Τα Μ.Α. αξιοποιείται συνδυαστικά με άλλες πηγές από τον εκπαιδευτικό, προκειμένου να σχεδιάσει διερευνητικές δραστηριότητες στην ενότητα της Ιστορίας Β΄ Γυμνασίου και Β΄ Λυκείου «Βυζαντινή Τέχνη». Η στοχοθεσία των δραστηριοτήτων αυτών περιλαμβάνει τη γνώση από τους μαθητές των χαρακτηριστικών των αρχιτεκτονικών ρυθμών και της εικονογραφίας των ναών και την κατανόηση της σχέσης των παραπάνω με το υφιστάμενο κοινωνικό, ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες με συγκεκριμένη αποστολή (για παράδειγμα ιστορικοί, αγιογράφοι, αρχιτέκτονες, μοναχοί) μελετούν τις πηγές και καταλήγουν σε συμπεράσματα για τα χαρακτηριστικά της ναοδομίας και αγιογραφίας σε διάφορες περιόδους και για τους πολιτικούς, κοινωνικούς, ιδεολογικούς και οικονομικούς παράγοντες διαμόρφωσής τους. Δημιουργούν πολυτροπικά κείμενα, τα οποία παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης. Οι μαθητές μπορούν, επίσης, να υποδυθούν ρόλους όπως αυτούς του αρχιτέκτονα, του αγιογράφου, του μοναχού, προκειμένου να αναβιώσουν την εποχή και να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθησή τους.