Πινακιδα με ιερογλυφικα απο τη Σακκαρα, νεκροπολη της Αιγυπτου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Περιλαμβάνεται στην εξάτομη έκδοση του Άγγλου περιηγητή Edward Daniel Clarke με τίτλο ''Ταξίδια σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής'' (Travels in Various Countries of Europe, Asia and Africa). Σε ένα από τα ταξίδια του ο Clarke είχε προορισμό την Αίγυπτο. Στην παραπάνω εικόνα βλέπουμε μια πινακίδα με ιερογλυφική γραφή και μία σκηνή απόδοσης τιμών στους θεούς Ρα και Όσιρι. Όπως πληροφορούμαστε στο κάτω μέρος της εικόνας, η πινακίδα βρέθηκε στη νεκρόπολη Σακκάρα της Αιγύπτου κοντά στο στόμιο ενός λάκκου με μούμιες. Οι λάκκοι με τις μούμιες ήταν μαζικές ταφές ιδιαίτερα διαδεδομένες στην Αίγυπτο και αποτελούσαν πόλο έλξης για τους τουρίστες τον 19ο αιώνα. Στις μέρες μας έχουν εξαφανιστεί και ό,τι έχει απομείνει από αυτές είναι οι ταξιδιωτικές εντυπώσεις των περιηγητών. Την εποχή της ανεύρεσης της πινακίδας η ιερογλυφική γραφή δεν είχε ακόμη αποκρυπτογραφηθεί, Αυτό θα συμβεί το 1822 από τον Γάλλο Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο διδάσκων μπορεί να αξιοποιήσει το μαθησιακό αντικείμενο σε μια διδακτική ενότητα που αφορά τον πολιτισμό της αρχαίας Αιγύπτου. Παρουσιάζει την εικόνα στους μαθητές και τους καλεί να αναγνωρίσουν σε ποια γραφή ανήκουν τα εικονιστικά σύμβολα. Έπειτα με τη βοήθεια του διαδικτύου τους προτρέπει ως μικρούς αρχαιολόγους να ταυτοποιήσουν τις μορφές που απεικονίζονται και να ερμηνεύσουν τις σκηνές στις οποίες αυτές παίρνουν μέρος. Διαβάζοντας τη λεζάντα στο κάτω μέρος της εικόνας σχετικά με την ανεύρεση της πινακίδας κοντά σε ταφικό λάκκο με μούμιες οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για αυτή την ταφική συνήθεια καθώς και το λόγο για τον οποίο δείγματα αυτών των λάκκων δεν είναι πια διαθέσιμα στους ερευνητές αλλά και στους επισκέπτες. Μπορεί να ακολουθήσει μια συζήτηση για το πόσο ευαίσθητοι και εκτεθειμένοι είναι οι αρχαιολογικοί χώροι σε καταστροφές και για την αναγκαιότητα προστασίας τους. Τέλος, μια ομάδα μαθητών μετά από έρευνα μπορεί να αναφέρει λεπτομερώς τις συνθήκες καταστροφής και άλλων αρχαιολογικών μνημείων παγκοσμίως, ενώ μια δεύτερη ομάδα μπορεί να αναλάβει μια παρουσίαση σχετικά με την ιερογλυφική γραφή, τη σημασία και τη συμβολή της γενικότερα στην εξέλιξη της γραφής και ειδικότερα στη διαμόρφωση της ελληνικής γραφής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7240
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Προϊστορία PrehistoryΠροϊστορία > Γραφή WritingΓραφή
Ιστορία HistoryΙστορία > Προϊστορία PrehistoryΠροϊστορία > Τάφοι και ταφικά έθιμα Tombs and funerary traditionsΤάφοι και ταφικά έθιμα
Ιστορία HistoryΙστορία > Προϊστορία PrehistoryΠροϊστορία > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ