Ο Μακροτατος των πασσαλων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
To κείμενο με τίτλο ‘Ο μακρότατος των πασσάλων’ (1906) βρίσκεται δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 4, No 180 σελ. 8). Πρόκειται για επιστολή που φιλοξενείται σε μία σταθερή στήλη, απευθύνεται στο περιοδικό και ο συντάκτης της την υπογράφει με το ψευδώνυμο ‘Απολυτίκιος’. Με αφορμή ένα γλωσσικό ατόπημα του καθηγητή Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Γ. Μιστριώτη, όπως αυτό εκφράστηκε γραπτά στο πλαίσιο των ‘Ορεστειακών’ στα οποία υπήρξε πρωταγωνιστής ο καθαρευουσιάνος καθηγητής, ο συντάκτης του κειμένου εστιάζει στο γλωσσικό ζήτημα. Ειδικότερα, χρησιμοποιώντας αιχμηρή γλώσσα και έντονους χαρακτηρισμούς για τον Γ. Μιστριώτη επισημαίνει τη δυσκολία κατάκτησης των γλωσσικών τύπων της καθαρεύουσας, την οποία παρομοιάζει με πάσσαλο πάνω στον οποίο ‘σκοντάβουν και προμυτίζονται όλοι οι καθαρευουσιάνοι’, μηδέ και των καθηγητών του Πανεπιστημίου εξαιρουμένων. Τέλος, καλεί τον ‘Νουμά’ να στρατευθεί στον πόλεμο ‘εναντίον της ψευτόγλωσσας, που δεν την έμαθαν ακόμα μήτε οι ίδιοι οι δάσκαλοι’.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες για τη μελέτη τού κειμενικού τύπου της επιστολής στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ειδικότερα, θα μελετηθούν θέματα που αφορούν τα δομικά χαρακτηριστικά του κειμένου (προσφώνηση, αποφώνηση), το ύφος της επιστολής (οικείο, επίσημο, αυστηρό κ.ά.), καθώς και την προθετικότητα του συντάκτη. Αντίστοιχα, με αφορμή το περιεχόμενό της η επιστολή μπορεί να αξιοποιηθεί για να γίνει κατανοητό από τους μαθητές το γεγονός ότι κείμενα του παρελθόντος που αναφέρονται σε ζητήματα της επικαιρότητας μπορούν να προσληφθούν από τον σύγχρονο αναγνώστη μόνο εφόσον γίνει κατανοητό το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό περικείμενο της εποχής της δημιουργίας τους. Τέλος, το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε ευρύτερες διαθεματικές δραστηριότητες, κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, για τη μελέτη των ‘Ευαγγελικών’ ή / και των ‘Ορεστειακών’ και την ανάδειξη των πτυχών του γλωσσικού ζητήματος.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7209
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Επιστολές LettersΕπιστολές
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: J.E.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ