Γεωργιος (Τζωρτζης) Μολφετας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι εικόνα (αναπαραγωγή έργου τέχνης), η οποία παριστά τον Τζώρτζη (Γεώργιο) Μολφέτα, λυρικό και σατιρικό ποιητή από το Αργοστόλι της Κεφαλονιάς (1871-1916). Ποιητής, μουσικός και δημοσιογράφος, ‘αναγκάστηκε’ να σπουδάσει στη Νομική σχολή για να ικανοποιήσει τις φιλοδοξίες του πατέρα του. Πριν φύγει για την Αθήνα, το 1891 τελειώνοντας το σχολείο, στο Αργοστόλι, εξέδωσε την εφημερίδα «Κολόμπος» (το παρατσούκλι των Ληξουριωτών ήταν ‘Κολομπαίοι’ και είναι από παλαιά γνωστή η αντίθεση Ληξουρίου -Αργοστολίου). Στην Αθήνα ήρθε σε επαφή με τους λογοτεχνικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους, όπου γνώρισε τον γνωστό σατιρικό ποιητή Σουρή, και εξέδωσε την εφημερίδα «Αίσωπος». Παρά την εγκωμιαστική κριτική που δέχτηκε, η οικονομική αποτυχία τον οδήγησε στην επιστροφή στο πάτριο Αργοστόλι, όπου εξέδωσε την εβδομαδιαία σατιρική εφημερίδα «Ζιζάνιον» —η φήμη της οποίας ταξίδεψε και στην Αθήνα— και δίκαια ο ποιητής χαρακτηρίστηκε ως «η γλυκόλαλος της Κεφαλληνίας αηδών». Ανάμεσα στους αναγνώστες του ήταν και ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Στις εφημερίδες «Αίσωπος», «Κολόμπος» και «Ζιζάνιον» είναι δημοσιευμένοι περί τους 200.000 στίχους του. Ο ποιητής ήταν επίσης ένας άριστος δεξιοτέχνης κιθαρίστας, παρά το γεγονός ότι ήταν αυτοδίδακτος. Συνέθετε και διασκεύαζε μουσικές συνθέσεις. Ανταποκρινόμενος σε προσκλήσεις φίλων και θαυμαστών του έδωσε ρεσιτάλ κιθάρας στην αίθουσα των Φιλομούσων (1895), ενώ στη συνέχεια στις ελληνικές παροικίες του εξωτερικού: Κωνσταντινούπολη, Βλαχία, Ρωσία, Αίγυπτο. Το 1896 παραγγέλνει την περιβόητη κιθάρα του στον οργανοποιό Δημήτριο Μούρτζινο, δίνοντάς του το σχέδιο. Όταν ο Μούρτζινος ανακάλυψε ότι είχε πελάτη τον Μολφέτα, αρνήθηκε να λάβει χρήματα με μόνη την παράκληση να γράψει εντός της κιθάρας αφιέρωση στον ποιητή.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο Τζώρτζης Μολφέτας υπήρξε μια κλασική περίπτωση πολυτάλαντου καλλιτέχνη της Ελληνικής περιφέρειας, τον πολιτισμό της οποίας στήριξε με την πνευματική-καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Είναι ευκαιρία οι μαθητές —ανάλογα με τις γνώσεις τους και τα ενδιαφέροντά τους— να εντοπίσουν τις περιπτώσεις εκείνες των πνευματικών ανθρώπων-καλλιτεχνών που ‘φωτίζουν’ τη δική τους τοπική πολιτισμική ιστορία. Αυτό μπορεί να γίνει εντός του πλαισίου του μαθήματος της Τοπικής ιστορίας, της ιστορίας, της αισθητικής αγωγής (μουσικής). Θα μπορούσαν επίσης να αναλάβουν μια ερευνητική εργασία-project με θέμα τους πνευματικούς ανθρώπους – καλλιτέχνες, οι οποίοι παρά το γεγονός ότι ζήσαν εκτός των μεγάλων κέντρων, παρήγαγαν σημαντικό έργο, εμπλουτίζοντας την πολιτισμική παραγωγή της χώρας. Για παράδειγμα στην περίπτωση του Τζώρτζη Μολφέτα, μια ομάδα μαθητών μπορεί να ασχοληθεί με το λυρικό του έργο, μια άλλη με το σατιρικό του έργο, μια τρίτη ομάδα με το μουσικό του έργο και μια τέταρτη με την κιθάρα-λύρα που σχεδίασε και η οποία ανακατασκευάστηκε από το Τμήμα Μουσικών Οργάνων του Τ.Ε.Ι. στο Ληξούρι, ενώ το πρωτότυπο έργο φυλάσσεται στην Φιλαρμονική Σχολή Αργοστολίου. Οι μαθητές θα μπορούσαν να αναζητήσουν ακόμα και την ιστορία που έχει το παρατσούκλι ‘Κολόμπος’.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7199
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Μουσική Music EducationΜουσική > Μουσικά όργανα / σύνολα – Φωνή Musical instruments / ensembles - VoiceΜουσικά όργανα / σύνολα – Φωνή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ