Αλεξανδρος Ι. Υψηλαντης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια εικόνα (χαλκογραφία) του Ηγεμόνα της Βλαχίας και Μολδαβίας Αλέξανδρου Ι. Υψηλάντη, της μεγάλης Φαναριώτικης οικογένειας. Ο Αλέξανδρος Ι. Υψηλάντης γεννήθηκε και πέθανε στην Κωνσταντινούπολη (1736-1807). Διετέλεσε Μέγας Διερμηνέας της Υψηλής Πύλης. Χάρη στη διαμεσολάβησή του ο Σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ πείστηκε να μην τιμωρήσει τους Έλληνες για τη συμμετοχή τους στα Ορλωφικά (1770). Επίσης πρωτοστάτησε στην υπογραφή της Συνθήκης του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (21 Ιουλίου 1774). Το 1806 επέστεψε στην Κωνσταντινούπολη. Την ίδια χρονιά ξέσπασε νέος Ρωσοτουρκικός πόλεμος. Ο γιος του Κωνσταντίνος αυτομόλησε στους Ρώσους. Ο σουλτάνος (Σελίμ ο Γ΄) συνέλαβε τον πατέρα Αλέξανδρο Ι. Υψηλάντη κι αφού τον βασάνισε τον αποκεφάλισε. Άνθρωπος ιδιαίτερα μορφωμένος κι γνώστης πολλών γλωσσών, είχε εκδώσει τον νομικό κώδικα «Συνταγμάτιον Νομικόν περί ευταξίας και καθήκοντος» (Συνταγμάτιον νομικόν: Περί ευταξίας και του καθήκοντος εκάστου των κριτηρίων και των οφφικίων του πριντζιπάτου της Βλαχίας / Φιλοπονηθέν παρά του ηγεμόνος πάσης Ουγγροβλαχίας Κυρίου Κυρίου Ιωάννου Αλεξάνδρου Ιωάννου Υψηλάντου βοεβόδα, Ουγγροβλαχία: Εν τη Τυπογραφία της Αγιωτάτης Μητροπόλεως, 1780).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η γνωστή φαναριώτικη οικογένεια των Υψηλάντηδων είχε άμεση σχέση με την εξέλιξη της ελληνικής υπόθεσης τόσο κατά τη διάρκεια του 18ου όσο και του 19ου αιώνα. Οι μαθητές μπορούν να συμπληρώνουν και με οπτικό τρόπο τη γνώση τους για τα πρόσωπα που ρύθμισαν την τύχη τόσο της υπόδουλης Ελλάδας όσο και των υπόλοιπων υπόδουλων Βαλκανίων. Στην κατεύθυνση αυτή θα είχε ενδιαφέρον ο διδάσκων να τους μάθει να κατασκευάζουν ‘χρονογραμμές’, π.χ. να μελετήσουν —με αφορμή το μαθησιακό αντικείμενο και άλλα σχετικά με τα Ορλωφικά και τη Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή— και να αναπαραστήσουν τόσο οπτικά —όσο και ευθύγραμμα από την άποψη του χρόνου— τα γεγονότα και τα πρόσωπα, προσθέτοντας και οπτικό, ηχητικό, πολυτροπικό υλικό στη χρονογραμμή τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7198
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ