Λαμπριδη Έλλη, φιλοσοφος,(1898-1970)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή φωτογραφίας που απεικονίζει την Έλλη Λαμπρίδη, Ελληνίδα φιλόσοφο. Η Έλλη Λαμπρίδη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1898. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης. Εργάστηκε ως εκπαιδευτικός στο Αμερικάνικο Κολέγιο Θηλέων της Κωνσταντινούπολης,στο Αμερικάνικο Κολέγιο Θηλέων Αθηνών και σε άλλα ιδρύματα. Διορίσθηκε υποδιευθύντρια στο Μαράσλειο και σε άλλα διδασκαλεία μέχρι που το Μεταξικό καθεστώς διέκοψε την επαγγελματική της σταδιοδρομία. Έδωσε πολλές επιτυχημένες διαλέξεις, έκανε μεταφράσεις και συνεργάστηκε για πολλά λήμματα ελληνικών εγκυκλοπαιδειών. Συνεργάσθηκε επί χρόνια με τη "Νέα Εστία" και άλλα έγκυρα περιοδικά ("Ορίζοντες", "Νεοελληνικά Γράμματα", "Εποχές", "Καινούρια Εποχή" και άλλα), κυρίως με φιλοσοφική και λογοτεχνική κριτική. Μετέφρασε τον "Μένωνα" του Πλάτωνος (1939). Από το κριτικό της έργο εποχή άφησε η κριτική μελέτη για την "Οδύσσεια" του Καζαντζάκη και ένα "Συνεχές σχόλιο" στο μεγάλο ποίημα του Σικελιανού "Μήτηρ Θεού" (1939). Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, αποκλείστηκε στην Αγγλία όπου ανέπτυξε σπουδαία εθνική δράση στο Υπουργείο Πληροφοριών της εξόριστης κυβέρνησης. Στην ταραγμένη μεταπολεμική κατάσταση της αφαιρέθηκε το διαβατήριο το οποίο ανέκτησε το 1959 μετά από προσπάθειες της Αμαλίας Φλέμινγκ. Με πρόλογο του ακαδημαϊκού Κ. Δεσποτόπουλου, που γνώρισε τη συγγραφέα στη δεκαετία του '40, παρουσιάστηκε το έργο της «Εισαγωγή στη Φιλοσοφία». Απεβίωσε το 1970 αφήνοντας τη λιγοστή περιουσία της για τη δημιουργία μιας "Φιλοσοφικής Βιβλιοθήκης", έργο που ολοκλήρωσε η Ακαδημία Αθηνών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αναπαραγωγή της φωτογραφίας που απεικονίζει την Ελληνίδα φιλόσοφο Έλλη Λαμπρίδη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προσεγγιστεί ο βίος και το έργο της. Στην Ελλάδα, τόπο που γέννησε τη Φιλοσοφία, ανέκαθεν οι φιλοσοφικές σπουδές δεν είχαν τύχει του ανάλογου ενδιαφέροντος με άλλα επιστημονικά πεδία, λόγω και του ότι δεν συνδεόταν με ιδιαίτερες υλικές απολαβές και επαγγελματική αποκατάσταση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι ασχολούμενοι με τη φιλοσοφία επιστήμονες που επιθυμούσαν να εμβαθύνουν στη φιλοσοφική σκέψη των προγόνων τους, να αναγκάζονται να καταφύγουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, κυρίως γερμανικά. Η Λαμπρίδη, ως φιλόσοφος, αποτελεί παράδειγμα ανάλογης πορείας που συνδυασμένη και με τις δυσκολίες που της επιφύλαξε το τότε ελληνικό πολιτικό σύστημα αλλά και ο Β' Παγκόσμιος πόλεμος, την εμπόδισαν να αναπτύξει με άνεση τις επιστημονικές της προοπτικές. Παρατηρούμε παρ' όλα αυτά έναν άνθρωπο με αξιοθαύμαστη επιμονή και ψυχικό σθένος ο οποίος, παρά τις αντιξοότητες, κατάφερε να κατακτήσει πολλούς από τους στόχους του και να παραγάγει αξιοθαύμαστο επιστημονικό έργο. Το έργο της «Φιλοσοφικής Βιβλιοθήκης» ολοκληρώθηκε με τη συνεισφορά κι άλλων φορέων που αξιολόγησαν κι εκτίμησαν την αξία του. Θεωρούμε ιδιαίτερα επωφελή για τους μαθητές (του Λυκείου ιδιαίτερα) την προσέγγιση της προσωπικότητας και του έργου της φιλοσόφου, ως πρόταση ζωής και επιστημονικής διαδρομής. Ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που της φέρθηκε συγκεκριμένο πολιτικό καθεστώς, μια και δεν ανήκε στους «εκλεκτούς» του. Προτείνουμε ομαδική συνεργατική μελέτη όπου μια ομάδα μαθητών μπορεί να αναλάβει να ερευνήσει την προσωπική διαδρομή της Λαμπρίδη με έμφαση στην εθνική της προσφορά, μια ομάδα την επιστημονική της διαδρομή με έμφαση στις διαλέξεις της στον "Ασκραίο", μια τις εκδόσεις της και μια τελευταία ομάδα το όνειρό της για τη δημιουργία της Φιλοσοφικής Βιβλιοθήκης. Η αναφορά αυτή μπορεί να γίνει ευκαιρία για επέκταση σε Έλληνες φιλοσόφους που ζουν και παράγουν φιλοσοφική σκέψη σήμερα, σε διάφορα μέρη εντός και εκτός Ελλάδος, τι ρόλο μπορεί να παίξει αυτή η παραγωγή για την καθημερινότητα ενός λαού και αν μπορεί άραγε να δηλωθεί η σχετική ενασχόληση ως "επαγγελματική" ιδιότητα. Θεωρούμε χρήσιμη για του μαθητές τη συζήτηση που θα προκληθεί κάτω απ’ τον γενικότερο τίτλο: «Η φιλοσοφία σήμερα και η θέση της στη ζωή μας».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7062
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ