δόγματος; Γνωρίζετε τί σημαίνει filioque; Με ποιά λατρευτική εορτή συνδέεται η λεπτομέρεια αυτή στα δύο δόγματα; Πώς αποτυπώνεται στην εκκλησιαστική τέχνη των δύο δογμάτων το θέμα του filioque; γ) Γνωρίζετε εάν η εορτή των Θεοφανείων και οι λατρευτικές της συνήθειες στο ορθόδοξο δόγμα σχετίζονται με έθιμα που έχουν ρίζες στην αρχαιότητα; Αναφέρετε μερικές.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7056
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.)
> Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Λατρεία WorshipΛατρεία > Γιορτές CelebrationsΓιορτές
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Λατρεία WorshipΛατρεία > Γιορτές CelebrationsΓιορτές
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator